و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
آیا هر علمی برای کمال انسان مفید است؟ مثلا آیا یادگیری علم ساخت موتور ماشین دارای ارزش معنوی است؟
در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

کانون آیات کتب مقدس بر محور "اسلام" استوار است نه مساله "کمال".

در هیچ آیه ای از تورات و انجیل و قرآن هدف از اکتساب علم به کمال رسیدن عنوان نشده، بلکه هدف از اکتساب علم تسلیم پروردگار شدن و اسلام آوردن است.

باید توجه داشت که "به کمال رسیدن" عبارت مبهم و غیرقرآنی است که توسط انسان ها کلید زده شده، در حالیکه مطابق قرآن، "علم بودن" کلام وحی ترغیب کننده انسانها به اسلام بوده، نه مشوقی برای رسیدن به کمال! به آیات ذیل دقت فرمایید:

أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ ۖ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا أُنزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَأَن لَّا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ (سوره هود آیات 13 و 14)

يا مى‌گويند: «اين [قرآن‌] را به دروغ ساخته است.» بگو: «اگر راست مى‌گوييد، ده سوره سرهم شده مانند آن بياوريد و غير از الله هر كه را مى‌توانيد فرا خوانيد.» پس اگر شما را اجابت نكردند، بدانيد كه آنچه نازل شده است به علم خداست، و اينكه معبودى جز او نيست. پس آيا شما تسلیم می شوید؟

در آیات فوق "علم بودن" کلام وحی و همچنین از جانب الله بودن آن، ملاک حقانیت قرآن برشمرده شده و اینکه هدف از این استشهاد ترغیب انسانها به اسلام آوردن در برابر پروردگار و کلام او (بخوانید علم او) می باشد نه چیزی غیر.

بنابراین در حوزۀ بحث دین، هیچ کلامی بغیر از کلام الله (بعنوان علم) شایسته اعتبار و اعتنا نیست و هیچ کلامی بغیر از کلام الله حامل "معنا" نمی باشد. بدیهی است که نحوه ساخت موتور جت ارتباط و دخلی به بحث دین ندارد، هر چند که در حوزه کارایی و عملکرد مومن امکاناتش را برای الله بسیج می کند و کافر امکاناتش را برای جبهه کفر:

....  وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿الحديد: ٢٥﴾

.... و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهايى است، پديد آورديم، تا الله معلوم بدارد چه كسى او و پيامبرانش را پیرامون غیب  يارى مى‌كند. آرى، الله نيرومند شكست ناپذير است.

بوسیله ی
...