و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز

سلام ،

 آیات ۶۰و ۶۱ سوره احزاب در مورد منافقین و اراذل مریض دل(مزاحم نوامیس) ومرجفون صحبت میکنه، مرجفون دقیقا چه کسانی هستند که مجازاتشون مرگه؟

لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَ‌ضٌ وَالْمُرْ‌جِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِ‌يَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُ‌ونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا ﴿٦٠﴾مَّلْعُونِينَ ۖ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا ﴿٦١﴾

اگر منافقان و کسانی که در دل هایشان مرض است و شایعه افکنان در مدینه، باز نایستند، تو را سخت بر آنان می شورانیم که جز مدت کوتاهی نمی توانند در کنار تو در این شهر بمانند. (۶۰)مورد خشم و لعنت خدا هستند و هر کجا یافته شوند دستگیر و به سختی کشته می شوند. (۶۱)

در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

با توجه به آیات قبل مخصوصا آیه 58 سوره احزاب که پیرامون افرادی است که مومنین و مومنات را بدون دلیل آزار میکنند:

وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا

و كسانى كه مردان و زنان مؤمن را بى‌آنكه مرتكب شده باشند آزار مى‌رسانند، قطعاً تهمت و گناهى آشكار به گردن گرفته‌اند

و با نگاهی به مشتقات ریشه (رج) در لسان تورات که در معانی مانند لرزاندن، سست کردن، تهییج کردن، عصبانیت و همچنین توطئه بکار رفته می توان نتیجه گرفت که منظور از مرجفون افرادی هستند که بی دلیل و صرفا از روی کینه، اقدام به آزار و اذیت مومنین و مومنات در آن زمان می نمودند. این آزار و اذیت ها قطعا اقسام مختلفی داشته است که از سیاق آیات اینطور برداشت می شود که بخشی از آن مربوط به مزاحمت برای زنان مومن بوده است. 

در ضمن مشتق رجف در قرآن نیز به عملکرد لرزاندن دلالت دارد:

يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَّهِيلًا ﴿المزمل: ١٤﴾

روزى كه زمين و كوهها به لرزه درآيند و كوهها به سان ريگ روان گردند.

بوسیله ی
ممنونم  ازتون،،، فقط طبق آیات مجازات این افراد رانده شدن از دیارشونه یا مرگ؟؟؟
در بررسی این مهم باید آیات دیگر پیرامون این موضوع را مد نظر داشت. قرآن در آیات دیگر دستور صبر کردن در برابر اذیت و آزارها را داده است. همچنین آیه فوق با عبارت "لئن لم ینته" این را به مخاطب یاد می دهد که "نهی از منکر" اولین قدم در این حوزه می باشد. اما چنانچه ایشان به اینگونه اذیت و آزارها پایان ندادند عکس العمل مومنان باید به شدیدترین روش باشد تا اینگونه توطئه ها بلکل ریشه کن شوند.
...