و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

آیا میتوان از سنت و سخنانی غیر از بما انزل الله برای هدایت استفاده کرد و یا میتوان با پیروی از انسانهای خوب در مسیر هدایت قرار گرفت ؟

در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+4 امتیاز
 
بهترین پاسخ

پاسخ این سوال را قرآن به روشنی برای ما بیان کرده است.

در سوره جاثیه آیه 6 خداوند ما را از هر سخنی غیر از بما انزل الله نهی میکند.

تِلْكَ ءَايَـٰتُ ٱللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِٱلْحَقِّ ۖ فَبِأَىِّ حَدِيثٍۭ بَعْدَ ٱللَّهِ وَءَايَـٰتِهِۦ يُؤْمِنُونَ [٤٥:٦]
اينها آيات الهى است كه آنها را به درستى بر تو مى‌خوانيم، پس بعد از خدا و آيات او به كدام سخن ايمان مى‌آورند
وَيْلٌۭ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍۢ [٤٥:٧]
وای بر هر دروغگوی گنهکاری‌

اما عده ای معتقدند در صورتی که کلامی که شنیدیم با قرآن در تضاد نبود میتوانیم از آن سخن در مسیر هدایت به سمت خداوند استفاده کنیم. در جواب این افراد خداوند در سوره اعراف آیه 3 میفرماید :

ٱتَّبِعُوا۟ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ أَوْلِيَآءَ ۗ قَلِيلًۭا مَّا تَذَكَّرُونَ [٧:٣]
از آنچه از جانب پروردگارتان به سوى شما نازل شده پيروى كنيد و از غير آن ( غیر بما انزل الله ) از اولیای دیگری پيروى نكنيد. چه اندك پند مى‌گيريد

خداوند به صراحت فرموده است در صورتی که کلامی که میشنوید از سمت خدا نازل نشده است ، پیروی نکنید ( لا تتبعوا ).

عده ای بر این باورند برای هدایت بایستی از مسیر انسانهای خوب پیروی کرد. در جواب اینگونه افراد ابتدا باید پرسید که اگر این افراد خوب را خدا هدایت نمیکرد آیا هدایت میشدند ؟ پاسخ قطعا خیر خواهد بود. حال به سوره یونس آیه 35 نگاهی می اندازیم.

قُلْ هَلْ مِن شُرَكَآئِكُم مَّن يَهْدِىٓ إِلَى ٱلْحَقِّ ۚ قُلِ ٱللَّهُ يَهْدِى لِلْحَقِّ ۗ أَفَمَن يَهْدِىٓ إِلَى ٱلْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّىٓ إِلَّآ أَن يُهْدَىٰ ۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ [١٠:٣٥]
بگو: «آيا از شريكان شما كسى هست كه به سوى حق رهبرى كند؟» بگو: «خداست كه به سوى حق رهبرى مى‌كند» پس، آيا كسى كه به سوى حق رهبرى مى‌كند سزاوارتر است مورد پيروى قرار گيرد يا كسى كه راه نمى‌نمايد مگر آنكه هدايت شود؟ شما را چه شده، چگونه داورى مى‌كنيد؟

باید بپذیریم که اگر خداوند انسان های خوب  را هدایت نمیکرد هیچ یک از آنان هدایت نمیشدند. بنابراین آیه را دوباره بخوانیم.

آیا کسی که به سوی حق رهبری میکند ( الله ) سزاوار تبعیت و پیروی است یا کسانی که هدایت نمیشوند مگر اینکه خداوند آنها را هدایت کند ( غیر الله ) ؟

در این آیات به طور کاملا واضح برای ما مشخص می شود که برای قرار گرفتن در مسیر الهی ،نباید از غیر بما انزل الله  پیروی کنیم.

در این بین افرادی هستند که با خواندن این آیات باز این سوال در ذهن آنها ایجاد میشود که آیا ممکن است این تعداد زیاد از انسانها اشتباه کنند و آیا چیزی که سینه به سینه با تواتر به ما رسیده و این تعداد زیاد در مورد درستی آن توافق دارند، ممکن است اشتباه باشد ؟

در جواب این افراد باید گفت آیا شما مطمئنید چیزی که سینه به سینه به شما رسیده است صحیح است ؟

اگر بتوانیم مثال نقضی بیاوریم در مورد موضوعی که با تواتر و سینه به سینه به ما رسیده است و تمامی مذاهب در مورد آن توافق دارند و آن مورد اشتباه باشد پس در مورد بقیه موارد هم با اطمینان نمیتوان در مورد درستی آنها اظهار نظر کرد و همین مثال نقض کافیست تا تواتر را زیرسوال ببرد.

همه مذاهب معتقدند که ذبیح ابراهیم ، اسماعیل است. یعنی سینه به سینه به آنها رسیده است که ابراهیم قرار بود اسماعیل را ذبح کند اما قرآن و کتب من قبل نظر دیگری دارند که در این پست به آنها اشاره شده است و این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

پس اگر حتی یک اسم هم نمیتواند با تواتر صحیح و درست به ما برسد ، از بقیه موارد چه انتظار است؟

خداوند به درستی فرموده است :

وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِى ٱلْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا ٱلظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ [٦:١١٦]
و اگر از بيشتر مردم روى زمين پيروى كنى، تو را از راه خدا به در مى‌كنند، آنها صرفا از وهم و گمان پيروى مى‌كنند و جز اين نيست كه به گزاف و حدس سخن مى‌گويند 

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
بسیار کامل و روشن. ممنون.
+2 امتیاز

کتب من قبل نیز در این مورد بصورت مبین و آشکارا ما را راهنمایی میکند. 

در کتاب انجیل صحیفه مرقس باب 7 خداوند میفرماید :

13 پس كلام خدا را به تقليدي كه خود جاري ساخته ايد، باطل مي سازيد و كارهاي مثل اين بسيار بجا مي آوريد.

و در صحیفه متی باب 5 نیز میفرماید :

18 زيرا هر آينه به شما مي گويم، تا آسمان و زمين زايل نشود، همزه يا نقطه اي از تورات هرگز زايل نخواهد شد تا همه واقع شود.
19 پس هر يكي از اين احكام كوچكترين را بشكند و به مردم چنين تعليم دهد، در ملكوت آسمان كمترين شمرده شود. اما هر كه بعمل آورد و تعليم نمايد، او در ملكوت آسمان بزرگ خوانده خواهد شد.

در کتاب اشعیا باب 29 آیه 13 خداوند میفرماید :

اين قوم به زبانهاي خود به من تقرب مي جويند و به لبهاي خويش مرا تمجيد مي نمايند، ليكن دلشان از من دور است.
 پس عبادت مرا عبث مي كنند زيرا كه احكام مردم را بمنزلة فرايض تعليم مي دهند.

که در صحیفه مرقس باب 8 در تایید این آیه عیسی می گوید:

نيكو اخبار نمود اشعيا دربارة شما اي رياكاران، چنانكه مكتوب است: اين قوم به لبهاي خود مرا حرمت مي دارند ليكن دلشان از من دور است.
7 پس مرا عبث عبادت مي نمايند زيرا كه رسوم انساني را به جاي فرايض تعليم مي دهند،
8 زيرا حكم خدا را ترك كرده، تقليد انسان را نگاه مي دارند، چون شستن آفتابه ها و پياله ها و چنين رسوم ديگر بسيار بعمل مي آوريد.
9 پس بديشان گفت كه حكم خدا را نيكو باطل ساخته ايد تا تقليد خود را محكم بداريد.

همچنین در کتاب تثنیه باب 4 آیه 2 خداوند میفرماید :

بر کلامی که من به شما امر می‌فرمایم چیزی میفزایید و چیزی از آن کم منمایید، تا اوامر یهوه اله خود را که به شما امر می‌فرمایم، نگاه دارید

حتی در تقلید و پیروی از بزرگان قوم یعنی فریسیان و صدوقیان ، در باب 16 صحیفه متی عیسی خطاب به حواریون می گوید :

11 پس چرا نفهميديد كه دربارة نان شما را نگفتم كه از خميرماية فريسيان و صدوقیان احتياط كنيد؟
12 آنگاه دريافتند كه نه از خميرماية بلكه از تعليم فريسيان و ص دوقيان حكم احتياط فرموده است.

همانطور که در آیات کتب من قبل دیدیم خداوند در کتب خود به انسانها تاکید میکند که تنها کلام خداوند است که باعث هدایت میشود و دستور داده شده که از هر راهی غیر از کلام الله برای هدایت دوری کنیم.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
سلام
ممنونم.استفاده کردم
...