و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

سلام

منظور ازیثرب درآیه زیر چیست ؟واهل یثرب چه کسانی هستند؟

 

احزاب:13
وَإِذْ قَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ يَاأَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِّنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا 

و آنگاه که گروهی از آنهاگفتند: ای مردم يثرب! جای درنگی برای شما نيست ، برگرديد! و گروهی از آنان نيز از پيامبر اجازه مي‌خواستند. مي‌گفتند خانه‌های ما حفاظت ندارد، در حالی که بي‌حفاظ نبود و جز گريز قصدی نداشتند.

در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز
 
بهترین پاسخ

ترکیب ش رب، تحت اللفظی به معنی "کشاندن، افراد، از خانه" می باشد. توجه اینکه ث در رسم الخط جزمی همان ش می باشد. 

با دقت در خود آیه 13 سوره احزاب داریم:

و آنگاه که گروهی از آنهاگفتند: ای اهل يثرب! جای درنگی برای شما نيست ، برگرديد! و گروهی از آنان از پيامبر اجازه مي‌خواستند. مي‌گفتند خانه‌های ما حفاظت ندارد، در حالی که بي‌حفاظ نبود و جز فرار قصدی نداشتند.

بدین ترتیب عبارت، اهل یثرب یا یشرب به کسانی که قصد بازگشت به خانه هایشان را داشتند، اطلاق دارد و ترجمه آیه فوق را بدین صورت باید تصحیح کرد:

و آنگاه که گروهی از آنها گفتند: ای "کسانیکه از خانه هایتان بیرون آمده اید"! جای درنگی برای شما نيست ، برگرديد! و گروهی از آنان از پيامبر اجازه مي‌خواستند. مي‌گفتند خانه‌های ما حفاظت ندارد، در حالی که بي‌حفاظ نبود و جز فرار قصدی نداشتند.

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
باتشکر
۱.شرب درمعنای نوشیدن هم به نوعی ارتباط با کشاندن به بیرون دارد؟
۲.با این اوصاف پس اهل مدین هم درآیه ۴۰طه لفظ خاص نیست؟
طه:40
إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَن يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلَى أُمِّكَ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَقَتَلْتَ نَفْسًا فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِّ وَفَتَنَّاكَ فُتُونًا فَلَبِثْتَ سِنِينَ فِي أَهْلِ مَدْيَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَى قَدَرٍ يَامُوسَى
موسی درمیان اهل مدین ساکن بوده
۳.چگونه درتورات اسم مکان و جغرافیاواسم خاص بکار رفته ولی درقرآن اینطور نمیشود برداشت کرد؟
تمام اسامی لسان وحی دارای معنا و عملکرد هستند. مدین هم از "دین" می آید و به دیونی که موسی می بایست برای ازدواج با صفوره انجام دهد یا منطقه ای که حوالی آن کوه دین (کوه سینا) قرار دارد، تعبیر شده است. در تورات نیز مانند قرآن، تمامی اسامی از روی دلیل در شرایط قصص توراتی ترجمه می شوند. مثلا مصرایم» محل رنج و دردسر... موسی: از آب گرفته شده.... عمانوئیل: خداوند در بین ماست (مسیح).... وو
پس یثرب هم میتواند به اسم مکانی دلالت کند وهم دارای معنی مرتبط با آیات باشد؟
اگر در آیه دیگری از قرآن واژۀ یثرب بکار رفته، باید آن آیه را بیاورید تا مشخص شود که آیا به شهری دلالت داشته یا نه. در غیراینصورت کانتکست یا موضوع آیات سوره احزاب (منجمله آیه 13) مشخص کننده معنا و عملکرد آن است که در بالا آمد.
پس نامگذاریهای تورات هم بر مکانها اولین بار توسط خدا صورت گرفته واینطور نبوده که اسم یک مکانی که ازقبل معلوم بوده رو ببره ، بلکه با آدرسی که میداده بنی اسراییل هدایت میشدند.درسته؟؟
یثرب اسم قبلی مدینه المنوره می باشد فلذا اسم یثرب بعد از هجرت رسول الله به مدینه المنوره تغییر یافت.
در قرآن شهری بنام خاص "مدینه" وجود ندارد. تمامی کلمات مدینه در قرآن دلالت به معنای "شهر" دارند.
دوم اینکه در هیچ آیه ای از قرآن به هجرت پیامبر از مکه به مدینه اشاره نشده است.
سوم: در هیچ آیه ای اشاره نشده که یثرب نام یک شهر است. یا اینکه نام قبلی یا بعدی شهری دیگر بوده است.
لطفا تمامی دیدگاه ها و پاسخ های خود را با استناد به آیات کلام وحی طرح کنید.
ارتباط معنایی ”یثرب” و ”تثریب” چگونه است؟
...