و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

 

درپیدایش فصل ۱۳میخوانیم:

۱و ابرام با زن خود، و تمام اموال خویش،و لوط، از مصر به جنوب آمدند. ۲و ابرام از مواشی و نقره و طلا، بسیار دولتمند بود.۳پس، از جنوب، طی منازل کرده، به بیت‌ئیل آمد، بدانجایی که خیمه‌اش در ابتدا بود، در میان بیت‌ئیل و عای، ۴به مقام آن مذبحی که اوّل بنا نهاده بود، و در آنجا ابرام نام یهوه را خواند.

درحالیکه مقام مذبح اول ابراهیم طبق فصل ۱۲پیدایش در شکیم است نه بین بیت ایل وعای:

۵و ابرام زن خود سارای، و برادرزادۀ خود لوط، و همۀ اموال اندوختۀ خود را با اشخاصی که در حران پیدا کرده بودند، برداشته، به عزیمت زمین کنعان بیرون شدند، و به زمین کنعان داخل شدند. ۶و ابرام در زمین می‌گشت تا مکان شکیم تا بلوطستان موره. و در آنوقت کنعانیان در آن زمین بودند. ۷و خداوند بر اَبرام ظاهر شده، گفت، به ذریّت تو این زمین را می‌بخشم. و در آنجا مذبحی برای خداوند که بر وی ظاهر شد، بنا نمود. 

طبق آیات فصل ۱۲ مذبح دوم ابراهیم دربین بیت ایل وعای قرار دارد نه مذبح اولی که بنا کرده است. حال چرا خدا مقام مذبح دوم را مذبح اول مینامد؟

در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

با نگاهی به کتاب پیدایش مشخص می شود که ابراهیم در چهار نقطه اقدام به ساخت مذبح نموده است:

الف) مذبحی که در شکیم ساخت (پیدایش فصل 12 آیه 7)

ب) مذبحی که در بیت ئیل ساخت (پیدایش فصل 12 آیه 8)

ج) مذبحی که در حبرون ساخت (پیدایش فصل 13 آیه 18)

د) مذبحی که در کوه موریا ساخت (پیدایش فصل 22 آیه 9)

با مطالعه آیات صحیفه پیدایش مشخص می شود که شکیم بهیچ عنوان به محل اقامت ابراهیم تبدیل نشد و ابراهیم خیمه خود را در شکیم بنا نکرد و شکیم نیز اهمیت عبادی پیدا ننمود. بلکه ابراهیم به بیت ئیل آمد و اولین محل اقامت ابراهیم پس از ورود به سرزمین کنعان بیت ئیل شد. مضاف بر آن تورات در دو فصل 12 و 13 صحیفه پیدایش تاکید کرده که آن مذبحی که در محل اقامت ابراهیم ساخته شد، اهمیت عبادی دارد و ابراهیم پس از بازگشت از مصر مجددا به بیت ئیل بجهت عبادت برمیگردد. 

بنابراین مطابق تورات، اولین مذبح عبادی که در ضمن اولین محل اقامت ابراهیم در سرزمین کنعان بوده، بیت ئیل می باشد.  بخاطر اهمیت این دو "اولین" است که مذبح بیت ئیل اولین نامیده شده و قرآن نیز عمدا برای حل اختلافات بر اولین بودن آن تاکید نموده است:

 إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿آل‌عمران: ٩٦ و 97﴾

در حقيقت، نخستين خانه‌اى كه براى مردم، نهاده شده، همان است كه در بکه مبارك است، و براى جهانيان [مايه‌] هدايت است در آن، نشانه‌ ای روشن است محل اقامت ابراهيم است؛ و هر كه در آن درآيد در امان است؛ و براى الله، حج آن خانه، بر عهده مردم است؛ [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد. و هر كه كفر ورزد، يقيناً خداوند از جهانيان بى‌نياز است. 

در کنار دلایل فوق، صرف اینکه تورات این مذبح را به "بیت ئیل" یعنی "خانه خدا" مسمی فرموده،کافی می باشد! 

بوسیله ی
حضرت یعقوب هم شاید اینچنین بوده
...