و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
در قرآن، "نهار" به چه ساعاتی از روز اشاره دارد ؟
در تقویم و زمان بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+3 امتیاز

خداوند در آیه 5 سوره زمر میفرماید :

خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ وَٱلْأَرْضَ بِٱلْحَقِّ ۖ يُكَوِّرُ ٱلَّيْلَ عَلَى ٱلنَّهَارِ وَيُكَوِّرُ ٱلنَّهَارَ عَلَى ٱلَّيْلِ ۖ وَسَخَّرَ ٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ ۖ كُلٌّۭ يَجْرِى لِأَجَلٍۢ مُّسَمًّى ۗ أَلَا هُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْغَفَّـٰرُ [٣٩:٥]

آفرید آسمانها و زمین را به حقّ می‌افکند شب را بر روز و می‌افکند روز را بر شب و رام کرد مهر و ماه را هر کدام روان است بسوی سرآمدی نامبرده همانا او است عزّتمند آمرزگار

همانطور که مشاهده میشود "نهار" به زمانی دلالت دارد که تاریکی شب توسط پرده روشنایی  روز کاملا پوشانده شود .

ابتدای "نهار" از زمانی آغاز میشود که آسمان توسط پرده روشنایی روز کاملا پوشانده شود. اگر به آسمان دقت کنیم پرده روشنایی روز ازفجرآغاز میشود و با طلوع آفتاب تمامی آسمان را میپوشاند. بنابراین "نهار" با "طلوع آفتاب" آغاز میشود. و در نهایت "نهار" با ظاهر شدن رشته تاریکی شب ، به انتها میرسد که این اتفاق در زمان "غروب آفتاب" صورت میگیرد.

بنابراین در قرآن "نهار" به حد فاصل طلوع آفتاب تا غروب آفتاب دلالت دارد که این زمان در قرآن با توجه به این پست با نام "ظهر" نیز نامگذاری شده است. 

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
"همانطور که مشاهده میشود "نهار" به زمانی دلالت دارد که تاریکی شب توسط پرده روشنایی  روز کاملا پوشانده شود"

در این عبارت واژه کاملا را طبق چه دلیلی برداشت کرده اید؟ یعنی چطور به این نتیجه رسیده اید که تا هوا کاملا روشن نشود یعنی روز شروع نشده است؟ آیا غیر از این است که ابتدای روز از یه نقطه ای شروع می شود که در سوره بقره: 187 نشان داده شده است و ان همان فجر است و در نهایت در طلوع آفتاب این روشنایی کامل می شود و همین طور کامل و کامل تر خواهد شد؟

زمانیکه ما طلوع آفتاب را ببینیم متوجه میشویم که حدود یه ساعت و نیم از تاریکی شب کاسته شده و دیگر شب به اتمام رسیده. است همان طور که ستارگان پشت می کنند و در قران هم به این موضوع اشاره شده است پس آغاز روز از طلوع فجر شروع می شود تا غروب خورشید
ممنونم از نظرتون
واژه "کاملا" از همین آیه برداشت میشود. چراکه زمانیکه چیزی بر چیز دیگری افکنده شود یا چیزی توسط چیز دیگری پوشانده شود معنی "کاملا" در آن استتار است.
خداوند در آیات قرآن گرگ و میش های شب و بامداد روز را از خود شب و روز جدا میکند.
خداوند به پشت کردن ستارگان و پدیدار شدن نوار روشنایی در آسمان، روز نمیگوید بلکه اسم آنرا فجر، صبح یا ابکار مینامد و نهار از زمانی شروع میشود که خورشید طلوع کند و نمایان شود.
وَٱلَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ [٧٤:٣٣]
و شب گاهی که روی برتابد
وَٱلصُّبْحِ إِذَآ أَسْفَرَ [٧٤:٣٤]
و بامداد گاهی که رخ گشاید
در تورات صحیفه پیدایش، لیل به معنای عدم وجود نور تعریف شده که تصدیق کننده قرآن است که در مورد لیل فرموده "اذا هم مظلمون" ﴿يس: ٣٧﴾ . در تورات همچنین بازه های بین نور و روشنایی "عرب" نام گرفته است که نه جزو نور است و نه روشنایی، بلکه فی مابین آنهاست. کلمه "غروب" در لسان قرآن نیز از همان ریشه مشتق شده است.
+2 امتیاز

در آیه 12 سوره اسرا خداوند نشانه "روز" را "محو شدن شب " می داند. 

وَجَعَلْنَا ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ ءَايَتَيْنِ ۖ فَمَحَوْنَآ ءَايَةَ ٱلَّيْلِ وَجَعَلْنَآ ءَايَةَ ٱلنَّهَارِ مُبْصِرَةًۭ لِّتَبْتَغُوا۟ فَضْلًۭا مِّن رَّبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُوا۟ عَدَدَ ٱلسِّنِينَ وَٱلْحِسَابَ ۚ وَكُلَّ شَىْءٍۢ فَصَّلْنَـٰهُ تَفْصِيلًۭا [١٧:١٢]
و شب و روز را دو نشانه قرار داديم، پس نشانه شب را محو  كرديم و نشانه روز را ظاهر و روشن قرار داديم تا از پروردگارتان روزى بطلبيد و شمار سال‌ها و حساب را بدانيد، و هر چيزى را به طور كامل توضيح داديم 

در سوره شمس آیه 3 خداوند روز را بعنوان "تجلی دهنده خورشید" یا "هویدا کننده خورشید" معرفی میکند. 

وَٱلشَّمْسِ وَضُحَىٰهَا [٩١:١]
سوگند به خورشيد و روشنايى آن
وَٱلْقَمَرِ إِذَا تَلَىٰهَا [٩١:٢]
و به ماه چون از پى آن برآيد
وَٱلنَّهَارِ إِذَا جَلَّىٰهَا [٩١:٣]
و قسم به روز چون آن را هويدا سازد 

و در سوره حدید آیه 6 خداوند روز را "فروبرنده و پوشاننده شب" معرفی میکند. 

يُولِجُ ٱلَّيْلَ فِى ٱلنَّهَارِ وَيُولِجُ ٱلنَّهَارَ فِى ٱلَّيْلِ ۚ وَهُوَ عَلِيمٌۢ بِذَاتِ ٱلصُّدُورِ [٥٧:٦]

فروبرد شب را در روز و فروبرد روز را در شب و او دانا است بدانچه در سینه‌ها است‌ 

همانطور که در این آیات مشاهده شد خداوند روز را زمانی میداند که 
1- نشانه های شب در آن محو شده است . 
2- خورشید متجلی شده است.
3-شب را پوشانده است و دیگر آثاری از شب نیست. 

که این زمان از طلوع آفتاب تا غروب آن اتفاق می افتد. بنابراین در قرآن "نهار" به حد فاصل طلوع آفتاب تا غروب آفتاب دلالت دارد.

برای توضیحات بیشتر در مورد تفاوت "لیل" و "نهار" به این پست مراجعه کنید. 

 

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
خورشید متجلی روز نیست و نهار متجلی خورشید است. بنابراین طبق آیه 3 سوره شمس ، روز زمانی است که خورشید متجلی شود که در دیدگاه قبلی توضیح داده شد که این تجلی را نمیتوان به آثار آن تعمیم داد.
میشه لطفا توضیح دهید روز در شب داخل می شود یعنی چی؟
منظور زمانیست ک پرده سیاهی در افق پیدا شده و شروع ب رخنه کردن در داخل روز می‌کند. اما احتمالا شما تصور میکنید ک زمانیکه شب در حال رخنه در روز است (شفق) یا روز در حال رخنه در شب است (فلق) جز لیل یا نهار است درحالیکه خداوند این زمانها را جداگانه نامگذاری میکند.
"منظور زمانیست ک پرده سیاهی در افق پیدا شده و شروع ب رخنه کردن در داخل روز می‌کند."
خوب این که همان "یتبین لکم الخیط الابیض من الخیط الاسود من الفجر" می شود پس چرا میگید که نهار با طلوع خورشید شروع می شود؟!!!

تا شبی نباشد داخل شدن روز در آن بی معنی است پس باید شب (تاریکی) باشد که روز (روشنایی) در آن داخل شود و این مساله به قدری واضح است که نیاز به توضیح بیشتر ندارد لذا منفک بودن لیل و نهار هم سفسطه بازی است و هیچ منطقی ندارد اینکه من بگم چون به قبل از طلوع فجر ابکار یا فجر با صبح گفته شده پس این جدا از روز و شب است لابد عشی و ضحی هم جزو لیل و نهار نیستند!!!
شما برای روشن شدن این پاسخ در ذهنتان کافی است طبق گفته خودتان در ابتدا قبول کنید که "النهار" وجود دارد و "لیل" وارد آن میشود. خب حال که لیل و نهار همزمان وجود دارند و در یکدیگر وارد میشوند به این زمان چه میگویند؟
پاسخ خیلی واضح است که این زمان نه لیل است نه نهارو اینکه این زمان را به لیل یا نهار نسبت دهیم منطقی نیست. در قرآن هم این زمانها تفکیک شده و ما در اینجا در حال بررسی منطق قرآن در پیدا کردن مفهوم این کلمه هستیم نه منطق انسانی چراکه میخواهیم بدانیم این کلمه در قرآن به چه زمانی دلالت دارد و گرنه در هر اجتماعی بصورت قراردادی میتوان لیل و نهار را تعریف کرد.
شما در پست "لیل" میبینید که خداوند میفرماید :
 روز را از آن برمى‌كنيم و بناگاه آنان در تاريكى فرو مى‌روند.
یعنی لیل زمانی آغاز میشود که دیگر "نهار" در آسمان نباشد. و این قضیه برای "النهار" نیز صادق است.
یعنی زمانی که "لیل" در آسمان نباشد که این اتفاق با وارد شدن کامل روز در شب اتفاق می افتد که از زمان طلوع آفتاب آغاز میشود.
...