و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
با عرض سلام . با توجه به آنچه که شما درباره صلاه ارائه فرمودید، الذین هم فی صلاتهم دائمون معنا پیدا می کند . چون بدیهی است کسی نمی تواند دائما در حال نماز خواندن و رکوع و سجود باشد . ولی سوال بنده این است که با توجه به اینکه از شرایط صلاه ، داشتن وضو است آیا دائم الصلاه بودن به معنای دائم الوضویی هم هست ؟ و دائم الوضویی از نظر شما چیست؟
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
لطفا برای ارجاع به محتوای سایت، حتما متن مورد اشاره را بصورت لینک قرار دهید، در غیراینصورت حمل بر "انتساب نظرات شخصی" به سایت خواهد شد. در هیچ جایی از این سایت گفته نشده که عبارت "الذین هم فی صلاتهم دائمون" به دائم الصلات بودن اشاره دارد!

1 پاسخ

+1 امتیاز

در هیچ جایی از این سایت ادعا نشده که عبارت "الذین هم فی صلاتهم دائمون" به دائم الصلات بودن اشاره دارد! لطفا مدعای خود را بصورت لینک در بخش دیدگاه ها قرار دهید. 

ریشه دائم در قرآن

مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَائِمٌ وَظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوا وَّعُقْبَى الْكَافِرِينَ النَّارُ ﴿الرعد: ٣٥﴾

وصف بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده [اين است كه‌] از زير [درختان ] آن نهرها روان است. ميوه و سايه‌اش پايدار است. اين است فرجام كسانى كه پرهيزگارى كرده‌اند و فرجام كافران آتش [دوزخ ]است.

خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ ﴿هود: ١٠٧﴾

تا آسمانها و زمين برجاست، در آن ماندگار خواهند بود، مگر آنچه پروردگارت بخواهد، زيرا پروردگار تو همان كُند كه خواهد.

با نگاهی به کارکردهای ریشه "دوم" در قرآن مشخص می شود که عملکرد واژۀ "دائم" به "پابرجا بودن" و "پایدار" بودن دلالت دارد که نشان از ثبات در انجام کاری است.  

نتیجه

با بررسی ریشه "دوم" در آیات قرآن مشخص شد که ترجمه عبارت "الذین هم فی صلاتهم دائمون" عبارت است از کسانیکه در صلاتشان "پایداری" و "پابرجایی" دارند و این بدان معناست که ایشان نسبت به اقامه صلات در اوقات مشخص حساسیت دارند و آنرا از قلم نمی اندازند. پس تعبیر کوچه خیابانی "دائم الصلات بودن" که در زبان فارسی مصطلح است هیچ ربطی به این آیه ندارد! و لذا مفروضات سوال شما اشتباه و نتیجه ای که از آن گرفته اید (یعنی دائم الوضو بودن) مردود است. 

مضاف بر این قرآن فرموده که برای هر صلات،  شستشو جداگانه باید انجام شود:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا ....... ﴿المائدة: ٦﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، چون به نماز برخيزيد، صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد؛ و......

بنابراین، برای هر وقت صلات، شستشو باید جداگانه انجام شود و دائم الوضو بودن حسب آیه فوق نیز مردود می باشد. 

بوسیله ی
خیلی ممنون . چه پاسخ زیبا و جامعی.

بنده عرض نکردم شما در سایت به دائم الصلاه بودن اشاره کرده اید . صرفا برداشت خودم بود . جمله بنده را دوباره ملاحظه بفرمایید . بنده گفتم با توجه به تعریفی که شما برای صلاه ارائه داده اید ولی نگفتم که تعریفی برای الذین .... ارائه داده اید . آن فقط برداشت خودم بود .
...