و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
عرض سلام

جسارتا گاهی اوقات در بعضی از پاسخ ها احساس میشود ادمین محترم مطلبی را توجیه می فرماید .

در پاسخی که به سوال مربوطه داده اید لطفا بفرمائید اگر سوره حمد مطالبی است از سوی جناب جبرئیل به خداوند پس چرا به پیامبر نازل شده؟ آیا هر چیزی که جبرئیل خطاب به خداوند بگوید باید بر پیامبر نازل می شد؟

 دوما اینکه در این سوره آمده اهدنالصراه المستقیم . مگر غیر از این است که فرشتگان تابع بدون چون و چرای خداوند هستند و اختیاری همچون اختیار انسان برای گردنکشی و عصیان ندارند پس چرا می ترسند از صراط مستقیم خارج شوند ؟

سوما به صراحت در قرآن آمده که شیطان به خداوند عرض کرد سر راه انسانها قرار می گیرم و از چپ و راست و عقب و جلو از راه منحرفشان می کنم .پس صراط و ترس قرار نگرفتن در صراط مستقیم مقوله ای است مربوط به انسان ها نه ملائکه.

بنظر شما آیا شیطان ملائکه را هم از صراط خارج می کند ؟؟

 

لطفا پاسخ منطقی ارائه بفرمائید و همانطور که در پادکستهای صوتی از برداشت های التقاطی نهی فرموده اید با چنین برداشت هایی پاسخ نفرمایید .
در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
طبق قوانین سایت می بایست در هر پرسش تنها یک سوال مطرح گردد. لطفا از طرح سوال های مسلسل وار در یک پرسش خودداری فرمایید.

1 پاسخ

0 امتیاز

در پاسخ به سوالات متعدد شما که در یک پرسش بیان شده:

1) در هیچ پستی من یا فرد دیگری مدعی نشده که "سوره حمد سخنان جبرئیل با خداوند است". چرا که همه ما می دانیم که قرآن سخن جبرئیل یا روح القدس یا همان روح الامین است که از جانب الله بر محمد نازل شده است:

 قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِن رَّبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ ﴿النحل: ١٠٢﴾

بگو: «آن را روح القدس از طرف پروردگارت به حق فرود آورده، تا كسانى را كه ايمان آورده‌اند استوار گرداند، و براى مسلمانان هدايت و بشارتى است. «

 پس قرآن، یا سوره حمد دیالوگ بین خدا و فرشتگان نیست. طرح این ادعا که به ما نسبت می دهید را نمی پذیرم.

اما در مورد سوره حمد:

مگر نه این است که روح القدس، ملائکه، انبیاء و من و شما همگی در مقام "بندگی" الله هستیم؟ پس چرا در حالیکه قرآن از جانب الله بر روح القدس وحی شده و در سوره حمد این بندگی را بصورت تسبیح و دعا و درخواست آورده، شما فکر میکنید که ملائکه و روح باید از این تسبیح گفتن ها مبرا یا منفک باشند؟ در حالیکه در قرآن ملائکه می فرمایند:

....وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ..... ﴿البقرة: ٣٠﴾

...  حال آنكه ما با ستايش تو، [تو را] تنزيه مى‌كنيم؛ و به تقديست مى‌پردازيم.»......

2) در هیچ آیه ای از قرآن نفرموده که فرشتگان دارای اختیار نیستند! برعکس! اتفاقا آیات قرآن پیرامون مخاصمه ملاء اعلی، نشان از اختیار کامل داشتن فرشتگان است بطوریکه ابلیس از این اختیار سوء استفاده کرده و به شیطنت می پردازد:

فَسَجَدَ ٱلْمَلَـٰٓئِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّآ إِبْلِيسَ ٱسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ ٱلْكَـٰفِرِينَ (سوره ص آیات 73 و 74)

پس همه ملائکه يكسره سجده كردند مگر ابليس [كه‌] تكبر نمود و از كافران شد

آیه فوق آشکارا، فرموده که ابلیس با اختیار خود تکبر کرده و کافر شده و لذا این ادعا که ملائکه اختیار ندارند کاملا رد می گردد.

3) آیا نمی دانید که برای منحرف شدن ملائکه از صراط مستقیم و عبودیت خداوند، به القائات شیطان نیاز نیست؟! بلکه خودشان می توانند تکبر کرده و صراط مستقیم خارج شوند؟

وَمَن يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي إِلَٰهٌ مِّن دُونِهِ فَذَٰلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ ﴿الأنبياء: ٢٩﴾

و هر كس از آنان بگويد: «من [نيز] جز او خدايى هستم»، او را به دوزخ كيفر مى‌دهيم. [آرى‌] سزاى ستمكاران را اين گونه مى‌دهيم.

نتیجه

ملائکه اختیاری چون انسان را دارا هستند و ابلیس بواسطه همین اختیار به شیطنت پرداخت و کافر شد. چنانچه ملائکه از وظیفه خود تخطی نمایند به جهنم وارد خواهند شد. لذا مفروضات شما نادرست می باشند. 

بوسیله ی
بسیار ممنون .
به نظر بنده سوره حمد از زبان جبرئیل ، آموزشی بزرگ برای بنی آدم است.
و نیز حمد و ثنای خداوند از زبان جبرئیل یک امر عادی است.
اما در مطالب شیطان هم جزء ملائک شمرده شده در صورتیکه شیطان از نوع جن است.
با تشکر
...