و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز
سلام

آیا طبق آیات قرآن می توان دیگران را در ثواب کار خیری که انجام می دهیم شریک کنیم؟ آیا صرف درخواست ما از خداوند ثواب شامل حال دیگران می شود یا اینکه فرد باید خود عمل کننده باشد تا از ثواب بهره مند شود؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

خیر.

کلمه ثواب یا شواب از ریشه ”شب” گرفته شده وبه عملکرد بازگشت یا برگشتن دلالت دارد و بمعنای بازگشت عمل یا نتیجه عمل برای انسان است. پس بدون بررسی آیات و تنها با معنی این کلمه هم میتوان دریافت که پاسخ سوال شما منفی است.

همانطور که اشاره کردید فردتنها درصورتی درثواب کار خیر سهیم است که به نوبه خود نقشی درانجام آن داشته باشد یعنی طبق کلام الله شفاعتی درانجام آن داشته باشد .

آیه ۸۵ سوره نسا میفرماید:

مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقِيتًا 

هر که سبب کار نیکویی شود هم او نصیبی کامل از آن بَرَد، و هر که وسیله کار قبیحی گردد از آن سهمی بسزا خواهد یافت، و خدا بر همه چیز (از نیک و بد اعمال خلق) مراقبی تواناست. 

 

ویا درآیه دیگرمیخوانیم:

نجم:39
وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى 
و اينكه برای انسان هيچ دستاوردی جز ثمرۀ تلاش او [در آخرت] نخواهد بود.

 

بوسیله ی
ماشاءالله
ممنون
...