و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

قرآن در آیه 20-21 سوره نحل به صراحت می فرماید که مردگان را نخوانید .

وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ [١٦:٢٠]

و آنان را که می‌خوانند جز خدا نیافرند چیزی را و خود آفریده شوند

أَمْوَاتٌ غَيْرُ أَحْيَاءٍ ۖ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ [١٦:٢١]

مُردگانند نه زندگان و درنیابند که چه وقت برانگیخته می‌شوند.

یا در جای جای قرآن کریم خداوند میفرماید که مردگان را نمی توانید بشنوانید .

فَإِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ

هرآینه تو نشنوانی مردگان را

اما برخی با استدلال به آیه 169 سوره آل عمران می گویند انبیا و شهیدان و کسانی که در راه خدا کشته شده اند زنده اند و شامل مردگان نمی شوند و خواندن آنها درست است .

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ [٣:١٦٩]

و نپندارید آنان را که کشته شدند در راه خدا مردگان بلکه زندگانند نزد پروردگار خویش روزیمندان‌

آیا با توجه به آیه فوق می توان شهیدان را خواند ؟ آیا شهیدان صدای ما را می شنوند ؟

در خواندن من دون الله بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

3 پاسخ

+4 امتیاز
 
بهترین پاسخ

برای پاسخ به این سوال باید آیات دیگر قرآن و کتب من قبل را نیز در کنار این آیه بررسی کرد.

در قرآن و کتب آسمانی، آیات از دو دیدگاه بیان میشود:

1) دیدگاه خدا نسبت به امور

2) دیدگاه انسان نسبت به مسائل

در این مسئله ای که بیان شد، از دید خداوند نه تنها شهیدان بلکه مشرکین نیز نزد او زنده هستند با این تفاوت که شهیدان نزد پروردگار روزی میخورند اما مشرکین عذاب میبینند.

 به آیه زیر در سوره غافر که به خاندان فرعون اشاره دارد دقت کنید :

ٱلنَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّۭا وَعَشِيًّۭا ۖ وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاعَةُ أَدْخِلُوٓا۟ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ ٱلْعَذَابِ [٤٠:٤٦]
آتش. هر صبح و شام بر آن عرضه شوند و روزى كه قيامت برپا شود ندا دهند كه خاندان فرعون را به سخت‌ترين عذابها درآوريد.

خداوند در آیه مطرح شده در سوره آل عمران، از کلمه "عند ربهم" استفاده میکند تا نشان دهد که این مسئله از دید او بیان شده است چراکه با بررسی آیات متعدد قرآنی میتوانیم دریابیم که "عند ربهم" در "دارالسلام" قرار دارد و ربطی به دنیای مادی ما ندارد.

لَهُمْ دَارُ ٱلسَّلَـٰمِ عِندَ رَبِّهِمْ ۖ وَهُوَ وَلِيُّهُم بِمَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ [٦:١٢٧]
براى آنها در نزد پروردگارشان، خانه آرامش است. و به پاداش كارهايى كه مى‌كنند، خدا دوستدار آنهاست.

که این نکته در صحیفه لوقا باب 20 آیه 38 نیز بیان شده است :

و حال آنكه خدا ،خداي مردگان نيست بلكه خداي زندگان است. زيرا همه نزد او زنده هستند.

و نکته حائز اهمیت این است که ما این دیدگاه  خدا را درک نمی کنیم و نباید با این موضوع از دید خداوند برخورد کنیم.  در سوره بقره آیه 154 به این موضوع اشاره شده است .

وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِنْ لَا تَشْعُرُونَ [٢:١٥٤]
و نگوئید بدانان که کشته شدند در راه خدا مردگان بلکه زندگانند 
و لیکن درنمی‌یابید

اما از دید انسان ، مردم یا زنده هستند یا مرده و خداوند دستور داده است که مرده ها را نخوانید. به عبارتی مرده و زنده بودن فقط از دید انسان است که معنی پیدا می کند وگرنه همه نزد خداوند زنده هستند.

خداوند درباره این موضوع به وضوح در آیه 22 سوره فاطر میفرماید :

وَمَا يَسْتَوِى ٱلْأَحْيَآءُ وَلَا ٱلْأَمْوَ‌ٰتُ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُسْمِعُ مَن يَشَآءُ ۖ وَمَآ أَنتَ بِمُسْمِعٍۢ مَّن فِى ٱلْقُبُورِ [٣٥:٢٢]
و زندگان و مردگان برابر نيستند. خدا هر كه را خواهد مى‌شنواند. و تو نمى‌توانى سخن خود را به مردگانى كه در گور خفته‌اند بشنوانى.

حتی در مورد خود پیامبر در آیه 30 سوره زمر، خداوند میفرماید :

إِنَّكَ مَيِّتٌۭ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ [٣٩:٣٠]
تو مى‌ميرى و آنها نيز مى‌ميرند.

پس نتیجه میگیریم زمانی که خداوند به ما دستور میدهد مردگان را نخوانید ،باید از دید انسانی خود بررسی کنیم که آیا این فرد جز مردگان هست یا خیر. وگرنه حتی فرعون نیز از دید خداوند زنده است و در حال عذاب دیدن است.

اما چرا خداوند آیه ای در قرآن را به این اختصاص می دهد و به ما می گوید که شهیدان را مرده مپندارید . برای جواب به این سوال به آیات قبل این موضوع می پردازیم . خداوند در آیه 168 سوره آل عمران می فرماید :

ٱلَّذِينَ قَالُوا۟ لِإِخْوَ‌ٰنِهِمْ وَقَعَدُوا۟ لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا۟ ۗ قُلْ فَٱدْرَءُوا۟ عَنْ أَنفُسِكُمُ ٱلْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَـٰدِقِينَ [٣:١٦٨]
به آنان كه از جنگ باز ايستادند و درباره برادران خود گفتند كه اگر سخن ما را شنيده بودند كشته نمى‌شدند، بگو: اگر راست مى‌گوييد مرگ را از خود برانيد. 

می بینیم که منافقین و کفار به مومنین وعده زندگی می دهند و به آنها می گویند که اگر با ما باشید کشته نمی شوید . کفار فکر می کنند  که مومنین بیهوده مالها و جانهایشان را در راه خدا فدا میکنند و کشته می شوند . آنها زندگی این دنیا را فقط می دیدند و به اخرت یقین نداشتند . بنابراین میبینیم خداوند پس از وعده منافقین و کفار به مومنین می فرماید که اینان را مرده نپندارید بلکه زنده اند و نزد خدا روزی می خورند و دیدیم که این زنده بودن را ما درک نمی کنیم .

حال به بررسی آیاتی میپردازیم که به وضوح نشان میدهد پس از موت یا رحلت رابطه انسان با دنیا قطع میشود.

در آیه 117 سوره مائده اشاره شده که مسیح عیسی بن مریم که مقرب درگاه الهی است از دنیا و وقایع آن کاملا منقطع و بی اطلاع است.

مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ ۚ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ ۖ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ ۚ وَأَنْتَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ [٥:١١٧]
نگفتم بدیشان جز آنچه مرا فرمودی که پرستش کنید خدا را پروردگار من و پروردگار شما و بودم گواه بر ایشان مادامی که بودم در ایشان تا هنگامی که مرا برگرفتی تو مراقب ایشان بودی و توئی بر همه چیز گواه‌

و در آیه 109 سوره مائده می بینیم که رسولان ( که در راه الهی جنگیده اند و شهید شده اند ) نیز از اجابت شدنشان توسط مردم بی اطلاعند.

يَوْمَ يَجْمَعُ ٱللَّهُ ٱلرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَآ أُجِبْتُمْ ۖ قَالُوا۟ لَا عِلْمَ لَنَآ ۖ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّـٰمُ ٱلْغُيُوبِ [٥:١٠٩]
روزى كه خدا پيامبران را گرد آورد و بپرسد كه دعوت شما را چگونه پاسخ دادند؟ گويند: ما را هيچ دانشى نيست، كه دانا به غيب تو هستى.

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
احسنتم
+4 امتیاز

شهداء جسد خویش را دادند تا حیات ابدی داشته باشند و الله میفرماید : و نپندارید آنان که کَشته شدند در راه الله، مُردگان، بلکه زنده اند که نزد پروردگار خویش روزی داده می شوند .

الله سبحان میفرماید :عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ   " یعنی نزد پروردگارشان روزی می برند نه " عِندَ قبرهم"  نه نزد قبرشان و با عنایت به آیات متعدد قرآنی" نزد پروردگارشان"  در"  دارالسلام "  است یعنی در " فردوس( بهشت) "  :لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِندَ رَبِّهِمْ وَهُوَ وَلِيُّهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿الأنعام: ١٢٧﴾:براى آنان، نزد پروردگارشان سراى عافيت است، و به [پاداش‌] آنچه انجام مى‌دادند، او يارشان خواهد بود.

فلذا  شهیدان( کسانیکه در راه الله کُشته شده اند) رابطه ایشان با دنیای فانی قطع میگردد و بواسطه جانفشانی در سبیل الله ، زندگانی جاویدان  در فردای قیامت از سوی الله به آنها  اعطا میگردد.

بوسیله ی
+3 امتیاز
موت یا رحلت از دنیا باعث قطع رابطه انسان با دنیا می گردد فلذا:

1) هیچ انسانی نمی تواند با رحلت یافته گان از دنیا (چه شهداء چه غیر) ارتباط برقرار کند یا سخن بگوید.

2) شهداء و مابقی رحلت شدگان نیز  نمی توانند با انسان های روی زمین ارتباط برقرار کنند یا با آنها سخن بگویند.

 مثلا در آیه 117 سوره مائده اشاره شده که مسیح عیسی بن مریم که مقرب درگاه الهی است از دنیا و وقایع آن کاملا منقطع و بی اطلاع است.
بوسیله ی
...