و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
بنده در یک برنامه کامپیوتری قرآنی به دنبال کلمات جبر و اختیار و تفویض گشتم و هیچ موردی پیدا نکردم. اگر در قرآن چیزی در مورد جبر و اختیار پیدا نمیشود ، پس ریشه این بحث کهن در کجاست؟ روایت بازان و حدیث بازان از کجا آن جمله معروف "لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین"  را پیدا کرده اند ؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

خیر. جبر و اختیار (free will & determinism) گفتمانی است که از فلسفه یونان ریشه دوانده و در تعلیمات و آموزه های صریح تورات، انجیل و قرآن بهیچ عنوان وجود ندارد.

سابقۀ شکل گیری بحث جبر و اختیار به تقابل مفهوم "قادر مطلق" با "افسانه های یونان باستان" می رسد و از دوران ارسطو به بعد در نوشته های یونانیان، رومیان، اعراب ، ایرانیان و سپس اروپا روی این دکترین بسیار سخن رانی شده است.

البته کافر همه را به کیش خود می پندارد! به این معنی که عده ای فرازهایی از قرآن یا تورات را مورد استناد قرار داده اند تا ادعا کنند که آموزه ها و تعلیمات یونان همان آموزه های قرآن یا تورات است! در حالیکه تفاوت بحث جبر و اختیار با آیات قرآن و تورات، تفاوتی بنیادین در تعاریف و مقدمات و اساس و بنیان است و مثلا الْجَبَّارُ در قرآن هیچ ارتباطی با بحث بی سر و ته جبر و اختیار ندارد و فقط ظاهر و صورت  این دو کلمه مشابه اند، لیکن فحوا و تعلیمات یک اقیانوس با هم فاصله دارند.

اصحاب حدیث و روایات و تاریخ نیز شاگردان همان مکتب یونان هستند. کافیست در حوزه های ایشان تشریف ببرید. خواهید دید که چطور آموزه های افلاطون و ارسطو را در غالب "قال رسول الله" به مردم می چپانند!

تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ ﴿الجاثية: ٦﴾

آنها آیات الله است که ما آن را بحقّ بر تو تلاوت می‌کنیم؛ پس به کدامین حدیث بعد از سخن الله و آیاتش ایمان می‌آورند؟!

بوسیله ی
انسان در کار این دکانداران دین فروش میماند که هم خود را مدعی دینداری مینامند و به خود جرات تفسیر قرآن میدهند و حتی با پوشیدن لباسی متفاوت خود را به عنوان جانشین رسول خدا جا میزنند در حالی که عرضه روخوانی قرآن را هم ندارند و آیه واضحی چون الجاثیه 6  را ندیده اند که هر صاحب چشم و گوشی را مجاب میکند که غیر از وحی به مرجع و منبع دیگری رجوع نکنند. خداوند سرانجام همه را به ختم به خیر کند.
به کلام کتب مقدس اعتصام بجویید هیچ تسلطی بر شما نخواهند داشت.
...