و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

خداوند در آیه 6 سوره احزاب می‌فرماید:

النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ 

پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديكتر] است

آیا از این آیه میتوان اینگونه برداشت کرد که پیامبر در همه امور بر مومنان برتری دارند و مومنان باید از او تبعیت کنند؟

در معصومیت بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

3 پاسخ

+3 امتیاز
 
بهترین پاسخ

با توجه به ادامه آیه می توان فهمید منظور از اولی بودن در این آیه چیست
خداوند در ادامه آیه می فرماید :

النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِيَائِكُم مَّعْرُوفًا ۚ كَانَ ذَٰلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا [٣٣:٦]

پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاتر است و زنانش مادران مؤمنان هستند و در كتاب خدا خويشاوندان نسبى از مؤمنان و مهاجران به يكديگر سزاوارترند، تا آنكه بخواهيد به يكى از دوستان خود نيكى كنيد. و اين حكم در كتاب خدا مكتوب است.

در ادامه این آیه خداوند خویشاوندان را هم اولی تر از مومنان و مهاجران می داند . اما از چه منظری خداوند این اولی بودن ها را مشخص کرده است ؟ خداوند می فرماید :

إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِيَائِكُم مَّعْرُوفًا ۚ

پس خداوند برای نیکی کردن اولویت ها را برای ما مشخص کرده است.

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
الا ان تفعلوا الی اولیائکم معروفا را بدین صورت ترجمه کنیم بهتر وبه مفهوم اصلی نزدیکتراست----> مگر آنکه بخواهید نسبت به دوستانتان نیکی کنید. یعنی اگر این اولویت را مومنان رعایت نکنند و دوست را مقدم برخویشاوند دانستند،به اونیکی وترحم کرده اند.
+2 امتیاز

خیر.

چرا که در عین حال می فرماید:

وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُم بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿آل‌عمران: ٨٠﴾

و شما را امر نمی کند تا ملائکه و انبیاء را بعنوان ارباب خود اتخاذ کنید آیا شما را به کفر فرمان دهد بعد از آنکه مسلمان شدید؟؟

پس اولی بودن نبی به مومنین بهیچ وجه بمنزلۀ تبعیت کردن از محمد نیست. بلکه به منزلۀ تبعیت کردن از کلامی است که بواسطۀ روح القدس بر محمد نازل شده که همۀ آن بدون کم و زیاد در قرآن ضبط و مکتوب شده است. 

بوسیله ی
اما در آیه 6 سوره احزاب با توجه به قبل و بعد آن درباره محمد صحبت میکند.
لذا جوابتون قانع کننده نیست؟
پس منظور از اولی به مومنین چیست؟
آیه 6 سوره احزاب فرموده "النبی" اولی بالمومنین، نفرموده محمد اولی بالمومنین. نبی یعنی کسی که در مقام نبوت است و اخبار غیب را دریافت میکند. پس اولی بودن او بخاطر وحی است نه بخاطر شخص خودش. پس اطاعت از نبی نیز در چهارچوب وحی واجب است، نه در چهارچوب حرفهای شخصی. همانطور که اطیعوا الرسول به معنای اطیعو محمد نیست!
+3 امتیاز

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

من فکر نمیکنم اولی به معنای بالاتر بودن یک شخصیت باشد... زیرا خداوند در جایی فرموده است که مردم اولی به ابراهیم هستند اگر پیروی کنند از وی:

إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا ۗ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ (3 | آل عمران - 68)
سزاوارترین مردم به ابراهیم، آنها هستند که از او پیروی کردند، و (در زمان و عصر او، به مکتب او وفادار بودند؛ همچنین) این پیامبر و کسانی که (به او) ایمان آورده‌اند (از همه سزاوارترند)؛ و خداوند، ولیّ و سرپرست مؤمنان است.

 

در اصل اولی باید به معنای نزدیکترین افراد باشد نه برتر یا سزاوارتر....
بنابراین وقتی خداوندی می فرماید که النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ  یعنی پیامبر از مومنین نسبت به خودشان نزدیکتر و مقدم تر است زیرا کلامی که برای آنها میخواند کلام خداست و کلام خدا نسبت به کلام خود مومنین ارجعیت دارد.

موفق باشید.

بوسیله ی
بله این تحلیل هم درست است.... البته باید مد نظر داشت که در قرآن اولی اساسا به اتصال داشتن اشاره دارد... این اتصال می تواند همسطح یا اتصال بالا پایینی باشد. یک نمونه اتصال بالا پایینی که رابطه الله نسبت به مخلوقات را مشخص کرده از قرار ذیل است:

....فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا... ﴿النساء: ١٣٥﴾
...