و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+4 امتیاز
آیا کلمه ی قرآن به همه ی کتب آسمانی برمیگردد؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز

واژۀ قرآن به معنای "اعلامیه ایست که در جمع خوانده" می شود، به معنی چیزی است که بلند می خوانند و کنیۀ کلام وحی بطور عام می باشد و شامل همه کتب آسمانی است. به مانند آیه ذیل که در مورد پیشینیان و برخورد التقاطی ایشان نسبت به کلام وحی فرموده شده:

الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ (حجر 91 تا 93)

همانان که اعلامیه را جزء جزء کردند پس سوگند به پروردگارت که ما از همه ایشان سوال خواهیم کرد برای کارهایی که می کردند

برای همین در جای جای کلام وحی شده به محمدنبی برای اشاره به این کلام از عبارت "هذا القران" یعنی این اعلامیه، این خواندنی استفاده شده تا آن را در ادامه خواندنی های قبلی و مصدق آنها معرفی نماید:

وَمَا كَانَ هذا الْقُرْآنُ أَن يُفْتَرَىٰ مِن دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ الْكِتَابِ لَا رَيْبَ فِيهِ مِن رَّبِّ الْعَالَمِينَ ﴿يونس: ٣٧﴾

و چنان نيست كه اين خواندنی از جانب غير خدا [و] به دروغ ساخته شده باشد. بلكه تصديق [كننده‌] آنچه پيش از آن است مى‌باشد، و توضيحى دستوراتی است که در آن ترديدى نيست، [و] از پروردگار جهانيان است.

بوسیله ی
پس چرا در آیه 111 سوره توبه این کتب از هم تفکیک شده اند و قرآن به معنای خاص قرار گرفته است؟
وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ
سوال خوبی است...  سوال می کنم:  چرا واژۀ "جن" هم به معنای جن است هم به معنای سیطره یافتن چیزی بر چیزی؟ .... فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَىٰ كَوْكَبًا ؟ دقیقا به همان دلیل خود واژۀ قرآن به "عملکرد" خاص و عام اشاره می کند... خاص از این نظر که این ترکیب در کتابی که بر محمد نازل شده بسیار به کار رفته، پس کتاب محمد با القران شناخته می شود.... همانطور که واژۀ تورات به معنای رهنما بودن چیزی است و کتاب موسی و صحف انبیاء به آن شناخته شده اند.... پس قرآن در آیه ای که آورده اید ماهیت اعلامیه بودن کتاب محمد را به مخاطب منتقل می کند تا ماهیت شرعی بودن را.... که تورات هم قبلا کافی بود... اما قرآن بدون رجوع به کتب من قبل ناقص است.... قرآن اعلامیه ای برای بازگشت به کلام وحی است و تورات امام و رحمت و شریعت اول الله برای ابنیاء بشر خاصه بنی اسرائیل است.
...