و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

چرا در صحیفه ی خروج باب 21 ایات 28 تا 29 حکم سنگسار برای حیوانات (گاو شاخ زن) وجود دارد؟

و هرگاه گاوی به شاخ خود مردی یا زنی را بزند که او بمیرد، گاو را البته سنگسار کنند، و گوشتش را نخورند و صاحب گاو بی‌گناه باشد. 29 و لیکن اگر گاو قبل از آن شاخ زن می‌بود، و صاحبش آگاه بود، و آن را نگاه نداشت، و او مردی یا زنی را کشت، گاو راسنگسار کنند، و صاحبش را نیز به قتل رسانند. 

 30 و اگر دیه بر او گذاشته شود، آنگاه برای فدیه جان خود هرآنچه بر او مقرر شود، ادا نماید. 31 خواه پسر خواه دختر را شاخ زده باشد، به حسب این حکم با او عمل کنند. 32 اگر گاو، غلامی یا کنیزی را بزند، سی مثقال نقره به صاحب او داده شود، و گاو سنگسار شود (تورات صحیفه خروج فصل 21)

 

مربوط به این پاسخ: آیا سنگسار حکم الله است؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

در تورات مقدس انسان می تواند حیوانات را قربانی کرده و خون حیوانات را بریزد و انسان بر تمامی وحوش و بهائم مسلط و مسخر است. اما حیوانات نمی توانند خون انسان را بریزند و بر انسان مسلط نیستند. از این رو چنانچه حیوانی، نفسی از نفوس آدمی را به قتل برساند، تورات فرموده که آن حیوان بخاطر کشتن یک انسان باید قصاص شود.

در آیات قرآن آمده که سلیمان پادشاه بنی اسرائیل، (بدون آنکه هدهد مرتکب کشتن انسانی شده باشد)، تصمیم به بریدن سر آن پرنده یا عذاب کردن آن می گیرد مگر آنکه آن پرنده دلیلی روشن بیاورد:

لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِيدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَيَأْتِيَنِّي بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ ﴿النمل: ٢١﴾

حتما هدهد را به عذابى سخت عذاب مى‌كنم يا سرش را مى‌برم، مگر آن كه دليل روشنى براى من بياورد

که این خود نمونه ای از کشتن حیوانات بدست انسان در قرآن است.

در پایان اینکه آن حکم تورات مقدس، رهنمود مهمی در حل دعواها و شکایات متعدد در بین انسانها و مالکان حیوانات  است. شما تصور کنید حقیقتا اگر چنین حکمی وجود نداشت چگونه و بر اساس چه میزانی می خواستیم در اینگونه دعواها و اختلافات (مثل کشته شدن یک زن یا بچه توسط یک گاو شاخ زن در شهر یا روستا) حکم صادر کنیم؟؟ 

بوسیله ی
احسنت، برادر...
به هر حال ما باید این را هم در نظر بگیریم که مخاطبین تورات از اولین اقوامی بودند که مشمول هدایت الهی شدند.  پس پروسه هدایت انسان هنوز در نخستین گامهای خود میباشد، و الله متعال با ظرافتی خاص به این مردم می آموزد که چگونه مسئولیت دامها و داراییهای خود را بعهده بگیرند.
به راستی که در هزاره های پیشین زندگی بکل چیز دیگری بوده است و قیاس احکام آن زمان با زمان حال امری اشتباه و خطاست،
البته لزومی ندارد که این احکام،در زمان ما اجرا شوند(کما اینکه نمیشود)،زیرا ما از شرایط آن زمان آگاه نیستیم و از حکمت آن احکام بیخبریم،
ولی اینکه آن گاو سنگسار شود،بنظر حکمی خشن و عجیب میرسد،خوب اگر به طریق عادی ذبح شود معقول تر است،
مگر حیوانات پند میگیرند یا میفهمند که بخواهیم با سنگسار آنها را از کار خطایشان آگاه کنیم؟
اگر مجازاتی هم در کار باشد،آن مجازات باید نسبت به صاحب حیوان اعمال شود،نه حیوان بیشعور بی عقل.
بنظر میرسد این حکم،نوشته ی کاهنان یهود باشد و در میان تورات گنجانده شده باشد.
هرچند در قرآن هم سلیمان اسب های زیبایش را ذبح میکند،به دلیل گناه خودش که از یاد خدا بازماند.
بله! به فرموده قرآن حیوانات هم می فهمند!....رجوع کنید به داستان هدهد در قرآن که خبر شرک قومی که بجز خداوند به خورشید نیز سجده می کردند را برای سلیمان می آورد....نتیجه اینکه حیوانات از خیلی از انسان ها بیشتر می فهمند! .... و حکم سنگسار حیوانات در تورات هم دستور الله است و غیر قابل مماشات است.
چه حکم تورات باشد چه نباشد،اگر ما آن حیوان را سنگسار نکنیم و بهش رحم کنیم خداوند از ما ایرادی نخواهد گرفت،
طبق قرآن حیوانات فاقد شعور هستند،زیرا قرآن برای نادان و نفهم بودن انسان ها صفت چهارپا را بکار برده است،
اساسا مجازات موجودی که تکلیفی ندارد بی معنیست،هدهد استثنا بود.
مطابق قرآن حیوانات دارای شعور هستند و عبادت و سجود خود را قطع نمی کنند. اما انسان ترک می کند! والنجم و الشجر یسجدان!!
بله سجده و تسبیح درمورد موجودات بیشعور به معنی اقامه ی صلاه یا عبادت کردن نیست
بنظر شما در داستان یوسف،خورشید و ماه و ستاره ها به یوسف سجده کردند؟
خیر،سجده و تسبیح در کلام وحی معنی درخدمت قرار گرفتن هم میدهد،
اگر حیوانات تکلیف دارند،پس روز جزا باید حسابرسیشون کرد.
پس چرا براشون کتابی نیومده و پیغمبری نیومده؟
اینکه بگیم اون احکام مال اون دوران بوده و قابل استفاده این دوران نیست ..خطاست.
- اول اینکه تورات اینقدر خشن نسبت به حیوانات نبوده ونیست
1. دلیل این حرفم خود تورات بارها گفته که در روز شبات حیوانات مثل انسانها حق کارکردن ندارند و استراحت کنند.
2. اگر موقع کار دیدی حیوان داشت از علوفه و.. میخورد حق زدن یا بستن دهانش رو نداری.
3. اگر دیدی حیوانی زیر بار خم شده کمکش کن
4. اگر دیدی حیوان دشمنت گم شده اون به صاحبش برگردان.
- و طبق فقه و شرع یهودیت و نوشته ها هیچ حیونی مستحق سنگنسار نشده و حتی گزارش هم نشده.
چون حیوانات درک و فهم کمی دارند از مجازات این آیه معاف میشوند. و صاحبش باید دیه و خسارت را پرداخت کند.
چطوری ؟
طبق یک آیه تورات گفته شده تلفظ:"عین تخت عین" یا "چشم زیر چشم" اشتباها چشم در مقابل چشم معنی میشود که اشتباه است.تخت عبری است و تحت عربی (زیر)...درواقع یک اصطلاح فقهی است و موشکافانه باید برسی شود..اگر شخص نابینا  ناخواسته چشم فرد سالمی را کور کند اگرآیه را "چشم در مقابل چشم" معنی کنیم پس باید چشمش در مقابل چشمی که نابینا کرده کور کنند!!!!! اما کو چشم
اما بر اساس چشم زیر چشم : یعنی عوض آن چیزی که خسارت دیده را باید پرداخت کند و نیز اگر آسیب جدی وارد کرده و فرد دیگر نمیتواند با آن کار کند خسارتی که شخص در آینده متحمل میشود را نیز پرداخت کند.
و در آن مسائله چون قبل از آن هشدار داده شده که حیوانی که شاخ میزند را ببند و در صورت نبستن باید چندین برابر خسارت وارده را پرداخت کند.
امروز دیگر گاو نیست ولی عمده معنایی قدیمی آن مرکب است یعنی چیزی که برآن سوار میشوند. ماشین هم جز مرکب است . مثلا اگر شخصی میدانسته که ماشینش مشکلات فنی مث ترمز داشته ولی رسیدگی نکرده وبه کسی قرض داده موجب مرگ  شده مقصر است
و در جای دیگر تورات گفته شده دیوار پشت بام را بالاتر ببرید مبادا موجب مرگ کسی شوید
دوست عزیزی که بعضی از این قوانین گفتید این قوانین مال آن دوران است خیر..امروزه در مهندسی هست.
...