و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
با توجه به اینکه کشتن شتر در لغت عرب به نحر کردن شتر معنی میشود و با توجه به اینکه به غیر از این آیه در جای دیگری از قرآن ، کلمه نحر استفاده نشده است لذا برخی از این فرصت استفاده کرده و قربانی کردن حیوانات را به قرآن منتسب میکنند و از آنجا نتیجه میگیرند که در مناسک حج قربانی کردن وجود دارد. اما اگر حتی رسم بر قربانی کردن شتر باشد چرا در مراسم حج ، گوسفند قربانی میشود؟
در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

در قرآن بر اساس همین بنیان آیه دیگری نیز وجود دارد:

أَإِذَا كُنَّا عِظَامًا نَّخِرَةً ﴿النازعات: ١١﴾

چرا که ح و خ دو رسم الخط یک حرف در لسان وحی می باشند.

عملکرد واژۀ نحر/نخر به "منقطع شدن اتصالات چیزی" دلالت دارد. حالا این عملکرد در آیه 11 سوره نازعات به پوسیده شدن و نخ نما شدن اسکلت انسان دلالت دارد و در آیه دوم سوره کوثر به منقطع شدن راس یا گردن حیوان مورد قربانی.

در ضمن با استناد به آیه صریح ذیل از سوره حج در مناسک حج قربانی کردن حیوان نیز وجود دارد:

وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَٰلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿الحج: ٣٦﴾

و شتران فربه را براى شما از جمله شعائر خدا قرار داديم، در آنها براى شما خير است. پس نام الله را بر آنها در حالى كه ايستاده‌اند ببريد، و چون به پهلو افتادند [و جان دادند] از آنها بخوريد و فقير قانع و فقير سائل را اطعام كنيد. اين گونه الله آنها را در تسلط شما قرار داده است باشد که شکرگذار باشید.

نکته پایانی اینکه:

مطابق تورات نیز قربانی باید از بهترین آن چیزی باشد که برای هر فرد امکان دارد. حتی کبوتران نیز جزو قربانی های تقدیمی می توانند باشند (برای کسی که وسع مالی اش به آن می رسد).... و گوسفند، گاو و گوساله و در قرآن شتر نیز آمده است. بدین ترتیب الله در قرآن انجام مناسک قربانی را به حیوان خاصی از انعام محدود نکرده است. بلکه بهترین هر چه که وسع فرد قربانی دهنده است مطلوب می باشد. 

بوسیله ی
ممنون از توضیح زیبایتان.
به نظر بنده احتمالا منظور از وانحر ، قطع ارتباط با احوال جاریه و امور دنیوی هم می تواند باشد. در این آیه بلافاصله بعد از امر به صلات ، امر به قطع اتصال میدهد و قربانی کردن نمیتواند در روال این سوره و خصوصا این آیه قرار گیرد زیرا موضوعیت قبلی در این خصوص در این سوره دیده نمیشود. اگر آیه یکی از آیات توصیف حج بود شاید میشد وانحر را به این گونه توضیح داد.
موفق باشید.
...