و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
عده ای اعتقاد دارند که وجود تصاویر و مجسمه ها و اشیاء نظیر آن به لحاظ دینی دارای ایراد است و مانع حضور فرشتگان میباشد.
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

وجود تصویر، مجسمه و تمثال تا وقتی که مسبب انحراف از آموزه های دین اسلام نشود و تا وقتی که ماهیت دینی به خود نگیرد (یعنی به حکم الله منتسب نشود)، حلال است. همچنین در هیچ کتاب مقدسی پیرامون مانع بودن ساخت تماثیل در حضور فرشتگان اشاره ای نشده فلذا این مساله باوری غلط و برخواسته از خرافه است.

قرآن، ساخت تمثال ها و بناها و محراب های عبادت در زمان سلیمان را از نعمات الهی بر شمرده است: 

يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِن مَّحَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَّاسِيَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ ﴿سبإ: ١٣﴾

جنیان هر چه سلیمان می‌خواست برایش درست می‌کردند: محراب های عبادت، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها، و سازهایی برافراشته، ای آل داوود! شکر (این همه نعمت را) بجا آورید؛ ولی عده کمی از بندگان من شکرگزارند! 

در صحیفه اول پادشاهان از عهدعتیق در بخشی پیرامون تزئینات مسجدالاقصی می خوانیم:

و حیرام، حوضها و خاک اندازها و کاسه هارا ساخت. پس حیرام تمام کاری که برای سلیمان پادشاه به جهت خانه یهوه می‌کرد به انجام رسانید. دو ستون و دو پیاله تاجهایی که بر سردو ستون بود و دو شبکه به جهت پوشانیدن دوپیاله تاجهایی که بر سر ستونها بود. وچهارصد انار برای دو شبکه که دو صف انار برای هر شبکه بود به جهت پوشانیدن دو پیاله تاجهایی که بالای ستونها بود، و ده پایه و ده حوضی که بر پایه‌ها بود، و یک دریاچه و دوازده گاو زیردریاچهو دیگها و خاک اندازها و کاسه‌ها، یعنی همه این ظروفی که حیرام برای سلیمان پادشاه در خانه یهوه ساخت از برنج صیقلی بود

باید توجه داشت که تزئینات موجود در کتاب مقدس پیرامون محاریب و میشکان و معبد مقدس (کتاب حزقیال) همگی از جانب الله وضع و مقرر می شدند و لذا این تزئینات بخاطر اینکه از جانب الله بودند با آیه ذیل از تورات نیز کاملا هماهنگی داشتند:

صورتی تراشیده و هیچ تمثالی از آنچه بالا درآسمان است، و از آنچه پایین در زمین است، و ازآنچه در آب زیر زمین است، برای خود مساز. نزد آنها سجده مکن، و آنها را عبادت منما، زیرامن که یهوه، خدای تو می‌باشم، خدای غیورهستم، که انتقام گناه پدران را از پسران تا پشت سوم و چهارم از آنانی که مرا دشمن دارندمی گیرم (تورات صحیفه خروج فصل 20 آیات 4 و 5)

بدین ترتیب، تا وقتی که تماثیل و نقاشی ها و مجسمه ها رنگ و صبغۀ دینی به خود نگیرند یا به الله منتسب نشوند، بدون اشکال اند و قرآن کریم به ویژه هیچ محدودیتی را پیرامون آن لحاظ نفرموده است. 

بوسیله ی
...