و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز

مجازات سارق در دین مبین اسلام چیست؟

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز

* در قرآن مبین الله امر به بُریدن فیزیکی دست سارق نمیکند  بلکه الله سبحان در متن مقدس قرآن مبین فتوا میدهد که در صورت دستگیری سارق اولاً: اختیارات از او کاملاً سلب گردد، ثانیاً: مال به سرقت رفته به مالباخته باید عودت داده شود (یا عوض داده شود):

*** وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿المائدة: ٣٨﴾: مرد دزد و زن دزد را پس قطع کنید اختیارات را از ایشان(سلب اختیار نمائید از ایشان ) کیفری بدآنچه خود فراهم کردند بازدارندگی از نزد الله و الله عزتمند حکیم است.

در داستان برادران یوسف در سوره یوسف آیات 73 الی 75 ، برادر یوسف که جام ملک در بار او یافت میشود ، به گرویی گرفته میشود و این مهم (یعنی به گرویی گرفته شدن فرد) به منزله جزای سارق پیش بینی شده است.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
در این آیه "جزا " امده یعنی مجازات کاری که انجام دادند!
قطع اختیارات یعنی چی!؟

در آیه دیگر همین کلمه قطع امده ! اما خلاف یکدیگر این را چگونه معنا یا تفسیر میکنید.
إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ [٥:٣٣]
کیفر آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمی‌خیزند، و اقدام به فساد در روی زمین می‌کنند، (و با تهدید اسلحه، به جان و مال و ناموس مردم حمله می‌برند،) فقط این است که اعدام شوند؛ یا به دار آویخته گردند؛ یا (چهار انگشت از) دست (راست) و پای (چپ) آنها، بعکس یکدیگر، بریده شود؛ و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایی آنها در دنیاست؛ و در آخرت، مجازات عظیمی دارند.
﴿٣٣﴾  

" أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ  " دست و پای آنها، خلاف/بالعکس یکدیگر، بریده شود؛

خواهشمندم بازی با کلمات نکنیم ؛ این متن را در آینده میخوانند پس بهتر است بگونه ای معنا کنیم که شک و شبه نباشد
+2 امتیاز

یکی از قسمت های گفتگوهای صوتی بسوی نور بطور ویژه به مقولۀ مجازات سارق و سارقه پرداخته است که از لینک ذیل قابل دسترس است:
http://archive.org/download/TIQ_MM029/noorep29.mp3

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
زمان حضرت یوسف شریعت حاکم شریعت قرآن نبوده است . پس نمیتوان به آن استناد کرد.
مطابق تورات از ابتدای خلقت آدم تا زمان محمد قانون "جان در برابر جان" و "ضرر در برابر ضرر" است. این استنباط که برای بازپس گیری مال می توان به جان سارق آسیب زد با همه کتب آسمانی (تورات انجیل و قرآن) در تخالف است. اگر شما ادعا کنید که باید دست دزد قطع شود بدین معنی است که ادعا کرده اید که او دست صاحب مال را قطع کرده است که چنین چیزی صحت ندارد. او مالی را دزدیده و صدمه ای به کسی نزده که شما تصور میکنید که میشود دست او را قطع کرد!
برخورد با کلاهبرداران و دزدان امروزی
...