و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

با سلام و احترام 

الحمد الله 

آیا فرشتگاه  با توجه به آیات زیر معصوم هستند؟

و إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ [٢:٣٠]

و زمانی (را یادآوری کن) که پروردگارت به فرشتگان گفت: من در زمین جانشینی بیافرینم (تا به آبادانی زمین بپردازد و آن زیبانگاری و نوآوری را که برای زمین معیّن داشته‌ام به اتمام رساند و آن انسان است. فرشتگان دریافتند که انسان بنا به انگیزه‌های سرشتی زمینی‌اش فساد و تباهی برپا می‌دارد. پس برای دانستن نه اعتراض کردن از خدا پرسیدند که حکمت برتری دادن انسان بر ایشان برای امر جانشینی چیست و) گفتند: آیا در زمین کسی را به وجود می‌آوری که فساد می‌کند و تباهی راه می‌اندازد و خونها خواهد ریخت، و حال آن که ما (پیوسته) به حمد و ستایش و طاعت و عبادت تو مشغولیم؟ گفت: من حقائقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.

اولا با توجه به آیه فوق آیا فرشتگان اعتراض کردند یا خیر ؟ و اگر اعتراض کردند معصوم بودنشان زیر سوال نرفته است؟

ثانیا از کجا به این پی بردند که خداوند می خواهد کسی را بیافریند که فساد کند؟

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

ای مؤمنان! خود و خانواده خویش را از آتش دوزخی بر کنار دارید که افروزینه‌ی آن انسانها و سنگها است. فرشتگانی بر آن گمارده شده‌اند که خشن و سختگیر، و زورمند و توانا هستند. از خدا در آنچه بدیشان دستور داده است نافرمانی نمی‌کنند، و همان چیزی را انجام می‌دهند که بدان مأمور شده‌اند.

در معصومیت بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

پاسخ به بخش اول:

خیر. ملائکه یا فرشتگان معصوم نیستند و اینکه اساسا معصومیت دکترینی یونانی-رومی است که تشیع و تسنن آنرا به تحریف به قرآن نسبت داده اند: 

بعنوان مثال بفرموده قرآن، ابلیس که جزو ملائکه بود از فرمان الله سرپیچی نموده است:

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿البقرة: ٣٤﴾

و هنگامی که به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید  پس سجده کردند همه جز ابلیس که سر پیچید و بزرگی طلبید و بود از گروه کافران‌

پاسخ به بخش دوم:

لسان وحی، لسان معنا و عملکرد است و کلمات در لسان وحی ظاهری و صوری نیستند، بلکه دارای عملکرد می باشند:

خلیفه ای که الله می خواهد بر روی زمین قرار بدهد به "آدم" مسمی شده است . واژۀ "آدم" در لسان وحی به معنای "سرمنشاء خون/اغتشاش" می باشد. در تورات مقدس به خلافت این مخلوق جدید اشاره شده است: 

و خدا گفت: «آدم را بصورت ما و موافق شبیه ما بسازیم تا بر ماهیان دریا و پرندگان آسمان وبهایم و بر تمامی زمین و همه حشراتی که بر زمین می‌خزند، حکومت نماید (تورات پیدایش فصل اول آیه 26)

بنابراین مثل آن است که بگوییم:

می خواهم "کسی که سرمنشاء خون و اغتشاش است" (واژۀ آدم) را بر روی زمین قرار دهم.... و بعد فرشتگان سوال کنند: آیا می خواهی کسی که در زمین فساد کند و سفاکی کند را قرار دهی؟

پس فرشتگان علم غیب نداشتند و ندارند! بلکه صرفا عملکرد آن تسمیه ای را که در تورات و قرآن مکتوب شده (واژۀ آدم) را متذکر شدند و حسب عملکرد آن تسمیه، از الله سوال پرسیدند. 

لازم به ذکر است که نفی معصومیت فرشتگان به معنی نفی مسلمان بودن یا نفی مطیع الله بودن ایشان نمی باشد و باز تاکید می کنم که معصومیت دکترینی غیرقرآنی است که به تحریف به آیات قرآن نسبت داده شده است. 

بوسیله ی
در بخش اول اشاره کردید که شیطان جزء ملائکه بود . آیا ملائکه و جن از یک جنس هستند یا خیر ؟ چون که در سوره کهف آیه 50 خداوند میفرماید :
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ۗ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ ۚ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا [١٨:٥٠]
و [ياد كن‌] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم: «آدم را سجده كنيد،» پس [همه‌] -جز ابليس- سجده كردند، كه از [گروه‌] جن بود و از فرمان پروردگارش سرپيچيد. آيا [با اين حال،] او و نسلش را به جاى من دوستان خود مى‌گيريد، و حال آنكه آنها دشمن شمايند؟ و چه بد جانشينانى براى ستمگرانند.
ملائکه از ریشه "ملک" می آید و به عملکرد کسی که صاحب قدرت و پادشاهی از جانب الله شده دلالت دارد. این در حالیست که واژۀ "جن" به عملکرد "انتقال دادن درون" دلالت دارد و به کسانی اطلاق می شود که قدرت وسوسه کردن به ایشان داده شده است... پس لسان وحی، لسان جنس و رنگ و شکل و ظاهر نیست... بلکه عملکردها را یادآوری می نماید. فلذا یک جن هم می تواند یک ملکه باشد.
میشه لطفا توضیح بفرمایید که چطور یک جن هم می تواند یک ملکه باشد ؟ چنین مطلبی دلیل می طلبد آیا دلیلی برای این مطلب در کتب های آسمانی وجود دارد؟
سلام سوال شما در لینک زیر پست شد بزودی ان شالله پاسخ را دریافت خواهید کرد.

http://noorpods.com/?qa=1363/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%A6%DA%A9-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%9F
...