و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

آیا جنیان همان ملائک هستند؟

فرق این دو در چیست؟

با تشکر.
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

در جایی از قران اشاره نشده که جنیان ملائک نیستند و با هم فرق میکنند.

بنابراین مساله لطفاً به این آیات دقت کنید:

ابتدا باید بدانیم که جن قبل از انسان خلق شده است:

وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ (15 | الحجر - 27)
و جن را پیش از آن، از آتش گرم و سوزان خلق کردیم!

و در آیه ی بعد خداوند اشاره میکند که به ملائک میگوید که بر انسان سجده کنند:

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ (15 | الحجر - 28)

و [ياد كن‌] هنگامى را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من بشرى را از گِلى خشك، از گِلى سياه و بدبو، خواهم آفريد.

فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ (15 | الحجر - 29)

پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دميدم، پيش او به سجده درافتيد

و در آیه ی بعد فرشتگان امر پروردگار را اجرا کردند:

فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (15 | الحجر - 29)

پس فرشتگان همگى يكسره سجده كردند،

إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ أَن يَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ (15 | الحجر - 31)

جز ابليس كه خوددارى كرد از اينكه با سجده‌كنندگان باشد.

قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا لَكَ أَلَّا تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ (15 | الحجر - 32)

فرمود: «اى ابليس، تو را چه شده است كه با سجده‌كنندگان نيستى؟»

....

بنابراین چگونه است که خداوند به ملائک میگوید سجده کنید و میگوید همه و کل آنها سجده کردند ولی از ابلیس سوال میکند که چرا تو سجده نکردی؟اگر ابلیس جزو ملائک نبود خداوند نباید از او سوال میکرد زیرا به ملائک دستور سجده داد نه شیاطین و جنیان.

 

مساله ی دوم این است که خداوند وقتی فرمود  جن را پیش از انسان خلق کرد چگونه است که در قران جنیان بسیاری خلق شده اند و در آیه ی بالا کل کسانی که به آنها دستور داده شد سجده کنند سجده کردند ولی تنها یکیشان که ابلیس بود سجده نکرد؟

وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَيْكَ نَفَرًا مِنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوا أَنْصِتُوا ۖ فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلَىٰ قَوْمِهِمْ مُنْذِرِينَ (46 | الأحقاف - 29)
(به یاد آور) هنگامی که گروهی از جنّ را به سوی تو متوجّه ساختیم که قرآن را بشنوند؛ وقتی حضور یافتند به یکدیگر گفتند: «خاموش باشید و بشنوید!» و هنگامی که پایان گرفت، به سوی قوم خود بازگشتند و آنها را بیم دادند!

وَمَا تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّيَاطِينُ (26 | الشعراء - 210)
شیاطین این آیات را نازل نکردند!

بنابراین مذاهب در اینجا دچار تناقض گویی میشوند.یا باید آیه ای اقامه کنند که جنیان بعد از انسان ها خلق شدند یا اینکه قبول کنند خداوند یک جن خلق کرد و او هم سجده نکرد پس بقیه جنیان چه میشوند یعنی بقیه ی انها بعد از انسان خلق شدند؟آیه اقامه کنند.

نتیجه: مطابق دو مطلب بالا جنیان هم از ملائک هستند.چرا که خداوند از جن یا ملائک رسول بر میگزیند:

يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي وَيُنْذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا ۚ قَالُوا شَهِدْنَا عَلَىٰ أَنْفُسِنَا ۖ وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَشَهِدُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ (6 | الأنعام - 130)
ای گروه جنّ و انس! آیا رسولانی از شما به سوی شما نیامدند که آیات مرا برایتان بازگو می‌کردند، و شما را از ملاقات چنین روزی بیم می دادند؟! آنها می‌گویند: «بر ضدّ خودمان گواهی می‌دهیم؛ (آری،) ما بد کردیم)» و زندگی (پر زرق و برق) دنیا آنها را فریب داد؛ و به زیان خود گواهی می‌دهند که کافر بودند!

اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ (22 | الحج - 75)
خداوند از فرشتگان رسولانی برمی‌گزیند، و همچنین از مردم؛ خداوند شنوا و بیناست!

بوسیله ی
آقای همیشه بهار، پاسخ بسیار جالبی بود... اما به نکته ای دقت فرمایید: در دو آیه از قرآن صحبت از "ابلیس و ذریه او" شده است، یکی آیه 50 سوره کهف:

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا ﴿الكهف: ٥٠﴾

و یکی آیه 27 سوره اعراف: "هو و قبیله"

يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿الأعراف: ٢٧﴾

به این ترتیب، می توان به قرینه آیه ذیل از کتاب ایوب نبی ادعا کرد که منظور از ابلیس که اتفاقا جزو ملائکه هم هست! فقط یک نفر است:

 و روزی واقع شد که پسران خدا آمدند تا به حضور خداوند حاضر شوند و شیطان نیز در میان ایشان آمد. 7 و خداوند به شیطان گفت: «از کجاآمدی؟» شیطان در جواب خداوند گفت: «ازتردد کردن در زمین و سیر کردن در آن.» 8 خداوندبه شیطان گفت: «آیا در بنده من ایوب تفکر کردی که مثل او در زمین نیست؟ مرد کامل وراست و خداترس که از گناه اجتناب می‌کند.» 9 شیطان در جواب خداوند گفت: «آیا ایوب مجان از خدا می‌ترسد؟ (صحیفه ایوب فصل 1 آیات 6 الی 9)

آیه فوق به ما می آموزد که حتی در زمان ایوب نبی (قرنها پس از ماجرای باغ عدن)، هنوز همین یک نفر یعنی ابلیس اجازه ورود به آستان الهی را دارد و ذریه یا فرزندان او این اجازه را ندارند! این مهم را از این نظر عرض می کنم که تنها "ابلیس" است که تا روز قیامت به او مهلت داده شده است، اما ذریه او و نسلش چنین مهلتی را ندارند:

قَالَ أَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ  ﴿الأعراف: ١٤ و 15﴾
گفت: «مرا تا روزى كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده.»فرمود: «تو از مهلت‌يافتگانى.»

در سوره جن در قرآن نیز می خوانیم که جنیان از صالح بودن و از کافر بودن خود سخن می گویند و اینجا مشخص می شود که حساب ابلیس از مابقی جنیان فرق دارد و نباید همه جنیان را فرزندان ابلیس تصور نمود:

وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَٰئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا ﴿الجن: ١٤﴾
و از ميان ما برخى فرمانبردار و برخى از ما منحرفند: پس كسانى كه به فرمانند، آنان در جستجوى راه درستند،

پس ابلیس از جن است و دارای ذریت و نسلی است، اما هر جنی الزاما همکیش ابلیس نیست و ممکن است صالح باشد.

تنها سوالی که اینجا می ماند آن است که آیا ابلیس الزاما "ابوالجن" (پدر همه جنیان) است یا خیر؟؟ آیا شما آیه ای را در این زمینه سراغ دارید؟ بعید بدانم برای این موضوع اطلاعاتی در آیات وحی باشد.
سلام علی جان تشکر از شما بابت نکته ای که عرض کردید.به نظر من مطابق ایات قران ذریه به معنای همکیش و همراه است نه به معنای اینکه حتماً باید از نسلش باشد.برای مثال خداوند در آیه ی ذیل می فرماید خداوند ذریه ی مریم را از وسوسه های شیطان دور میکند.آیا هرکس از نسل ایشان باشد از وسوسه ی شیطان دور میشود؟

فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ ۖ وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ (3 | آل عمران - 36)
ولی هنگامی که او را به دنیا آورد، (و او را دختر یافت،) گفت: «خداوندا! من او را دختر آوردم -ولی خدا از آنچه او به دنیا آورده بود، آگاهتر بود- و پسر، همانند دختر نیست. من او را مریم نام گذاردم؛ و او و فرزندانش را از (وسوسه‌های) شیطان رانده شده، در پناه تو قرار می‌دهم.»

یا مثالی دیگر به ایه ی ذیل دقت کنید:

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِيمَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ ۖ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ (57 | الحديد - 26)
ما نوح و ابراهیم را فرستادیم، و در دودمان آن دو نبوّت و کتاب قرار دادیم؛ بعضی از آنها هدایت یافته‌اند و بسیاری از آنها گنهکارند.

اگر در ایه ی بالا ذریه را نسل معنی کنیم ایا میتوان نتیجه گرفت که در نسل آندو پیامبر و کتاب قرار دادیم و بسیاری از این پیامبران گمراه شده اند؟
به نظر من ترجمه ی صحیح این می شود که ذریه یعنی پیرو طریقت آنها... یعنی در طریقت و پیرو آنها کتاب و پیامبر قرار دادیم که عده ای از انها هدایت شدند و عده ای از انها که کتاب و پیامبر به انان داده شد گمراه شدند. و این طریقت و کتاب فقط به نسل انها داده نشده.

یا در مورد ذریه ی نوح.آیا فقط اط نسل نوح افراد با ایمان باقی ماندند؟

وَجَعَلْنَا ذُرِّيَّتَهُ هُمُ الْبَاقِينَ (37 | الصافات - 77)
و فرزندانش را همان بازماندگان (روی زمین) قرار دادیم،

در حالی که قران در ایات دیگر می فرماید اهل خود را بگیر و کسی که ایمان اورد و جز عده ی کمی ایمان نیاوردند.و آیا فقط فرزندان نوح در کشتی بودند؟

حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَمَنْ آمَنَ ۚ وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ (11 | هود - 40)
(این وضع همچنان ادامه یافت) تا آن زمان که فرمان ما فرا رسید، و تنور جوشیدن گرفت؛ (به نوح) گفتیم: «از هر جفتی از حیوانات (از نر و ماده) یک زوج در آن (کشتی) حمل کن! همچنین خاندانت را (بر آن سوار کن) -مگر آنها که قبلاً وعده هلاک آنان داده شده [= همسر و یکی از فرزندانت‌]- و همچنین مؤمنان را!» اما جز عده کمی همراه او ایمان نیاوردند!

البته این یک نظر هست اگر جای اشکال است بفرمایید.
سلام و تشکر.

البته صحبت من این بود که ابلیس قطعا به شهادت قرآن جزو ملائکه است. یعنی اینکه در آستان الهی (مطابق کتاب ایوب) احضار می شود و حتی به او قدرتی داده می شود که ایوب را به مریضی مبتلا کند یا اموال او را بگیرد:

وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ ﴿ص: ٤١﴾

اما ذریه او جزو ملائکه نیستند. یعنی هیچ آیه ای نداریم که فرموده باشد بغیر از ابلیس، ذریه او یا مابقی جنیان نیز در محضر الله حاضر شدند یا الله با ایشان نیز حرف زد.

پس نمی توانیم ادعا کنیم که همه جنیان ملائکه هستند. بلکه فقط می توان ادعا کرد که ابلیس جزو ملائکه بوده..... یک طور مثل آدم ابوالبشر می ماند، آدم تنها انسانی است که در باغ عدن حضور داشت و ذریه او از این حضور بی نصیب ماندند.

نظر شما در این زمینه چیست؟
بله موافقم.تا جایی که اطلاع دارم جایی ندیدم که نسل ابلیس ملائک خونده بشن...
به نظر من جن و ملائک یک چیز با دو عملکرد هستند.مثلاً خداوند در آیه به همه ی ملائک میگه سجده کنید بعد که ابلیس سجده نمی کنه میگه اون از جن بود.
در جایی هم ندیدم که بگه ملائک از چه چیز خلق شدند تا ما این دو تا رو از هم تفکیک کنیم.
البته من جایی ندیدم که قرآن بگه فلان ملک یا ملائک گناه کردند و به جهنم رفتند در حالی که میگه از ناس و جن جهنم رو پر میکنیم و ملائک رو نگهبانان جهنم قرار میدیم.
یه جورایی همون به عملکردشون مسمی شده باشند مثلاً همانطور که خداوند هرگز نگفته صالحین در جهنم هستند ندیدم که آیه ای باشه که فرشته ای در جهنم هست.
والله اعلم.
فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ ۗ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَىٰ إِلَيْكَ وَحْيُهُ ۖ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا (20 | طه - 114)
پس بلندمرتبه است خداوندی که سلطان حقّ است! پس نسبت به (تلاوت) قرآن عجله مکن، پیش از آنکه وحی آن بر تو تمام شود؛ و بگو: «پروردگارا! علم مرا افزون کن!»
بسیار خوب...

پس نتیجه می گیریم که جنیان جزو ملائکه نیستند اما بطور استثناء ابلیس یقینا جزو ملائکه بوده است.
آیا فصل ۲۸ کتاب حزقیال اشاره به شیطان دارد؟
...