و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
الحمد الله

سلام

اگر دین موسى كامل بود، دین عیسی و محمد چه ضرورتی داشت؟

با تشکر فراوان
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

سبب نزول قرآن: 

قرآن بر یک قوم امی (یعنی بی خبر از تورات و انجیل و احکام الهی) نازل شده. علت نزول قرآن نیز ختم حجت و میثاق بستن با کسانی است که از تورات و انجیل و کتاب بی اطلاع بودند: 

أَن تَقُولُوا إِنَّمَا أُنزِلَ الْكِتَابُ عَلَىٰ طَائِفَتَيْنِ مِن قَبْلِنَا وَإِن كُنَّا عَن دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِينَ أَوْ تَقُولُوا لَوْ أَنَّا أُنزِلَ عَلَيْنَا الْكِتَابُ لَكُنَّا أَهْدَىٰ مِنْهُمْ ۚ فَقَدْ جَاءَكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَذَّبَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَصَدَفَ عَنْهَا ۗ سَنَجْزِي الَّذِينَ يَصْدِفُونَ عَنْ آيَاتِنَا سُوءَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُوا يَصْدِفُونَ (سوره انعام آیات 156 تا 157)

تا نگوييد: «كتاب [آسمانى‌]، تنها بر دو طايفه پيش از ما نازل شده، و ما از آموختن آنان بى‌خبر بوديم.» يا نگوييد: «اگر كتاب بر ما نازل مى‌شد، قطعاً از آنان هدايت‌يافته‌تر بوديم.» اينك حجّتى از جانب پروردگارتان براى شما آمده و رهنمود و رحمتى است. پس كيست ستمكارتر از آن كس كه آيات الله را دروغ پندارد و از آنها روى گرداند؟ به زودى كسانى را كه از آيات ما روى مى‌گردانند، به سبب [همين‌] اعراضشان، به عذابى سخت مجازات خواهيم كرد. 

سبب نزول تورات:

تورات بر فرزندان ابراهیم و اسحاق و یعقوب (اسرائیل) نازل شده و در ادامه عهد پروردگار با ابراهیم، مبنی بر به ارث بردن ارض المقدسه نازل گردیده تا قوم بنی اسرائیل را با پروردگار وارد عهد و پیام دائمی گرداند: 

و چون آفتاب غروب می‌کرد، خوابی گران بر ابرام مستولی شد، و اینک تاریکی ترسناک سخت، اورا فرو گرفت. پس به ابرام گفت: «یقین بدان که ذریت تو در زمینی که از آن ایشان نباشد، غریب خواهند بود، و آنها را بندگی خواهند کرد، و آنها چهارصد سال ایشان را مظلوم خواهند داشت. و بر آن امتی که ایشان بندگان آنها خواهند بود، من داوری خواهم کرد. و بعد از آن با اموال بسیاربیرون خواهند آمد (منظور مصر است). و تو نزد پدران خود به سلامتی خواهی رفت، و در‌پیری نیکو مدفون خواهی شد. و در پشت چهارم بدینجا (ارض مقدس) خواهند برگشت، زیرا گناه اموریان هنوز تمام نشده است.»  (تورات، صحیفه پیدایش فصل 15 آیات 12 الی 16)

 

در آیات فوق الله، برنامه و پلن خود برای فرزندان ابراهیم را از پیش گوشزد می نماید و شاهد هستیم که همین بنی اسرائیل تورات را دریافت می نماید. 

سبب نزول انجیل:

انجیل کتابی است که بر پیامبری بنی اسرائیلی یعنی مسیح عیسی بن مریم نازل شده است و تحقیق و تایید تمامی تورات و صحف انبیاء پس از خود می باشد. 

نتیجه:

دین نزد الله اسلام است، این بدان معنی است که الله تنها بازپرداختن کامل را از انسانها قبول می نماید. پس دین موسی و دین عیسی و دین محمد همگی یکی و اسلام بوده است. این در حالی است که محمدنبی آخرین پیامبر اسلام است، نه آورنده اسلام! و قرآن آخرین کتاب اسلام است نه اولین آن!

بوسیله ی
...