و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
تجلیل از نوروز و سیزده بدر، آیا از نگاه اسلام حرام است یا خیر ؟ همچنین تبریک گفتن و چهار شنبه سوری چطور ؟ با دلایل قرآنی پاسخ دهید.
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

متاسفانه از آنجا که شعائر و رسوم ایرانیان اکثرا بر اساس خرافات و سنن تاریخی سرهم بندی شده، جشن گرفتن تمامی مواردی که ذکر کردید به نوعی با قرآن و کتب من قبل در تضاد و تخالف است. این در حالیست که شعائر و آیین های مقرر در 4 ماه مهم از شهور دوازده گانه (منجمله بهار) در کتب مقدس خاک می خورند و کمتر فردی حتی اسم این شعائر را شنیده است. 

پیرامون چهارشنبه سوری و سیزده بدر که ریشه های خرافی دارند، همه می دانیم که در آیات کتب مقدس چنین رسومی موجود نیست. نوروز نیز جشن لحظه ورود خورشید به برج اول شهور دوازده گانه است که این لحظه در هیچ کجای آیات کتب مقدس دارای ارزش و اعتبار و اصالت دینی نمی باشد.

اما ماه اول فصل بهار یا ماه اول فصل پاییز در کتاب مقدس اهمیت خاص خود را دارد اما کمتر افرادی بدان واقف اند: 

ماه ابیب (بهار) را نگاهدار و فصح را به جهت یهوه، خدایت، بجا آور، زیرا که در ماه ابیب یهوه، خدایت، تو را از مصر در شب بیرون آورد (تورات صحیفه تثنیه فصل 16)

تذکر» در قرآن و کتب من قبل 4 ماه مهم و دارای شعائر و آیین های مهم وضع شده که متاسفانه بهیچ عنوان مورد توجه قرار ندارند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به این پرسش و پاسخ رجوع فرمایید. 

آیات و دلایل کتب مقدس:

وقتی این جشن ها از شعائر، سنت ها و آیین های کافران و مشرکین و الهه های ایشان ریشه می دواند، مطابق آیات ذیل باید از آنها اجتناب کرد و مومنین باید به دنبال جشن گرفتن ایام بر اساس رهنمودهای کتب مقدس باشند نه بر اساس سنن تاریخی خرافی. 

در تورات مقدس فرموده:

 مثل اعمال زمین مصر که در آن ساکن می‌بودید عمل منمایید، و مثل اعمال زمین کنعان که من شما را به آنجا داخل خواهم کرد عمل منمایید، و برحسب فرایض ایشان رفتار مکنید. احکام مرا بجاآورید و فرایض مرا نگاه دارید تا در آنها رفتارنمایید، من یهوه خدای شما هستم (تورات صحیفه لاویان فصل 18 آیات 3 و 4)

همانطور که ملاحظه می شود تورات تمسک جستن به سنت ها و آیین ها و احکام کافران و مشرکین را موجب کراهت الله بر شمرده و صریحا دستور به دوری جستن از آن را صادر کرده است.

در قرآن کریم:

در فی مابین تاکید الهی بر انجام حکم بازخواست نفقه از زنان مومن یا کافری که مهاجرت کرده اند الله می فرماید:

....وَلَا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوَافِرِ ....﴿الممتحنة: ١٠﴾

... و تمسک نجویید به آنچکه کفار به آن چنگ می زنند..... (یعنی سنت و رسم های کفار را قبول نکنید)

این دستور به طور عام می فرماید که نباید به رسوم و سنت های کفار تن داد یا با ایشان هم آیین و سنت شد (همانطور که تورات نیز اشاره فرموده بود). بلکه شعائر یک انسان مسلمان آن چیزی است که در قرآن و کتب من قبل مقرر شده نه آن رسومی که مشرکین سرهم کرده اند.

بوسیله ی
...