و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
فرق  بین روح و ملائکه چیست؟
در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

الروح یا روح القدس "طریقت، راه و روال" ویژۀ پروردگار است که پروردگار این طریق و روال را بوجود آورده است. آیات ذیل از صحیفه امثال به تشریح ماهیت "الروح" می پردازد:

یهوه مرا مبداء طریق خود داشت، قبل از اعمال خویش از ازل. 23 من از ازل برقرار بودم، از ابتدا پیش از بودن جهان. 24 هنگامی که لجه هانبود من مولود شدم، وقتی که چشمه های پر ازآب وجود نداشت. 25 قبل از آنگاه کوهها برپاشود، پیش از تلها مولود گردیدم. 26 چون زمین وصحراها را هنوز نساخته بود، و نه اول غبار ربع مسکون را. 27 وقتی که او آسمان را مستحکم ساخت من آنجا بودم، و هنگامی که دایره را برسطح لجه قرار داد. 28 وقتی که افلاک را بالااستوار کرد، و چشمه های لجه را استوار گردانید. 29 چون به دریا حد قرار داد، تا آبها از فرمان اوتجاوز نکنند، و زمانی که بنیاد زمین را نهاد. 30 آنگاه نزد او معمار بودم، و روزبروز شادی می‌نمودم، و همیشه به حضور او اهتزاز می‌کردم. 31 و اهتزاز من در آبادی زمین وی، و شادی من بابنی آدم می‌بود. 

 32 پس الان‌ای پسران مرا بشنوید، و خوشابحال آنانی که طریقهای مرا نگاه دارند. 33 تادیب را بشنوید و حکیم باشید، و آن را ردمنمایید. 34 خوشابحال کسی‌که مرا بشنود، و هرروز نزد درهای من دیده بانی کند، و باهوهای دروازه های مرا محافظت نماید. 35 زیرا هر‌که مرا یابد حیات را تحصیل کند، و رضامندی خداوند را حاصل نماید. 36 و اما کسی‌که مرا خطا کند، به‌جان خود ضرر رساند، و هر‌که مرا دشمن دارد، موت را دوست دارد (صحیفه امثال فصل 8 آیات 22 تا آخر)

این در حالیست که در فصل اول صحیفه پیدایش تورات مقدس می خوانیم:

وزمین تهی و بایر بود و تاریکی بر روی لجه و طریقت الهی سطح آبها را فرو گرفت (صحیفه پیدایش فصل 1آیه 2)

بنابراین:

الروح یا روح القدس طریقت ويژه الله است اما ملائک نیرومندانی هستند که در این طریقت فعالیت می کنند:

يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ ﴿النحل: ٢﴾

الله نازل می کند ملائکه را به طریقتی از فرمان خودش بر هر کس از بندگانش که بخواهد تا هشدار دهد همانا نیست هیچ صاحب قدرتی بجز من پس تقوا پیشه کنید 

 

بوسیله ی
شما در جایی گفته اید که روح مخلوق خداست ولی اینجا میگویید طریقت ویژه الهی است آیا روح از جنس ملائکه است یا فقط طریقتی است که ما از آن اطلاع نداریم ؟
روح القدس یک عملکرد (امر) است... یعنی روش ویژۀ پروردگار.... این طریقت را  الله خلق کرده... چرا که خلق به معنای جداسازی چیزهاست... همانطور که نور از تاریکی خلق، یعنی جدا، شده است. طریقت ویژۀ الهی نیز از جانب الله مقرر شده است.... برای همین است که در انجیل می فرماید:

در ابتدا کلمه بود و کلمه با صاحب جمیع قدرت بود و کلمه صاحب جمیع قدرت بود (یوحنا فصل 1 آیه 1)

وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿التوبة: ٤٠﴾

پس روح القدس یا طریقت ویژه الهی چیزی جز کلام الهی یا امر الهی نیست که مطابق انجیل دارای قدرت است.

یک مثال زمینی علیرغم میلم می زنم:

یک برنامه نویس کتابخانه ای از دستورات و فرامین می نویسد که مابقی سرویس ها به امر آن کتابخانه عمل نمایند. سرویس ها تنها در صورتیکه به طریقت کتابخانه عمل کنند دارای قدرت هستند، در غیر اینصورت حذف می شوند.

الله معمار کلام است و کلام او قدرت و طریقت و روال هستی است. هر کس به آن کلام عمل کند برنده است:

كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿المجادلة: ٢١﴾
الله مقرر کرده است که من و فرستادگانم غالب هستیم هر آینه الله نیرومند و قدرتمند است
كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿المجادلة: ٢١﴾
الله مقرر کرده است که من و فرستادگانم غالب هستیم هر آینه الله نیرومند و قدرتمند است

ببخشید در این آیه  منظور از انا الله است یا روح القدوس ؟
مشخصا روح القدس.
...