و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

با توجه به آیات خداوند در کتب منقبل برج اول کدام یک از دوازده برج است و چگونه محاسبه میشود؟

با تشکر
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

در تورات می فرماید:

این ماه برای شما سر ماهها باشد، این اول از ماههای سال برای شماست (تورات صحیفه خروج فصل 12 آیه 2)

این‌ روز، در ماه ابیب بیرون آمدید (تورات صحیفه خروج فصل 13 آیه 4)

با استناد به دو آیه فوق از تورات مشخص می شود که اولین ماه سال، ماه ابیب می باشد.  

ابیب از ریشه "اب" به موعد رویش و جوانه زنی زمین دلالت دارد و در قرآن نیز این واژه بکار رفته است:

وَ فَاكِهَةً وَ أَبًّا ﴿عبس: ٣١﴾

و ميوه و علفزار

آغاز ماه ابیب بر اساس روز مقدم محاسبه می شود.

روز مِقَدَم، یکی از دو روز سال است که خورشید از شرق در آن طلوع می کند (اول فروردین و اول مهر) که با توجه به قید "ابیب"، اول فروردین، یوم اول ابیب می باشد. 

ورود خورشید به ابتدای اعتدال بهاری با روز مقدم منطبق است. 

بوسیله ی
ممنون در تعریف روز مقدم چه آیاتی وجود دارند؟
مقدم یا מקדם در کتاب مقدس به معنای شرق در آیات متعددی بکار رفته است و مشتقات متعددی چون قدیم و قدمت در تورات و صحف انبیاء از آن وجود دارد که به زمان گذشته دلالت دارد. توجه به این نکته که چرا یک کلمه هم به مشرق ترجمه شده و هم به قدیم ترجمه می گردد، مسائل زیادی را بازگشایی می کند.

با مطالعه فصل خروج از کتاب پیدایش مشخص می شود که موعد نزول بلاهای آسمانی بر فرعون که قبل از خروج بنی اسرائیل از مصر می باشد در چنین شرایطی بوده:

و کتان و جو زده شد، زیرا که جو خوشه آورده بود، و کتان تخم داشته. 32 و اما گندم و خلر زده نشد زیرا که متاخر بود (تورات صحیفه خروج فصل 9 آیه 31)

 که با توجه به رخداد خروج که در صبحگاه 15 برج اول رخ داده مشخص می گردد که ابیب همان آغاز فصل بهار و گذر خورشید از محل تلاقی دایره البروج و استوای سماوی است که دقیقا شرق مطلق می باشد.

برای همین است که عبادت  ראש חדש "روش خدش" در آیات متعدد بکار رفته است و در اصل همه دعواها سر ترجمه این عبارت از تورات است. گروهی می گویند این به راس هلال ماه اشاره دارد و مدعی هستند که سنت یهود اولین هلال زمان موسی را در کتاب های خود دقیق محاسبه کرده و حفظ نموده است!! گروه معدودی هم می گویند منظور از راس همان ابتدا و منظور از خدش همان حد شمس در میان بروج می باشد. البته چون تعداد یهودیان معتقد به تلمود بیشتر است، بدیهی است که دیدگاه اول در دنیا نشر و پخش داده شده و تقویم یهود امروز نیز تقویمی قمری است که هر سه سال یکبار آنرا نسی می کنند (یک ماه به آن اضافه می کنند!!) تا با سال استوایی منطبق گردد!  :)
در مورد اعتدال بهاری و پاییزی هم توضیح دهید که برخی مدعی هستند که مبداً برج بر اساس فصول است؟
مبداء گاهشماری کلام الهی بر اساس روز مقدم (یا روش خودش) است که این روز مطابق تورات صحیفه خروج در مصر که واقع در نیمکره شمالی است تشریح شده و آغاز برج اول بر اساس ابیب یا بهار موجود در آن سرزمین تطابق داشته است. پس از مشخص شدن این روز، نیمکره جنوبی نیز تابع همان روز، موعدهای خداوند را برگزار می سازد حتی اگر فصل پاییز در آن سرزمین ها در جریان باشد.

پس مبداء گاهشماری روز مقدم است که روز طلوع خورشید از شرق در فصل بهار موجود در نیمکره شمالی است، نه اینکه فصل بهار ملاک باشد.
...