و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

در آیه 33 سوره احزاب خداوند میفرماید :

إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا [٣٣:٣٣]
 اى اهل بيت، خدا مى‌خواهد پليدى را از شما دور كند و شما را پاك دارد. 

منظور از اهل بیت در آیه بالا چه کسانی است؟

در معصومیت بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

اگر این آیه در بستر آیات بررسی شود و حداقل همین آیه بطور کامل آورده شود و آیات قبل و بعد  آن مورد بررسی قرار گیرد ،کاملا مشخص است که مخاطب قرآن "زنان پیامبر" می باشند.

يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا [٣٣:٣٢]

اى زنان پيامبر، شما همانند ديگر زنان نيستيد، اگر از خدا بترسيد. پس به نرمى سخن مگوييد تا آن مردى كه در قلب او مرضى هست به طمع افتد. و سخن پسنديده بگوييد.

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا 

و در خانه‌هاى خود بمانيد. و چنان كه در زمان پيشين جاهليت مى‌كردند، زينتهاى خود را آشكار مكنيد. و نماز بگزاريد و زكات بدهيد و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد. اى اهل بيت، خدا مى‌خواهد پليدى را از شما دور كند و شما را پاك دارد

وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَىٰ فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا

آنچه را در خانه‌هايتان از آيات خدا و حكمت تلاوت مى‌شود، ياد كنيد، كه خدا باريك‌بين و آگاه است.

اما عده ای می گویند از آنجا که مخاطب ،زنان پیامبر است چرا در بقیه آیه ضمیر مونث آمده اما برای این قسمت ، ضمیر "کم" استفاده شده و از این مورد استفاده می کنند تا ادعای خود را اثبات کنند. اما آیات دیگر قرآن به روشنی پاسخ این مورد را میدهد. 

در آیه 72-73 سوره هود خداوند میفرماید :

قَالَتْ يَا وَيْلَتَىٰ أَأَلِدُ وَأَنَا عَجُوزٌ وَهَٰذَا بَعْلِي شَيْخًا ۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ [١١:٧٢]

زن گفت: واى بر من، آيا در اين پيرزالى مى‌زايم و اين شوهر من نيز پير است؟ اين چيز عجيبى است. 

قَالُوا أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ۖ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ ۚ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ [١١:٧٣]

گفتند: آيا از فرمان خدا تعجب مى‌كنى؟ رحمت و بركات خدا بر شما اهل اين خانه ارزانى باد. او ستودنى و بزرگوار است. 

در این آیه میبینیم باز هم مخاطب زن ابراهیم است و ابتدا صیغه موثنت "اتعجبین" بکار میبرد اما بعد از "اهل بیت" ضمیر "کم" استفاده می کند.

یا در آیه 12 سوره قصص خداوند میفرماید :

وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ [٢٨:١٢]

پستان همه دايگان را از پيش بر او حرام كرده بوديم. آن زن گفت: آيا مى‌خواهيد شما را به خانواده‌اى راهنمايى كنم كه او را برايتان نگه دارند و نيكخواهش باشند؟ 

در اینجا هم مخاطب مادر موسی است اما برای او نیز بعد از "اهل بیت" ضمیر مذکر استفاده شده است. که این آیات ادعاهای زبان شناختی عده ای برای ایجاد شبهه در معنا و مفهوم کلام خداوند را باطل میکند.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
ضمیر "کم" برای زنان به کار نمیرود همانطور که خود گفتید پس نتیجه گیری میشود بین این هایی که گفتید حتما حداقل یک مرد هم بوده است.
همانطور که در آیات دیگر نیز گفته شد "اهل بیت" در جاهای دیگر نیز با ضمیر مذکر برای زنان بکار میرود و این بازی با ضمیر نمیتواند مفهوم کلام را تغییر دهد.
...