و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
سلام.

آیا داریوش و کوروش پیامبر بودند؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

با توجه به اینکه نبی فردی است که اخبار غیب از جانب الله بدو وحی میشود، پس مطابق آیات ذیل کوروش نبی بوده است:

و در سال اول کورش، پادشاه فارس، تاکلام خداوند به زبان ارمیا کامل شود، خداوندروح کورش، پادشاه فارس را برانگیخت تا درتمامی ممالک خود فرمانی نافذ کرد و آن را نیزمرقوم داشت و گفت: 23 «کورش، پادشاه فارس چنین می‌فرماید: یهوه خدای آسمانها، تمامی ممالک زمین را به من داده است و او مرا امر فرمود که خانه‌ای برای وی در اورشلیم که در یهودا است بنا نمایم. پس کیست از شما از تمامی قوم او؟ یهوه خدایش همراهش باشد و برود (صحیفه تواریخ دوم فصل 36 آیات 22 و 23)

و در سال اول کورش، پادشاه فارس تا کلام خداوند به زبان ارمیا کامل شود، خداوندروح کورش پادشاه فارس را برانگیخت تا درتمامی ممالک خود فرمانی نافذ کرد و آن را نیزمرقوم داشت و گفت: 2 «کورش پادشاه فارس چنین می‌فرماید: یهوه خدای آسمانها جمیع ممالک زمین را به من داده و مرا امر فرموده است که خانه‌ای برای وی در اورشلیم که در یهودااست بنا نمایم. 3 پس کیست از شما از تمامی قوم او که خدایش با وی باشد؟ او به اورشلیم که دریهودا است، برود و خانه یهوه را که خدای اسرائیل و خدای حقیقی است، در اورشلیم بنانماید. 4 و هر‌که باقی‌مانده باشد، در هر مکانی ازمکان هایی که در آنها غریب می‌باشد، اهل آن مکان او را به نقره و طلا و اموال و چهارپایان علاوه بر هدایای تبرعی به جهت خانه خدا که دراورشلیم است اعانت نمایند.» (صحیفه عزرا، فصل 1 آیات 1 الی 4)

در آیات صحف انبیاء (دانیال، عزرا و نحمیا) از داریوش در آیات متعددی ذکر به میان آمده است. هر چند با بررسی کتاب مقدس می توان نشان داد که اینها یک داریوش نیستند و احتمالا به همان داریوش اول و دوم و سوم موجود در تاریخ اشارت دارند:

و داریوش مادی در حالی که شصت و دوساله بود سلطنت را یافت. 2 و داریوش مصلحت دانست که صد و بیست والی بر مملکت نصب نماید تا بر تمامی مملکت باشند. 3 و بر آنها سه وزیر که یکی از ایشان دانیال بود تا آن والیان به ایشان حساب دهند و هیچ ضرری به پادشاه نرسد (صحیفه دانیال فصل 1 آیات 1 الی 3)

هر چند آیه ای که دال بر نبی بودن داریوش باشد در صحف انبیاء موجود نیست لیکن با توجه به آیات ذیل می توان او را جزوی از موحدین بحساب آورد: 

سلامتی شما افزون باد! 27 از حضور من فرمانی صادر شده است که در هر سلطنتی ازممالک من (مردمان ) به حضور خدای دانیال لرزان و ترسان باشند زیرا که او خدای حی و تاابدالاباد قیوم است. و ملکوت او بی‌زوال وسلطنت او غیرمتناهی است. 28 او است که نجات می‌دهد و می‌رهاند و آیات و عجایب را درآسمان و در زمین ظاهر می‌سازد و اوست که دانیال را از چنگ شیران رهایی داده است (صحیفه دانیال، فصل 6 آیه 26 الی 28)

در آیات اول صحیفه استر از اخشورش (خشایار شاه) ذکر به میان آمده است.

جالب است که تاریخ پرستان ما از بیان آیات فوق خودداری می کنند چرا که می دانند با طرح شدن این مطالب باید به خدای داریوش یعنی "یهوه" ایمان بیاورند و بالنتیجه تورات و انجیل و قرآن را قبول نمایند!

بوسیله ی
سلام
با توجه به اینکه خانه خدا فقط در مکه است ، لذا چگونه میتوان پذیرفت که کوروش خواهان ساخت خانه خدا در محلی دیگر باشد؟
با سلام... مطابق قرآن "اول بیت وضع للناس" همان بیت الله الحرام یا کعبه می باشد. تاکید قرآن بر "اول بیت" به این معناست که مسجدالحرام "اولین خانه" الله است نه تنها خانه الله.... خود قرآن به مسجد الاقصی اشاره نموده و در داستان زکریا به "محراب" نیز اشاره نموده است که همان دومین خانه وضع شده برای الله است که توسط سلیمان در اورشلیم بنا شده است. لذا مطابق آیات قرآن الله فقط یک خانه ندارد بلکه مسجدالحرام و مسجدالاقصی دو خانه ایست که نام الله بر آن ثبت شده است.
...