و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز

وَلَقَدْ يسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ(القمر/17)

ما قرآن را براي تذکر آسان ساختيم؛ آيا کسي هست که متذکر شود؟!

وَلَقَدْ يسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ(القمر/22)

ما قرآن را براي تذکر آسان ساختيم؛ آيا کسي هست که متذکر شود!

وَلَقَدْ يسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ(القمر/32)

ما قرآن را براي يادآوري آسان ساختيم؛ آيا کسي هست که متذکر شود؟!

وَلَقَدْ يسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ(القمر/40)

ما قرآن را براي يادآوري آسان ساختيم؛آيا کسي هست که متذکر شود؟ !

یا خیلی ایات دیگر حتی داستان های انبیا نیز در سوره های مختلف عینا تکرار شدند علت چیست ایا در کتب قبل نیز اینگونه است

ممنون

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز
 
بهترین پاسخ

بله در کتب من قبل از جمله تورات، زبور، صحیفه امثال و صحف دیگر نیز تکرار وجود دارد. اجازه بدهید به آیه ای از قرآن رجوع کنیم:

 اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ وَمَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ ﴿الزمر: ٢٣﴾

الله جامع سخن را نازل کرد دستوراتی بازگرداندنی و تکرار شونده که پوست کسانیکه از پروردگارشان ترس دارند بواسطه این سخن می لرزد و سپس قلب ها و پوست هایشان بواسطه یاد الله آرامش می گیرد آن هدایت الله است که هر کس را که بخواهد بواسطه آن هدایت می کند و هر کس را که الله گمراه سازد پس برای او هیچ هدایتگری یافت نخواهد شد

ملاحظه می شود که خود قرآن به ماهیت 1) بازگرداندنی بودن و 2) تکرار شونده بودن پیام وحی تاکید کرده است که این اساسا بدان خاطر است که قرآن "ذکر" یعنی "وسیله یادآوری" است و به انسانی (نسی) که ماهیتش فراموش کاری است دائم یادآوری می کند:

وَإِنَّهُ لَذِكْرٌ لَّكَ وَلِقَوْمِكَ وَسَوْفَ تُسْأَلُونَ ﴿الزخرف: ٤٤﴾

و هر آینه آن وسیله یادآوری برای تو و قوم تو است و بزودی از آن مورد سوال واقع می شوید

برای همین است که فرموده:

.....فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ.....

.... تا آنجا که برای تان میسر است از قرآن بخوانید.....

یعنی بطور کلی کلام وحی را بخوانید تا تذکرات آن در زندگی روزمره شما را از انحراف در امان دارد. برای همین است که این تذکرات پیاپی تکرار میگردند. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
سلام...
اگر قرآن را هر چقدر که برایمان میسر است بخوانیم پس یعنی آیات را باید بارها بخوانیم! درنتیجه اگه یک بار هم گفته شود(ولقد یسرنا القرآن للذکر...) ما چندین بار آن را میخوانیم!
درنتیجه بنظر من، باز دلیل تکرار روشن نیست؟!
آیا میتوان گفت که هر آیه تکراری با توجه به سیاق و فضای آیات اطراف، موضوع را از جنبه‌ای دیگر بیان می‌کند؟
در سوره الرحمن بیش از 30 بار فرموده " فبای الاء ربکما تکذبان"... خب آیا دلیل این تکرار روشن نیست؟... چرا دلیل روشن است و دلیل "تاکید" موکد بر آن سوال است.
بنظر می رسد که شما می خواهید ژانرهای ادبیات را با بیان قرآن مقایسه کنید. در حالیکه اینها با هم قابل قیاس نیستند و خداوند کلام را نازل فرموده و این ما بعنوان مخاطب هستیم که باید پذیرای کلام باشیم و جایی برای "نقد ادبی" باقی نیست!
دلیل تکرار روشن است... اما این اینکه دلیل «تاکید» باشد بنظرم کمی احتمالش ضعیفه! الله با یک کلمه و حتی با یک حرف، در بسیاری مواضع تاکید را نشان داده در کلامش... با توجه به اینکه دستور خواندن همیشگی قرآن را به ما داده کلامش به خودی خود تکرار و یادآوری می‌شود. بنظرم آن آیه را از دید دیگری با آیات اطرافش باید دید...
خیر بنده به ژانر ادبی کار ندارم! در همان سوره الرحمن که فرمودید همان آیه که بیش از 30 بار تکرار شده هم در کنار آیات بیان جهنم آمده و هم با بیان نعمت‌ها... خب ما با کلام الله حکیم طرفیم...حتی اگر تاکید رو به عنوان یکی از دلایل تکرار بپذیریم آیا نمی‌توان این دلیل هم مطرح کرد...؟
به واژۀ "انسان" نگاه کنید... از ریشه "نسی" میاید که یکی از ترجمه های آن فراموش کردن است... اما کلام وحی "ذکر" است یعنی به انسان یادآوری می کند... (خلاف شیطان که سبب نسی می گردد).... پس منظور از این تکرارها اولا یادآوری است... اما از وجهی که شما می گویید ... خب داستان موسی نیز چندین بار در قرآن تکرار شده.... اینکه در برخی تکرارها زوایای جدیدی از داستان نیز بیان شده ، شکی نیست. تورات و انجیل هم دقیقا به همین صورت است. برخی رخدادها بارها در تورات بیان شده و در هر بار زوایای جدیدی نیز بیان شده... البته همیشه اینطور نیست. در برخی موارد نیز عینا مجددا بجهت یادآوری تکرار شده.... در نهایت اسم یعنی عملکرد این کلام "ذکر" است که سبب یادآوری است.
...