و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز

منظور از آیات 16 الی 18 سوره حجر که در ذیل آمده چیست؟ 

لَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ وَحَفِظْنَاهَا مِن كُلِّ شَيْطَانٍ رَّجِيمٍ  إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُّبِينٌ  (سوره حجر آیات 16 الی 18)

و به يقين، ما در آسمان بُرجهايى قرار داديم و آن را براى تماشاگران آراستيم و آن را از هر شيطان رانده‌شده‌اى حفظ كرديم مگر آن كس كه دزديده گوش فرا دهد كه شهابى روشن او را دنبال مى‌كند. 

همچنین منظور از آیه 10 سوره صافات چه می باشد؟

إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ ﴿الصافات: ١٠﴾

مگر كسى كه يكباره استراق سمع كند، كه شهابى شكافنده از پى او مى‌تازد!

در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

اگر آیات سوره حجر را از ابتدا بخوانید متوجه می شوید که در ابتدا قرآن بحث حفاظت الله از کلام خودش را بیان می کند بطوریکه در ابتدا در آیات 7 و 8 می فرماید: 

مَا نُنَزِّلُ ٱلْمَلَـٰٓئِكَةَ إِلَّا بِٱلْحَقِّ وَمَا كَانُوٓا۟ إِذًۭا مُّنظَرِينَ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا ٱلذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَـٰفِظُونَ (سوره حجر آیات 8 و 9)

فرشتگان را جز به حق فرو نمى‌فرستيم، و در آن هنگام، ديگر مهلت نيابند بى‌ترديد، ما اين قرآن را نازل كرده‌ايم، و قطعاً ما نگهبان آن خواهيم بود. 

در این آیات مسجل می شود که این الله است که از کلام خود حفاظت می کند. در ادامه قرآن برای تبیین بیشتر این موضوع به ذکر مثال هایی می پردازد که آیات 16 الی 18 سوره حجر از جمله همین مثالهاست: 

لَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ وَحَفِظْنَاهَا مِن كُلِّ شَيْطَانٍ رَّجِيمٍ  إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُّبِينٌ  (سوره حجر آیات 16 الی 18)

و به يقين، ما در آسمان بُرجهايى قرار داديم و آن را براى تماشاگران آراستيم و آن را از هر شيطان رانده‌شده‌اى حفظ كرديم مگر آن كس كه دزديده گوش فرا دهد كه شهابى روشن او را دنبال مى‌كند. 

در آیات فوق مسجل می شود که مسئولیت محافظت از بروج آسمان نیز بر عهده الله است همان پروردگاری که قبلا محافظت از کلام خویش را نیز در آیه 9 سوره حجر گوشزد کرده بود.

بدین ترتیب آیات 16 و 18 سوره حجر بیانگر قدرت الله در حفظ و پاسداری از آسمانها و زمین و محافظت از آنهاست و دلیلی است که مشخص می کند که همان الله که از آسمانها و زمین و بروج و ستارگان محافظت می کند همان اوست که حفاظت از کلام خودش "الذکر" (چه تورات چه انجیل و چه قرآن) را نیز به عهده گرفته است. پس اگر آسمان و زمین و بروج پابرجاست بدانیم که کلام وحی نیز پابرجاست:

 زیرا هر آینه به شما می‌گویم، تا آسمان و زمین زایل نشود، همزه یا نقطه‌ای ازتورات هرگز زایل نخواهد شد تا همه واقع شود (انجیل صحیفه متی فصل 5 آیه 18)

در آیات صحیفه ایوب نیز پروردگار بارها به بیان قدرت های خویش در حفظ آسمانها و زمین می پردازد تا مخاطب را متوجه تنها قدرت هستی (یعنی پروردگار) نماید:

از رحم کیست که یخ بیرون آمد؟ و ژاله آسمان را کیست که تولیدنمود؟ 30 آبها مثل سنگ منجمد می‌شود، وسطح لجه یخ می‌بندد. 31 آیا عقد ثریا رامی بندی؟ یا بندهای جبار را می‌گشایی؟ 32 آیا برجهای منطقه البروج را در موسم آنها بیرون می‌آوری؟ و دب اکبر را با بنات او رهبری می‌نمایی؟ 33 آیا قانون های آسمان را می‌دانی؟ یا آن را بر زمین مسلط می‌گردانی؟ (صحیفه ایوب فصل 38 آیات 29 الی 33)

با مطالعه آیات سوره صافات از ابتدا مجددا همین تقارن هویداست بطوریکه اشاره آیات قرآن به "تلاوت کنندگان ذکر" فَٱلتَّـٰلِيَـٰتِ ذِكْرًا  به موازات قدرت پروردگار در بنای آسمان و حفاظت از آن آمده است.

پس همان او که آسمان را آفرید و آنرا حفظ کرد همان اوست که از کلامش محافظت می نماید. 

بوسیله ی
...