و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و خسته نباشید .

سوال من این است که درخت معرفت نیک و بد دقیقا چه چیزی بود و با خوردن آن چه اتفاقی می افتد ؟ چرا خداوند انسان را از خوردن آن نهی کرده بود ؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته. خوش آمدید.

1 پاسخ

0 امتیاز

درخت معرفت نیک و بد خط قرمز مشخص شده توسط پروردگار برای آدم بود:

 و یهوه خدا آدم را امرفرموده، گفت: «از همه درختان باغ بی‌ممانعت بخور، اما از درخت معرفت نیک و بد زنهارنخوری، زیرا روزی که از آن خوردی، هرآینه خواهی مرد (تورات صحیفه پیدایش فصل 2 آیات 16 و 17)

آدم با زیر پا گذاشتن این خط قرمز از دایره اطاعت پروردگار خارج شد و با این حرکت خودسرانه نشان داد که خودش را در برابر خالقش صاحب نظر بحساب می آورد و در خیال خودش عارف نیک و بد شده است که خودسرانه و جدای از کلام الله تصمیم می گیرد:

و یهوه خدا گفت: «همانا انسان مثل یکی از ما شده است، که عارف نیک وبد گردیده. اینک مبادا دست خود را دراز کند و ازدرخت حیات نیز گرفته بخورد، و تا به ابد زنده ماند  (تورات صحیفه پیدایش فصل 3 آیه 22)

در آیات فوق بیان شده که الله عارف نیک و بد می باشد و الله تابع کسی نیست اما آدم نیز با تخطی کردن و خارج شدن از دایره اطاعت خود را از مسلمان بودنش (یعنی تسلیم کلام الله بودنش) خارج نمود و در اصل خودش برای خودش احساس خدایی کرد و احساس کرد که می تواند تشخیص نیک از بد را بدهد.

پس علت نهی پروردگار آن است که مبادا آدم از دایره اطاعت خارج شود مگر نه، نه آن درخت درخت خاصی بود و نه میوه اش میوۀ خاصی بود، بلکه اصل مطلب به مقوله خروج از دایره اطاعت و ورود به دایره خودسری و خودمحوری دلالت دارد. 

بوسیله ی
خب پس چرا میگویند انسان بعد از خوردن آن میوه متوجه عریان بودنش شد ؟ این ناشی از عدم اطاعت خداوند بود یا اینکه واقعا نیک و بد را از هم تشخیص میداد ؟
خیر. حق را از باطل فقط کلام الله جدا می سازد. انسان خود هیچ وقت بدون کلام پروردگار توانایی تفکیک حق از باطل را ندارد. در ضمن آدم و زنش قبل از آن در باغ عدن عریان بودند چون خداوند ایشان را مذکر و مونث آفرید (زن و شوهر از عریانی هم خجالت نمی کشند!). آن عریانی که در تورات و قرآن اشاره می کند، دریده شدن "لباس تقوا" است نه اینکه زن و شوهر از عریانی هم خجل باشند.
پس‌ منظور خداوند چه بود وقتی که فرمود: «حال آدم‌ مثل ‌ما شده‌، علاوه بر این میگوید : پس ‌برگهای درخت‌ انجیر را به هم ‌دوخته ‌خود را با آن‌ پوشاندند، آیا با برگ درخت انجیر میتوان لباس تقوا ساخت ؟
نه در قرآن و نه در تورات، هیچ جا نفرموده با برگهای درخت انجیل لباس دوختند!! مطابق تورات مقدس این الله بود که لباس فیزیکی را بر آنها نازل کرد: .

و خداوند خدارختها برای آدم و زنش از پوست بساخت وایشان را پوشانید (پیدایش 3:21)

کسی که خودسر است، مانند خداست و خدای خودش است. آدم نیز بخاطر تخطی کردن مثل خدا شد و دیگر تابع کسی نبود در حالیکه می بایست تابع الله باشد و بنده باشد، نه خدا.

 أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا ﴿الفرقان: ٤٣﴾
آيا آن كس كه هواى [نفس‌] خود را معبود خويش گرفته است ديدى؟ آيا [مى‌توانى‌] ضامن او باشى؟
در ضمن لطفا برای سوالات جدید پرسش های جدید باز کنید و از مطرح کردن سوال های مختلف ذیل پرسش های دیگر خودداری کنید. لطفا قبل از طرح پرسش جستجو کنید که شاید قبلا سوال شما پاسخ داده شده باشد.
همین‌كه‌ آن ‌را خوردند به آنها دانشی داده‌ شد و فهمیدند كه ‌برهنه ‌هستند. پس ‌برگهای درخت‌ انجیر را به هم ‌دوخته ‌خود را با آن‌ پوشاندند.  ﴿پیدایش 3:7﴾
شما سوال کردید آیا با برگ می توان لباس تقوا ساخت؟ من پاسخ دادم نه تورات نه قرآن نفرموده که با برگ لباس دوختند. پاسخ من با استناد به آیات هر دو کتاب قرآن و تورات صحیح است. اگر سوال دیگری دارید، یک پرسش باز کنید و دقیق مورد سوال تان را شرح دهید تا ببینیم مد نظر تان چیست؟
...