و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
سلام.

کسانی که رسول و پیامبری به آنها نمی رسد تکلیفشان چه میشود و آیا اصلاً قومی هستند که رسول و پیامبری نداشته باشند؟ و اگر نداشته باشند تکلیف ایمان و بهشت و جهنم انها از منظر آیات خدا چگونه میشود؟

با تشکر
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

امروز در اعماق جنگل های آمازون نیز مردم به کلام انذار و بشارت و وحی دسترسی دارند. هیچ وقت مساله دسترسی داشتن به کلام وحی رسولان نبوده بلکه مساله این بوده که چرا انسان ها پی الله و کلام او نیستند:

وَكَأَيِّن مِّنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ ﴿يوسف: ١٠٥﴾

و چه بسيار نشانه‌ها در آسمانها و زمين است كه بر آنها مى‌گذرند در حالى كه از آنها روى برمى‌گردانند.

در آیات صحیفه امثال فرموده:

حکمت در بیرون ندا می‌دهد و در شوارع عام آواز خود را بلند می‌کند. 21 در سرچهار راهها در دهنه دروازه‌ها می‌خواند و در شهربه سخنان خود متکلم می‌شود 22 که «ای جاهلان تا به کی جهالت را دوست خواهید داشت؟ و تا به کی مستهزئین از استهزا شادی می‌کنند و احمقان از معرفت نفرت می‌نمایند؟ 23 به‌سبب عتاب من بازگشت نمایید. اینک روح خود را بر شما افاضه خواهم نمود و کلمات خود را بر شما اعلام خواهم کرد. 24 زیرا که چون خواندم، شما ابانمودید و دستهای خود را افراشتم و کسی اعتنانکرد. 25 بلکه تمامی نصیحت مرا ترک نمودید وتوبیخ مرا نخواستید. 26 پس من نیز در حین مصیبت شما خواهم خندید و چون ترس بر شمامستولی شود استهزا خواهم نمود. 27 چون خوف مثل باد تند بر شما عارض شود، و مصیبت مثل گردباد به شما دررسد، حینی که تنگی وضیق بر شما آید. 28 آنگاه مرا خواهند خواندلیکن اجابت نخواهم کرد، و صبحگاهان مراجستجو خواهند نمود اما مرا نخواهند یافت. 29 چونکه معرفت را مکروه داشتند، و ترس خداوند را اختیار ننمودند، 30 و نصیحت مراپسند نکردند، و تمامی توبیخ مرا خوار شمردند، 31 بنابراین، از میوه طریق خود خواهند خورد، واز تدابیر خویش سیر خواهند شد. 32 زیرا که ارتداد جاهلان، ایشان را خواهد کشت و راحت غافلانه احمقان، ایشان را هلاک خواهد ساخت. 33 اما هر‌که مرا بشنود در امنیت ساکن خواهدبود، و از ترس بلا مستریح خواهد ماند.» (صحیفه امثال فصل 1 آیات 20 تا 33)

بنابراین این انسان ها هستند که می بایست سوی کلام وحی راه و سبیلی را جستجو نمایند، نه اینکه کلام وحی دنبال تک تک ما باشد. امروز آنکس که در اعماق آمازون نیز زندگی میکند "اگر بخواهد" می تواند تورات و انجیل و قرآن را در 70 سال عمر خود مطالعه کند و در جستجوی آن باشد. 

لذا مساله در دسترس نبودن کلام وحی نیست. 

بوسیله ی
گفت: پروردگار ما كسى است كه آفرينش هر چيزى را به او عطا كرده سپس هدايتش نموده است[20:50]
گفت: پس سرنوشت مردمان نخستين چه مى‌شود [20:51]
گفت: علم آن در كتابى نزد پروردگار من است. پروردگارم نه دچار خطا مى‌شود و نه فراموش مى‌كند[20:52]
بله. فرعون هم بهانه اش این بود که چرا برای قوم من فقط پیامبری آمده است و پس تکلیف دیگر اقوام چه می شود!! ... یعنی بجای آنکه پیام را بشنود و ایمان آورده و به فرایض عمل کند، درگیر طرح سوالات کودکانه شده است.
...