و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
آیا روز موجود در تورات و انجیل و قرآن با روز مرسوم و رایج که از آن بعنوان شبانه روز (24 ساعت) نیز یاد می شود تطابق دارد؟
در تقویم و زمان بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

خیر.

در تورات مقدس می فرماید:

...و خدا روشنایی را از تاریکی جدا ساخت و خدا روشنایی را روز نامید و تاریکی را شب نامید (تورات، صحیفه پیدایش فصل 1 آیات 4 و 5)

مطابق آیات فوق، روز (יום ، یوم) از شب (לילה، لیله) جدا شده است. پس روز و شب را نمی توان با هم ترکیب کرد و لذا خلاف باور رایج مردم، در کلام وحی چیزی بصورت روز بیست و چهار ساعته وجود خارجی ندارد.

در زبان وحی روز به دوره ای گفته می شود که روشنایی (یا نور) در آسمان وجود دارد و شب به بازه ای گفته می شود که تاریکی مطلق در آسمان است. این دو از هم منفک هستند لذا نباید روشنایی و تاریکی را با یکدیگر مخلوط نمود.

در کلام قرآن نیز شب (لیل) از روز (نهار) جدا شده و هرگز مفهومی تحت عنوان روز بیست و چهار ساعته وجود ندارد:

 وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومُ مُسَخَّرَاتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿النحل: ١٢﴾

و رام کرد برای شما شب و روز را و خورشید و ماه را و ستارگان فرمانبردارند به فرمانش همانا در این است آیتهائی برای گروهی که بخرد یابند

قرآن در آیات فوق توجه مخاطب را به رام بودن (مسخر بودن) شب و روز جلب می کند و آیات فوق تورات مقدس را تصدیق میکند که همانا این پروردگار است که شب را از روز جدا کرده است. 

همچنین در جایی دیگر می فرماید:

وَمَا يَسْتَوِى ٱلْأَعْمَىٰ وَٱلْبَصِيرُ وَلَا ٱلظُّلُمَـٰتُ وَلَا ٱلنُّورُ (آیات 19 و 20 سوره فاطر)

و نابينا و بينا يكسان نيستند،تيرگيها و روشنايى نیز یکسان نیستند

بنابراین لیل از نهار یا به زبان دیگر شب از روز جداست. تاریکی لیل نام دارد اما منظور از روز در کلام وحی بازه ایست که نور وجود دارد. بدین ترتیب مفهوم روز بیست و چهار ساعته در آیات قرآن و تورات وجود ندارد. آنطور تعاریف غلط زاییده ایده های حکومتی و متفرقه است. 

بوسیله ی
...