و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

 انجیل متی در باب 6 آیه 7 می گوید :

و چون عبادت كنيد، مانند امتها تكرار باطل مكنيد زيرا ايشان گمان مي برند كه به سبب زياد گفتن مستجاب مي شوند.
 پس مثل ايشان مباشيد زيرا كه پدر شما حاجات را مي داند پيش از آنكه از او سؤال كنيد.

اما  همین انجیل در باب 7 می گوید :

7 سؤال كنيد كه به شما داده خواهد شد، بطلبيد كه خواهيد يافت؛ بكوبيد كه براي شما باز كرده خواهد شد.
8 زيرا هر كه سؤال كند، يابد و كسي كه بطلبد، دريافت كند و هر كه بكوبد براي او گشاده خواهد شد.

آیا انجیل در مورد دعا کردن دچار تناقض گویی شده است؟

در انجیل بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز

برای پاسخ به این سوال باید ادامه آیات را مورد بررسی قرار داد. در انجیل متی انتهای باب 6 خداوند میفرماید :

25 بنابراين به شما مي گويم، از بهر جان خود انديشه مكنيد كه چه خوريد يا چه آشاميد و براي بدن خود كه چه بپوشيد. آيا جان، از خوراك و بدن از پوشاك بهتر نيست؟
26 مرغان هوا را نظر كنيد كه نه مي كارند و نه ميدروند و نه در انبارها ذخيره مي كنند و پدر آسماني شما آنها را مي پروراند. آيا شما از آنها بمراتب بهتر نيستيد،
27 و كيست از شما كه تفكّر بتواند ذراعي بر قامت خود افزايد؟
28 و براي لباس چرا مي انديشيد؟ در سوسنهاي چمن تأمل كنيد، چگونه نمو مي كنند! نه محنت مي كشند و نه مي ريسند!
29 ليكن به شما مي گويم سليمان هم با همة جلال خود چون يكي از آنها آراسته نشد.
30 پس اگر خدا علف صحرا را كه امروز هست و فردا در تنور افكنده مي شود چنين بپوشاند، اي كم ايمانان آيا نه شما را از طريق اولي؟
31 پس انديشه مكنيد و مگوييد چه بخوريم يا چه بنوشيم يا چه بپوشيم.
32 زيرا كه در طلب جميع اين چيزها امت ها مي باشند. اما پدر آسماني شما مي داند كه بدين چيزها احتياج داريد.

همانطور که مشاهده می شود آیه مربوط به دعا کردن در باب 6 مربوط به خواسته های دنیوی است. در ادامه خداوند به طور کامل تفاوت دعا کردن را در این دو باب بیان می کند. خداوند در آیات آخر باب 6 می فرماید:

33 ليكن اول ملكوت خدا و عدالت او را بطلبيد كه اين همه براي شما مزيد خواهد شد.
34 پس در انديشة فردا مباشيد زيرا فردا انديشة خود را خواهد كرد. بدي امروز براي امروز كافي است.

بنابراین خداوند دعوت به طلب ملکوت و فضل خود می نماید و در تکمیل این آیه در باب بعد خداوند می فرماید :

7 سؤال كنيد كه به شما داده خواهد شد، بطلبيد كه خواهيد يافت؛ بكوبيد كه براي شما باز كرده خواهد شد.
8 زيرا هر كه سؤال كند، يابد و كسي كه بطلبد، دريافت كند و هر كه بكوبد براي او گشاده خواهد شد.

و آیات بعدی این دستور در همین باب و در باب 11 کتاب لوقا ،موضوع را روشن تر میکند.

11 پس هرگاه شما كه شرير هستيد، دادن بخشش هاي نيكو را به اولاد خود مي دانيد، چقدر زياده پدر شما كه در آسمان است چيزهاي نيكو را به آناني كه از او سؤال مي كنند خواهد بخشيد!(متی)

13 پس اگر شما با شرير هستيد، مي دانيد چيزهاي نيكو را به اولاد خود بايد داد، چند مرتبه زيادتر پدر آسماني شما روح القدس را خواهد داد به هر كه از او سؤال كند.(لوقا)

در تکمیل این آیات خداوند در آیه 32 نساء می فرماید :

وَلَا تَتَمَنَّوْا۟ مَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بِهِۦ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍۢ ۚ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌۭ مِّمَّا ٱكْتَسَبُوا۟ ۖ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌۭ مِّمَّا ٱكْتَسَبْنَ ۚ وَسْـَٔلُوا۟ ٱللَّهَ مِن فَضْلِهِۦٓ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمًۭا [٤:٣٢]
و آرزو نکنید آنچه را خداوند فزونی داد (برتری داده است) بدان بعضی از شما را بر بعضی مردان را است بهره‌ای از آنچه کسب کردند و زنان را است بهره‌ای از آنچه کسب کردند و بخواهید خدا را از فضلش همانا خدا است به همه چیز دانا

بوسیله ی
+1 امتیاز

در انجیل صیحفه متی فصل 6 آیه 7 "تکرار نمودن" و "زیاد گفتن" در دعا را نهی فرموده نه اصل درخواست از پروردگار را. مثلا برخی افراد هستند که تصور میکنند که اگر 40 بار یا 70 بار چیزی را تکرار کنند مورد پذیرش پروردگار قرار می گیرد که بر اساس این آیات چنین تفکری اشتباه است. چرا که معیار پذیرش دعا نزد پروردگار ایمان و عمل صالح و پایبندی به کلام الله است نه زیاد گفتن یک دعا !

در فصل 7 از همین صحیفه به اهمیت دعا کردن در محضر الله تاکیده شده است که با فصل 6 هیچ تناقضی ندارد. 

لذا این دو فراز در مورد دو موضوع جداگانه می باشند. 

بوسیله ی
...