و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
آیا پس از مصلوب شدن عیسی مسیح شریعت تورات نسخ شد؟
در انجیل بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
تنها به بخش اول سوال شما پیرامون نسخ شریعت پاسخ داده شد. لطفا برای دکترین کفاره سوال دیگری را طرح کنید. با تشکر.

1 پاسخ

+4 امتیاز
 
بهترین پاسخ

خیر. 

در همه آیات انجیل، مسیح از جانب الله به حفظ تورات سفارش فرموده و هیچ آیه ای از انجیل شریعت تورات را منسوخ نکرده است:

 وای بر شما‌ ای کاتبان و فریسیان ریاکار که نعناع و شبت و زیره را عشر می‌دهید و اعظم احکام شریعت، یعنی عدالت و رحمت و ایمان را ترک کرده‌اید! می‌بایست آنها را به‌جا آورده، اینها را نیز ترک نکرده باشید (انجیل صحیفه متی فصل 23 آیه 23)

پس مسیح از جانب الله به رعایت همه احکام تورات سفارش کرده است و کسانی را که به بخشی از احکام عمل می کنند و بخشی دیگر را رعایت نمی کنند ملامت نموده است. قرآن نیز این را تصدیق نموده و می فرماید که یکی از وظایف مسیح بیان و حل اختلافات بنی اسرائیل در فهم تورات است: 

وَلَمَّا جَاءَ عِيسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ قَالَ قَدْ جِئْتُكُم بِالْحِكْمَةِ وَلِأُبَيِّنَ لَكُم بَعْضَ الَّذِي تَخْتَلِفُونَ فِيهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ﴿الزخرف: ٦٣﴾

و هنگامی که بیامد عیسی به نشانیها گفت همانا آوردم شما را به حکمت و تا بیان کنم برای شما پاره آنچه را در آن اختلاف دارید پس بترسید خدا را و مرا فرمان برید

مضاف بر آن،

انجیل مشخص میکند که حفظ شریعت تورات می بایست در پرتو تعالیم و آموزه های جدید انجیل انجام گردد.به نمونه های ذیل توجه فرمایید:

شنیده‌اید که به اولین گفته شده است "زنامکن." لیکن من به شما می‌گویم، هر کس به زنی نظر شهوت اندازد، همان دم در دل خود با او زنا کرده است (انجیل صحیفه متی فصل 5 آیه 27 و 28)

که "اولین" اشاره به حکم اول یعنی تورات دارد. یا در مورد طلاق می فرماید:

و گفته شده است هر‌که از زن خود مفارقت جوید، طلاق نامه‌ای بدو بدهد. لیکن من به شما می‌گویم، هر کس بغیر علت زنا، زن خود را از خود جدا کند باعث زنا کردن اومی باشد، و هر‌که زن مطلقه را نکاح کند، زنا کرده باشد (انجیل صحیفه متی فصل 5 آیه 31 و 32)

که "گفته شده" اشاره به حکم قبل در تورات دارد. 

نمونه دیگر حکم سبت است که پروردگار آنرا نسبت به تورات تغییر داده و در انجیل آنرا تخفیف داده و فعالیت در آن روز را حلال می نماید. لیکن اهمیت و قداست سبت (بعنوان سمبل کار خلقت آسمانها و زمین در شش روز) مطابق تورات پابرجاست: 

در آن زمان، عیسی در روز سبت از میان کشتزارها می‌گذشت و شاگردانش چون گرسنه بودند، به چیدن و خوردن خوشه ها آغاز کردند. 2 اما فریسیان چون این را دیدند، بدوگفتند: «اینک شاگردان تو عملی می‌کنند که کردن آن در سبت جایز نیست.» 3 ایشان را گفت: «مگر نخوانده‌اید آنچه داود و رفیقانش کردند، وقتی که گرسنه بودند؟ 4 چه طور به خانه خدا در‌آمده، نانهای تقدمه را خورد که خوردن آن بر او ورفیقانش حلال نبود بلکه بر کاهنان فقط. 5 یا درتورات نخوانده‌اید که در روزهای سبت، کهنه درهیکل سبت را حرمت نمی دارند و بی‌گناه هستند؟ 6 لیکن به شما می‌گویم که در اینجا شخصی بزرگتر از هیکل است! 7 و اگر این معنی را درک می‌کردید که رحمت می‌خواهم نه قربانی، بی‌گناهان را مذمت نمی نمودید. 8 زیرا که پسر انسان مالک روز سبت نیز است (انجیل صحیفه متی فصل 12 آیات 1 تا 8)

در آیات فوق مسیح حکم سبت را بدستور الله تخفیف می دهد. بنابراین شریعت تورات منسوخ نشد بلکه الله از زبان مسیح تاکیداتی بر برخی آیات و تخفیقاتی بر برخی دیگر را مقرر نمود. قرآن نیز در تصدیق تفاوت شریعت انجیل نسبت به تورات می فرماید: 

وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُم بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ﴿آل‌عمران: ٥٠﴾

و تصدیق‌کننده آنچه پیش روی من است از تورات و تا حلال کنم برای شما بعض آنچه حرام بوده است بر شما و آوردم شما را آیتی از پروردگار شما پس بترسید خدا را و مرا فرمان برید

علاوه بر آن قرآن فرموده که اهل کتاب موظف به اقامه "تورات" و "انجیل" در کنار هم و در کنار تمام آن حکمتی هستند که الله نازل کرده است:

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿المائدة: ٦٨﴾

بگو ای اهل کتاب نیستید بر چیزی تا بپای دارید تورات و انجیل را و آنچه فرود آمده است بر شما از پروردگار شما و هرآینه بیفزاید بسیاری از ایشان را آنچه فرود آمده است بر تو از پروردگارت سرکشی و کفر پس اندوهگین نباش بر گروه کافران‌

نتیجه:

آیات انجیل و قرآن هر دو به صراحت شهادت می دهند که مسیح برای الغا یا منسوخ کردن شریعت تورات نیامد. بلکه آمد تا نبوت های آن کتب را محقق کند و احکام جدید پروردگار را به مردم ابلاغ نماید. لذا اهل کتاب مطابق انجیل و قرآن، موظف به عمل به احکام تورات در پرتو تعالیم انجیل هستند و اگر کسی مسیح و تعلیماتش را رد کند از دایره ایمان خارج شده است. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
...