و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
منظور از شب قدر چیست؟ آیا شب های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و هشتم رمضان در تقویم هجری قمری شب قدر است؟
در قرآن بوسیله ی
دوباره دسته بندی کردن بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

با مراجعه به صحیفه پیدایش تورات مقدس "لیله القدر" عیان می شود: 

در ابتدا، خدا آسمانها و زمین را آفرید. و زمین تهی و بایر بود و تاریکی بر روی لجه. و روح خدا سطح آبها را فرو گرفت.  و خدا گفت: «روشنایی بشود.» و روشنایی شد. و خدا روشنایی را دید که نیکوست و خدا روشنایی را از تاریکی جدا ساخت. و خداروشنایی را روز نامید و تاریکی را شب نامید (تورات صحیفه پیدایش فصل 1 آیات 1 تا 5)

مطابق تورات، قبل از آنکه خلقتی از آسمان ها و زمین و انسان مقدر شود "تاریکی" در همه جا حکمرانی می کرده و تورات فرموده که مقدرات آسمان ها و زمین در دل تاریکی بنیانگذاری شده است. تورات فرموده که کلام پروردگار در تاریکی جاری شد و فرمود "نور بشود" و پروردگار در دل تاریکی نور را مقدر و اندازه گیری کرد و آنرا از دل تاریکی جدا ساخت. قرآن نیز این آیات تورات را تصدیق نموده و می فرماید:

وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا ﴿النازعات: ٢٩﴾

او (یعنی الله) تمرکز تاریکی آن را از بین برد و نور آنرا خارج ساخت 

بدین ترتیب با تطبیق آیات تورات و قرآن مشخص می شود که منظور از لیله القدر یک شب زمینی 24 ساعته نیست. بلکه آن مرحله ای است که در آن کلام پروردگار خلقت را رقم زد  و قدر و اندازه هر چیزی را مشخص فرمود (تاریکی، نور، آب ها، آسمان، خورشید، ماه، ستارگان، زمین، نباتات، حیوانات، پرندگان و در نهایت انسان در قالب مذکر و مونث). 

پس عبارت "انزلناه" (آن را نازل کرد) در سوره قدر اشاره به نازل شدن کلام الهی دارد که خلقت آسمان ها و زمین را رقم زد. چرا که پروردگار آسمان ها و زمین را با کلام خودش خلق کرد و با نازل کردن این کلام بر تاریکی، تاریکی از کلام پروردگار اطاعت کرد و نور را از دل خودش به امر الله خارج ساخت. قرآن فرموده که علاوه تاریکی همه آسمان ها و زمین از کلام پروردگار و آن قانونی که او برای ایشان تقدیر کرد تبعیت کردند..... البته بجز انسان!

ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ ﴿فصلت: ١١﴾

سپس پرداخت به آسمان و بود آن دودی پس الله به آن  و به زمین گفت بیائید خواسته یا ناخواسته، گفتند آمدیم فرمانبرداران‌

پس منظور از شب قدر، بر اساس تورات و قرآن، شب رقم خوردن خلقت آسمان ها و زمین بر اساس کلام الله است و هیچ ارتباطی به یکی از روزهای تقویم هجری قمری امروزی ندارد. 

بوسیله ی
ممنون بابت پاسخ کاملتون
فقط میشه توضیح بدید ربط آیه زیر با شب قدر چیست ؟
تَنَزَّلُ ٱلْمَلَـٰٓئِكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍۢ [٩٧:٤]
فرود آیند فرشتگان و روح در آن به دستور پروردگارشان در هر کار
ملائکه و روح کارگزارن و مجریان تابع و مطیع پروردگار هستند و خلقت آسمانها و زمین را به دستورات الله رقم زده اند. اشاره قرآن به نزول ملائکه و روح در شب قدر به رقم خوردن خلقت توسط الله و کارگزاری روح و ملائکه دلالت دارد.
با توجه به فعل تنزل مدام این کار هرسال تکرار میشود یا فقط یکبار صورت پذیرفته؟
منظور از شب قدر، شب قبل از خلقت نور در جهان و کائنات است. لذا این شب قبل از خلقت آسمانها و زمین وجود داشته و دیگر قابل تکرار نیست. مشخص نیست که حسب کدام دلیل فعل تنزل را کاری دائمی تصور کرده اید؟!
اینکه تنزل مضارع استمراری است یعنی امری مدام درحال تکرار شدن میباشد
پس آیه ی شهررمضان الذى انزل فیه القرآن‏.»( بقره / 185) به نزول قرآن در ماه رمضان اشاره ندارد؟؟؟
تا آنجا که من می دانم در لسان وحی "مضارع استمراری" وجود ندارد اما در دستور زبان فارسی که زمان محور است چنین زمانی هست! قرآن نیز به معنای کلام الله است و خلقت آسمانها و زمین و انسان بوسیله کلام الله یعنی قرآن صورت گرفته است. در آیه 185 سوره بقره نیز نفرموده "هذا القران"، بلکه فرموده قرآن.
...