و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز
در قرآن خداوند چهار ماه را حرام کرده است. این چهار ماه کدامند؟
در تقویم و زمان بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

ماه های حجج که همان ماه های حرام می باشند ماه های معلومی هستند که  از بدو خلقت ثابت و لایتغیر هستند و اوقات حجج از زمان تاسیس کعبه و پس از آن بر آن ماهها منطبق بوده اند. این ماهها در باب 23 صحیفۀ لاویان از تورات مقدس بعنوان "ماههای من" (ماه های الله) بر شمرده شده اند: ماه اول ، ماه دوم، ماه سوم، ماه هفتم که منظور همان شهور 1، 2، 3 و 7 می باشد. 

توجه اینکه ماه دوم، در باب نهم صحیفۀ اعداد مقرر شده است. 

بوسیله ی
فَسِيحُواْ فِي الأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللّهِ وَأَنَّ اللّهَ مُخْزِي الْكَافِرِينَ [التوبة : 2]
پس در زمین چهار ماه گردش کنید و بدانید که شما نمی توانید خدا را عاجز کنید و البته خدا خوار کننده ی کافران است
عده ای معتقدند :
"که خدا و رسولش توسط مومنین به مشرکین مهلت چهار ماهه میدهند که توبه کنند و خود را  از آنها تبرئه میکنند و مبرا و بری از اعمال مشرکین میدانند و این نشان میدهد که این چهار ماه پشت سر هم هستند و اگر آنگونه که اصحاب حدیث می پندارند اگر سه ماه یکجا و یک ماه جدای از انها ماه حرام بود یا باید می گفت : یا سه ماه و یا یک ماه به انها مهلت میداد و اگر ماه های دیگری که بین ماه هایی که حدیث باوران به آن معتقد هستند نیز مورد محاسبه قرار گیرد تعداد این ماه ها بسیار بیشتر از چهار ماه میشود  اما قرآن دقیقآ از چهار ماه سخن میگوید و این برائت دقیقآ در آخرین ماه حرام یعنی ماه حج اعلان میشود"
مهلت 4 ماهۀ داده شده به مشرکین به معنای پشت سرهم بودن 4 ماه حرام نیست.

در عین حال توجه فرمایید که ماه های 1، 2 و 3 حرام هستند و این چهار ماه ایام پر کار برداشت از زمین و محصول نیز بوده است که جنگ ها به ندرت در این ایام اتفاق می افتاده اند. چرا که اقوام همگی مشغول امور سالیانه زراعی بودند. فلذا انطباق اشهر الحرم در سوره توبه با ماههای1، 2 و 3 امکانپذیر است در حالیکه ماه سوم ماه غیرحرام می باشد. این ادعا با تطبیق "یوم الحج الاکبر" و "حج پسخ" که مهمترین حج تورات است، محکم تر می گردد.  

فلذا ماه های حرام همان است که در تورات مقدس به آن اشاره شده است یعنی ماه های 1، 2، 3 و 7 و در آیات سوره توبه این مساله تصدیق می گردد.
...