و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
آیا شرح چگونگی پدید آمدن جهان توسط دانشمندان با باور به خدا در تناقض است؟
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
مطابق قوانین سایت، سوالات باید با استناد به آیات مطرح شوند. لطفا رعایت کنید.

1 پاسخ

+5 امتیاز

اینکه آیات تورات و انجیل و قرآن پیرامون پدیده های طبیعی فرازهایی را بیان می کند بدان خاطر است که توجه مخاطب را به اقتدار و قدرت خالق جلب کند تا او متقاعد شده، ایمان آورده و عمل صالح انجام دهد. نه اینکه وی را دنبال یادگیری فیزیک و شیمی و زیست شناسی بفرستد:

اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ ﴿الرعد: ٢﴾

الله[همان‌] كسى است كه آسمانها را بدون ستونهايى كه آنها را ببينيد برافراشت، آنگاه بر عرش استيلا يافت و خورشيد و ماه را رام گردانيد؛ هر كدام براى مدّتى معيّن به سير خود ادامه مى‌دهند. [خداوند] در كار [آفرينش‌] تدبير مى‌كند، و آيات [خود] را به روشنى بيان مى‌نمايد، تا شما به لقاى پروردگارتان يقين حاصل كنيد.

پس وحی نازل شده در تورات و انجیل و قرآن به شرح خصوصیات پروردگار و تشریح اوامر او و هشدار و بشارت در مورد قیامت می پردازد. این در حالی است که علوم تجربی نه می توانند خصوصیات الله را برای ما آشکار سازند، نه می توانند در مورد قیامت و حسابرسی اظهار نظر کنند و نه می توانند اوامر الله را آشکار سازند.

نتیجه اینکه:

همانطور که بیان شد چیستی و کارایی و دایرۀ علوم تجربی با چیستی و کارایی و دایره وحی هیچ ارتباطی ندارد. در نتیجه اظهار نظرهای انسان در علوم تجربی در مورد چگونگی بوجود آمدن جهان، بهیچ وجه قابل قیاس و مقایسه با پیام وحی که کلام الله می باشد، نیست. اساسا نمی توان این دو را در کنار هم قرار داد یا حتی نسبی مقایسه نمود. 

بوسیله ی
...