و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
مطابق کلام الله آیا حق توهین به کسانی که گرایش های مختلف جنسی دارند(مثلا همجنسگرایان) یا مجازتشان وجود دارد؟

درکل موضعی که کلام الله در برابر این قبیل عقاید و گرایشات تعیین نموده، چیست؟

باتشکر
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز
 
بهترین پاسخ

1) امر به معروف و نهی از منکر که منطبق با کلام قرآن باشد

التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿التوبة: ١١٢﴾

همان توبه‌كنندگان، پرستندگان، سپاسگزاران، روزه‌داران، ركوع‌كنندگان، سجده‌كنندگان، توصیه کنندگان به معروف و نهی کنندگان از منکر و پاسداران مقرّرات الله هستند و مؤمنان را بشارت ده.

توجه شود که منظور از امر به معروف، سفارش کردن مردم به اجرای دستورات الله است و منظور از نهی از منکر، نهی کردن مردم از منکراتی است که در کلام وحی برشمرده شده است. بغیر از این هر برخورد سلیقه ای و خارج از متن وحی، امر به طاغوت خواهد بود.

2) چنانچه از ایمان آورندگان باشند: اذیت کردن (یعنی در مضیقه و تنگی قرار دادن از هر نظر)

وَاللَّذَانِ يَأْتِيَانِهَا مِنكُمْ فَآذُوهُمَا فَإِن تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُوا عَنْهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّابًا رَّحِيمًا ﴿النساء: ١٦﴾

و از ميان شما، آن دو مرد را كه مرتكب زشتكارى مى‌شوند، آزارشان دهيد؛ پس اگر توبه كردند و درستكار شدند از آنان صرفنظر كنيد، زيرا خداوند توبه‌پذير مهربان است.

3) چنانچه از ایمان آورندگان نباشند: اعراض و روگردانی

قُل لِّلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿الجاثية: ١٤﴾

به كسانى كه ايمان آورده‌اند بگو تا از كسانى كه به روزهاى الله اميد ندارند درگذرند، تا [خدا هر] گروهى را به [سبب‌] آنچه مرتكب مى‌شده‌اند به مجازات رساند.

4) الله از بنی اسرائیل میثاق گرفت تا با مردم (ناباوران به تورات) به نیکی سخن بگویند:

... وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا ... ﴿البقرة: ٨٣﴾

...و با مردم [به زبان‌] خوش سخن بگوييد ...

بدین ترتیب هرگونه نهی از منکر در این زمینه باید با کلام راسخ و مستدل به وحی و به دور از هرگونه بددهنی صورت بپذیرد. چون هدف یادآوری کردن کلام وحی به فرد خاطی است نه دعوا و خصومت شخصی.

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
بسیار متشکرم، در همین راستا چرا امر به معروف و نهی از منکر مساوی با متوسل شدن به زور و خشونت نیست چیزی که تندرو ها از آن بعنوان مجوزی برای خشونت، برخورد فیزیکی، اذیت و تجاوز به مردم یاد میکنند؟
با تشکر. همانطور که می دانیم کلمه "امر" در جای جای قرآن بکار رفته است و معنای آن دستور است. مثلا فرموده أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ یعنی الله به قسط دستور داده است. اما چون در زبان فارسی کلمه "دستور" بارمعنایی دیگری دارد که با زور و اجبار همراه است، کوته بینان و کوردلان که آیات دیگر قرآن را نمی خواهند بخوانند و صرفا قصد مانور بر روی یک آیه را دارند؛ در ترجمه کردن این آیات سلیقه ای عمل میکنند و طوری قرآن را ترجمه می کنند که گویی به زبان فارسی نازل شده است. برای همین است که به اذیت و تجاوز به مردم می پردازند. در حالیکه امر به معروف و نهی از منکر به معنای بیان کردن دستور الله برای مردم است. خواه ایشان قبول کنند خواه قبول نکنند. حتی رسول الله هم صرفا بیم دهنده و هشدار دهنده بود. چه برسد به ما که وظیفه ای بیش از این نداریم (البته تا وقتی که کسی دست به شمشیر نبرد).
...