و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز
الله در آیه اسراء: 110 اشاره فرموده اند که صلاة بایستی نه جهری باشد و نه خفی بلکه راهی بین آن باشد. منظور از جهری چه حالتی از صوت است؟ آیا حالت عادی که با هم صحبت می کنیم جهری است یا اینکه جهری به صدای خیلی بلند گفته می شود؟
در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

به متن آیه توجه فرمایید:

.... وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَٱبْتَغِ بَيْنَ ذَ‌ٰلِكَ سَبِيلا (اسراء 110)

اگر منظور از جهر و خفی فعل صلات باشد، در آنصورت آیات انجیل در این زمینه پاسخ مبسوطی را ارائه فرموده است:

«و چون عبادت کنی، مانند ریاکاران مباش زیرا خوش دارند که در کنایس و گوشه های کوچه‌ها ایستاده، نماز گذارند تا مردم ایشان را ببینند. هر آینه به شما می‌گویم اجر خود را تحصیل نموده‌اند. لیکن تو چون عبادت کنی، به حجره خود داخل شو و در را بسته، پدر خود راکه در نهان است عبادت نما؛ و پدر نهان بین تو، تو را آشکارا جزا خواهد داد. و چون عبادت کنید، مانند امت‌ها تکرار باطل مکنید زیرا ایشان گمان می‌برند که به‌ سبب زیاد گفتن مستجاب می‌شوند.پس مثل ایشان مباشید زیرا که پدر شماحاجات شما را می‌داند پیش از آنکه از او سوال کنید. (انجیل صحیفه متی فصل 6 آیات 5 الی 8)

اما اگر منظور جهر و خفی قول در صلات باشد، مشخص است که صدا نه آنقدر باید بلند باشد که مانند بلندی صدای حرف زدن معمولی باشد و نه آنقدر باید پایین باشد که لب زدن تلقی شود و خود فرد صدای خودش را نشود.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
متشکرم.
پاسخ اولی به نظر نمی رسد منظور ایه باشد ولی می تواند مرتبط با ماعون: 4-6 باشد.
و اما پاسخ دومی منظورتون این بوده که صوت در صلاة با صدایی بین صدای معمولی و خفی باشد؟ در این صورت اقامه صلاة در دسته جمعی خواندن به چه معنا و مفهومی هست؟
در آیات قرآن، "صلات در جماعت" داریم اما نماز جماعت به ترتیبی که کسی بایستد و به او اقتداء کنند و با سوت مکبر حرکات موزون انجام دهند و بعد یکی خطبه بخواند، ضد اصل و بنا و ماهیت اقامه صلات از منظر تورات و قرآن وانجیل می باشد. در نماز جماعت، ارتباط با الله را ذبح میکنند تا حرکات موزون حفظ گردد!! اگر شما بخواهید بیشتر قرآن تلاوت کنید یا طولانی تر رکوع بروید از معرکه جا می مانید و حرکات موزون بهم می خورد!!
میشه لطفا صلاة در جماعت رو برام توضیح دهید که منظورتون چیست؟ ممنون
لطفا بعد از جستجو در سایت برای این سوال، پرسش جدیدی را باز کنید. ممنون.
ببخشید منظور از این جمله آخرتان چیست؟
"و نه آنقدر باید پایین باشد که درگوشی تلقی شود"
منظورم آن است که طوری نباشد که خود فرد صدایش را نشود. لب نزد، بلکه خودش صدای خودش را بشوند.  اصلاح میکنم.
...