و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
ایا واسطه قرار دادن پیامبران یا امامان شیعه و سنی جهت استجابت دعا نزد پرورگار شرک است ؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز
 
بهترین پاسخ

یکی از ویژگی های کلام خدا این است که پس از تعریف هر عملکرد ( شرک ، کفر ، ایمان ) میفرماید که قلوب این افراد مشابه یکدیگر است و مانند هم فکر میکنند. بنابراین اگر یک سوال مشابه را از کافر یا مشرک یا مومن بپرسید ، از هر گروه جواب های یکسان دریافت خواهید کرد و با توجه به  پاسخ دریافتی میتوانید این عملکرد افراد را دسته بندی کنید. بنابراین برای این که بدانیم در کدام گروه قرار گرفتیم کافی است از خودمان این سوالات را بپرسیم و بعد پاسخ هایمان را با قرآن و کتب من قبل تطبیق دهیم.

برای این سوال مطرح شده کافی است از خود بپرسیم « چرا به غیر الله توسل میکنیم ؟ » 

معمولا پاسخ هایی که دریافت میکنید این است : 
1) چون ما را شفاعت کنند.
2) از آنجایی که این افراد به الله نزدیکترند ، واسط بین ما و خدا شوند و ما را به الله نزدیکتر کنند.

حال این پاسخ ها را با کلام خدا تطبیق میدهیم.

در سوره زمر آیه 3 خداوند میفرماید :

أَلَا لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلْخَالِصُ ۚ وَٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ أَوْلِيَآءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَآ إِلَى ٱللَّهِ زُلْفَىٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِى مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ كَـٰذِبٌۭ كَفَّارٌۭ [٣٩:٣]
آگاه باش كه دين خالص از آن خداست و آنان كه سواى او ديگرى را به خدايى گرفتند، گفتند: اينان را از آن رو مى‌پرستيم تا وسيله نزديكى ما به خداى يكتا شوند. و خدا در آنچه اختلاف مى‌كنند ميانشان حكم خواهد كرد. خدا آن را كه دروغگو و ناسپاس باشد هدايت نمى‌كند. 

در سوره یونس آیه 18 خداوند میفرماید :

وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَـٰٓؤُلَآءِ شُفَعَـٰٓؤُنَا عِندَ ٱللَّهِ ۚ قُلْ أَتُنَبِّـُٔونَ ٱللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِى ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ وَلَا فِى ٱلْأَرْضِ ۚ سُبْحَـٰنَهُۥ وَتَعَـٰلَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ [١٠:١٨]
سواى خدا چيزهايى را مى‌پرستند كه نه سودشان مى‌رساند نه زيان. و مى‌گويند: اينها شفيعان ما در نزد خدايند. بگو: آيا به خدا از چيزى خبر مى‌دهيد كه در زمين و آسمان از آن سراغى ندارد؟ خدا منزه است و از آنچه با او شريك مى‌سازيد، فراتر است. 

و در سوره احقاف آیه 28 خداوند میفرماید :

فَلَوْلَا نَصَرَهُمُ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِ ٱللَّهِ قُرْبَانًا ءَالِهَةًۢ ۖ بَلْ ضَلُّوا۟ عَنْهُمْ ۚ وَذَ‌ٰلِكَ إِفْكُهُمْ وَمَا كَانُوا۟ يَفْتَرُونَ [٤٦:٢٨]
از چه روى آن خدايانى كه سواى اللّه براى تقرب، به خدايى گرفته بودند ياريشان نكردند، بلكه از نظرشان گم شدند؟ اين است دروغ و افترايشان.
 

 

 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
+2 امتیاز

بله. توسل به غیر الله شرک است چرا که قرآن فرموده که به الله توسل جویید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿المائدة: ٣٥﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از خدا پروا كنيد؛ و به الله[توسل و] تقرب جوييد؛ و در راه الله جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.

در آیه فوق توسل به الله و جهاد در راه الله وسیله رستگاری برشمرده شده نه توسل به مخلوقات. در آیه ای دیگر می فرماید که همه مخلوقات متوسل به الله هستند پس آنها را صدا نزنید چرا که ایشان خودشان متوسل به الله هستند:  

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَىٰ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا ﴿الإسراء: ٥٧﴾

آن كسانى را كه ايشان مى‌خوانند [خود] به سوى پروردگارشان وسیله مى‌جويند [تا بدانند] كدام يك از آنها [به او] نزديكترند، و به رحمت وى اميدوارند، و از عذابش مى‌ترسند، چرا كه عذاب پروردگارت همواره در خور پرهيز است.

بنابراین کسی که به مخلوقات (اعم از فرشتگان، پیامبران، افراد مومن) توسل میکند هنوز فرق بین خالق و مخلوق را متوجه نشده. هنوز به این فهم نرسیده که همه مخلوقات نیازمند الله هستند. لیکن یک مومن متوسل به الله است و برای این توسل کلام الله را واسط بین خود و الله قرار می دهد. به وسیله عمل به کلام خالق است که یک انسان از عذاب پروردگار در امان می ماند:

عیسی در جواب او گفت: «اگر کسی مرا محبت نماید، کلام مرا نگاه خواهد داشت و پدرم او رامحبت خواهد نمود و به سوی او آمده، نزد وی مسکن خواهیم گرفت. 24 و آنکه مرا محبت ننماید، کلام مرا حفظ نمی کند؛ و کلامی که می‌شنوید از من نیست بلکه از پدری است که مرافرستاد (انجیل صحیفه یوحنا فصل 14 آیات 23 و 24)

پس در تمام انجیل و قرآن و تورات به وسیله کلام الله است که رستگاری حادث می شود نه بواسطه یا وسیله ای غیر. 

کسی که انسان را به سمت غیرالله و کلامی غیراز الله سوق دهد صد در صد مشرک است. 

بوسیله ی
...