و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز
سلام

با توجه به کلمه الله بودن عیسی مسیح و مجهز بودن او به روح القدس آیا میتوان نتیجه گیری کرد که او معصوم بوده است؟؟؟؟
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز
 
بهترین پاسخ

1) نظریه معصومیت مفهومی غیردینی و مملو از ابهام و اختلاف در تعریف آن است. این در حالی است که در تورات، انجیل و قرآن به هیچ عنوان آیه ای پیرامون معصومیت یا تعریف و ماهیت این نظریه وجود ندارد. بلکه برعکس آیات متعددی به گناه کار بودن تک تک انسان ها در پیشگاه الله در روز قیامت دلالت دارد:

وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَىٰ ظَهْرِهَا مِن دَابَّةٍ وَلَٰكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِيرًا ﴿فاطر: ٤٥﴾

 اگر خدا مردم را به [سزاى‌] آنچه انجام داده‌اند مؤاخذه مى‌كرد، هيچ جنبنده‌اى را بر پشت زمين باقى نمى‌گذاشت؛ ولى تا مدتى معين مهلتشان مى‌دهد، و چون اجلشان فرا رسد خدا به [كار] بندگانش بيناست.

از اینروست که مدعیان عصمت اساسا با چالش غیردینی بودن این نظریه و وجود اختلافات فاحش در تعریف آن مواجه هستند که صرف این برای رد کردن و ضدقرآنی بودن این نظریه کافی است.

2) برخلاف تصور معتقدین به عصمت، تورات، انجیل یا قرآن، نامه اعمال پیامبران و رسولان نیست. نامه اعمال هر انسانی تنها بدست الله است و در روز قیامت هویدا میگردد و هیچ وقت برای انتشار عمومی، الله نامه اعمال پیامبران را منتشر نمی کند. پس اگر کسی مدعی معصوم بودن پیامبری گردد بدین معنی است که نامه اعمال وی را مطالعه کرده است و بعد بعنوان قاضی قضاوت نیز کرده! از این زاویه مشخص می شود که نظریه عصمت کاملا رد و باطل است.

3) مطابق قرآن کریم، مسیح عیسی بن مریم؛ در دنیا و آخرت باآبرو نزد پروردگار است و از مقربین درگاه الهی محسوب میگردد:

إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ ﴿آل‌عمران: ٤٥﴾

ياد كن‌] هنگامى [را] كه فرشتگان گفتند: «اى مريم، خداوند تو را به كلمه‌اى از جانب خود، كه نامش مسيح، عيسى‌بن‌مريم است مژده مى‌دهد، در حالى كه [او] در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است.»

لیکن کلمه الله بودن عیسی و مجهز شدن او به روح القدس به اذن الله نیز حتی به معنای "عصمت" نیست. آیات انجیل دلالت کامل به انسان بودن عیسی بن مریم دارند بطوریکه قبل از آزمایش مصلوب شدن وی بدست رومیان (که قبلا از جانب الله مقرر شده بود)، عیسی اینطور دعا میکند:

پس قدری پیش رفته، به روی در‌افتاد و دعا کرده، گفت: «ای پدر من، اگر ممکن باشد این پیاله از من بگذرد؛ لیکن نه به خواهش من، بلکه به اراده تو (انجیل صحیفه متی فصل 26 آیه 39)

نتیجه:

عصمت و معصومیت اساسا نظریه ای غیردینی است که اصالتا از افسانه های یونانیان باستان نشات گرفته است نه کلام وحی. قرآن و تورات و انجیل نیز نامه اعمال پیامبران نیست. بنابراین احدی نمی تواند مدعی معصوم بودن پیامبران گردد چرا که هیچکس بجز الله به نامه اعمال پیامبران دسترسی ندارد!

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
باسلام
ممنونم از پاسخ کامل شما
سلامت باشید
...