و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

سلام

منظور این آیات درفصل ۳کتاب پیدایش چیست؟

22 و یهوه خدا فرمود: «اکنون آدم همچون یکی از ما شده است که نیک و بد را می‌شناسد. مبادا دست خود را دراز کند و از درخت حیات نیز گرفته بخورد و تا ابد زنده بماند.»

23 پس یهوه خدا آدم را از باغ عدن بیرون راند تا بر زمین که از آن گرفته شده بود زراعت کند.

24 پس آدم را بیرون راند، و در جانب شرقی باغ عدن کروبیان را قرار داد و شمشیری آتشبار را که به هر سو می‌گشت، تا راه درخت حیات را نگاهبانی کند.

اگر آدم ازدرخت حیات میخورد عمری جاودانه داشت؟وخدا ترسیده است که آدم ماننداو شود به همین خاطر اورا بیرون کرده و فرشته های نگهبان برای درخت حیات قرار داده است؟؟

منظور از این تشبیهات چیست؟

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

در تورات صحیفه پیدایش فصل 3 می فرماید:

 و چون زن دید که آن درخت برای خوراک نیکوست و بنظر خوشنما و درختی دلپذیر دانش افزا، پس ازمیوه‌اش گرفته، بخورد و به شوهر خود نیز داد و او خورد (تورات صحیفه پیدایش فصل 3 آیه 6)

مطابق آیه فوق، آدم و زوجه او بجای تبعیت از الله، از آنچکه در نظر و در دیدگاه خود نیک می پنداشتند تبعیت کردند. شیطان آنچنان ایشان را به غرور آغشته ساخت که این زن و مرد گمان کردند که خودشان نیک و بد را تشخیص می دهند و دیگر شریعت الله کارایی ندارد! لذا بواسطه تبعیت از خود بود که شان خودشان را به مقام خدایی رساندند و به همین دلیل است که از باغ عدن اخراج شدند، چرا که دیگر قائل به این نبودند که تنها الله است که نیک و بد انسان را تشخیص میدهد. بلکه آدم و زوجه اش تصور می کردند که خود ( مانند پروردگار) قدرت تشخیص نیک و بد را دارند.

قرآن در تایید این موضوع می فرماید:

أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا ﴿الفرقان: ٤٣﴾

آيا آن كس كه هواى [نفس‌] خود را صاحب قدرت خويش گرفته است ديدى؟ آيا [مى‌توانى‌] ضامن او باشى؟

نتیجه:

سبب اخراج شدن انسان از باغ عدن، سرخود بودن انسان و زوجه او و تعیین کردن نیک از بد بر اساس دیدگاه های شخصی خود میباشد. اگر کسی نیک از بد را خودش مشخص کند آنگاه خود را به یک خدا مبدل نموده است. همین مساله با اصل اطاعت در باغ عدن سازگار نبود و از اینرو مقدمات اخراج انسان سرخود از آن باغ را به وجود آورد.

بوسیله ی
باتشکر
فقط متوجه جمله ” مبادا دست خود را دراز کند و از درخت حیات نیز گرفته بخورد و تا ابد زنده بماند”
نشدم.
آن درختی که آدم و زوجه او از آن خوردند درخت "معرفت خوب و بد" بود. اما شیطان طوری وانمود کرد که آن درخت حیات می باشد!! حال که عصیان آدم و زوجه او مشخص شده، پروردگار اشاره میکند که او می بایست از باغ اخراج شود تا "مرگ" بر او مقرر باشد. حیات جاودانی تنها به افرادی تعلق دارد که تابع بی چون و چرای کلام الهی باشند. از اینروست که درخت حیات از دسترس آدم و زوجه او خارج می شود. در قرآن وصف نهرها و میوه هایی اینچنین و نوشیدنی هایی آمده که به اهل جنت وعده داده شده است.
...