و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
0 امتیاز

ظاهرا داستان جدعون در تورات با داستان طالوت در قران جابه جا شده.و الله به این جابه جا شدن کلمات از مواضع تورات اشاره میکند.درحالی که همواره تورات را تصدیق میکند اما ویرایش صورت گرفته:

وَآمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ وَلَا تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ ﴿۴۱﴾

و بدانچه نازل كرده‏ ام كه تصدیق کننده همان چيزى است كه با شماست ايمان آريد و نخستين منكر آن نباشيد و آيات مرا به بهايى ناچيز نفروشيد و تنها از من پروا كنيد (۴۱) بقره

فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ﴿۲۴۹﴾

و چون طالوت با لشكريان [خود] بيرون شد گفت‏ خداوند شما را به وسيله رودخانه‏ اى خواهد آزمود پس هر كس از آن بنوشد از [پيروان] من نيست و هر كس از آن نخورد قطعا او از [پيروان] من است مگر كسى كه با دستش كفى برگيرد پس [همگى] جز اندكى از آنها از آن نوشيدند و هنگامى كه [طالوت ] با كسانى كه همراه وى ايمان آورده بودند از آن [نهر] گذشتند گفتند امروز ما را ياراى [مقابله با] جالوت و سپاهيانش نيست كسانى كه به ديدار خداوند يقين داشتند گفتند بسا گروهى اندك كه بر گروهى بسيار به اذن خدا پيروز شدند و خداوند با شكيبايان است (۲۴۹)

وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۲۵۰﴾

و هنگامى كه با جالوت و سپاهيانش روبرو شدند گفتند پروردگارا بر [دلهاى] ما شكيبايى فرو ريز و گامهاى ما را استوار دار و ما را بر گروه كافران پيروز فرماى (۲۵۰)

این در حالی است که در آیات فصل 7 صحیفه داوران می فرماید:

و خداوند به‌ جِدْعُون‌ گفت‌: «باز هم‌ قوم‌ زیاده‌اند؛ ایشان‌ را نزد آب‌ بیاور تا ایشان‌ را آنجا برای‌ تو بیازمایم‌، و هر که‌ را به‌ تو گویم‌ این‌ با تو برود، او همراه‌ تو خواهد رفت‌، و هر که‌ را به‌ توگویم‌ این‌ با تو نرود، او نخواهد رفت‌.» 5 و چون‌ قوم‌ را نزد آب‌ آورده‌ بود، خداوند به‌ جِدْعُون‌ گفت‌: «هر که‌ آب‌ را به‌ زبان‌ خود بنوشد، چنانکه‌ سگ‌ می‌نوشد، او را تنها بگذار، و همچنین‌ هر که‌ بر زانوی‌ خود خم‌ شده‌، بنوشد.» 6 و عدد آنانی‌ که‌ دست‌ به‌ دهان‌ آورده‌، نوشیدند، سیصد نفر بود؛ و جمیع‌ بقیة‌ قوم‌ بر زانوی‌ خود خم‌ شده‌، آب‌ نوشیدند. 7 و خداوند به‌ جِدْعُون‌ گفت‌: «به‌ این‌ سیصد نفر که‌ به‌ کف‌ نوشیدند، شما را نجات‌ می‌دهم‌، و مدیان‌ را به‌ دست‌ تو تسلیم‌ خواهم‌ نمود. پس‌ سایر قوم‌ هر کس‌ به‌ جای‌ خود بروند.» 8 پس‌ آن‌ گروه‌ توشه‌ و کرِنّاهای‌ خود را به‌ دست‌ گرفتند و هر کس‌ را از سایر مردان‌ اسرائیل‌ به‌ خیمة‌ خود فرستاد؛ ولی‌ آن‌ سیصد نفر را نگاه‌ داشت‌. و اردوی‌ مدیان‌ در وادی پایینْ دست‌ او بود.

بر این اساس مدعی هستم که قرآن در حال تصحیح کردن قصه موجود در صحیفه داوران است و آیا ذیل نیز به جابجایی کلمات خدا در کتاب های پیشین دلالت دارند:

مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِي الدِّينِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَٰكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا*

بعضی از یهود، کلمه ها را از جای خود، تغییر میدهند؛ و (به جای اینکه بگویند: «شنیدیم و اطاعت کردیم»)، می‌گویند: «شنیدیم و مخالفت کردیم! و (نیز می‌گویند:) بشنو! که هرگز نشنوی! و (از روی تمسخر می‌گویند:) راعنا [= ما را تحمیق کن!]» تا با زبان خود، حقایق را بگردانند و در آیین خدا، طعنه زنند. ولی اگر آنها (به جای این همه لجاجت) می‌گفتند: «شنیدیم و اطاعت کردیم؛ و سخنان ما را بشنو و به ما مهلت ده (تا حقایق را درک کنیم)»، برای آنان بهتر، و با واقعیت سازگارتر بود. ولی خداوند، آنها را بخاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته است؛ از این رو جز عدّه کمی ایمان نمی‌آورند.

فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً ۖ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ۙ وَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ ۚ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ*

ولی بخاطر پیمان‌شکنی، آنها را از رحمت خویش دور ساختیم؛ و دلهای آنان را سخت و سنگین نمودیم؛ کلمات (خدا) را از مواضع خود تغییر میدهند؛ و بخشی از آنچه را به آنها گوشزد شده بود، فراموش کردند؛ و هر زمان، از خیانتی (تازه) از آنها آگاه می‌شوی، مگر عده کمی از آنان؛ ولی از آنها درگذر و صرف‌نظر کن، که خداوند نیکوکاران را دوست می‌دارد!

بنابراین آیا قران به دلیل جابه جایی کلمات خدا کتاب های پیشین را ویرایش کرده یا خیر؟

در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز
تمامی داستانهای تورات ،قرآن و انجیل مکمل هم هستند و اگر داستان یا قسمتی از داستان در قرآن گفته شده که در تورات نیست یا بالعکس، دلیلی بر جابجایی یا تناقض نیست. فقط باید همه آیات در کنار هم بررسی شوند تا داستان از همه جوانب بررسی شود.

همچنین در هیچ جای قرآن از کلمه "تغییر" استفاده نشده و فقط از کلمه "تحریف" استفاده شده است که بدین معنی است دیگران فقط با استفاده از آیات متشابه میتوانند به حرافی کردن آیات یا تفسیر نادرست آیات که همان تحریف آیات از موضع اصلی است ، بپردازند.
بوسیله ی
قران کاملا دقیق به منحرف کردن کلام از مواضع اشاره کرده
یعنی در عین این که کتاب های پیشین را تصدیق میکند
به جابه جایی کلام از مواضع خود نیز اشاره دارد.برای مثال داستان جدعون و طالوت گواه این جابه جایی مواضع کلام الله است
برای مثال فرض کنید شخصی در شناسنامه یا یک سند جابه جایی کلمات از مواضع اصلی خود انجام داده باشد.هیچ گاه ثبت احول نمیگوید شناسنامه یا سند جعلی است بلکه میگوید در فلان قسمت شناسنامه یا سند انحراف ایجاد شده.قران نیز همین روش را به کار برده
قرآن فرموده گروهی کافر پس از آنکه کلام را شنیدند آنرا تحریف میکردند. خود همین آیه اثبات میکند اصل کلام ثابت است و گرنه نمی توانستند کلام واحدی را بشنوند. بلکه بعد از شنیدن با بازیهای زبانی و پیچاندن کلام پیام را مهندسی میکردند. امروز هم شیعه و سنی عینا آیات قرآن را تحریف میکنند (نمونه تحریف اطیعوالله و اطیعوالرسول است). آیا درست است که به این واسطه نتیجه بگیریم که پس قرآن هم کلامش جابجا شده است؟؟!!.... البته که خیر... چرا که تحریف یعنی حرافی کردن و مهندسی کردن پیام آیه. قرآن را هم امروز می توان تحریف کرد. هر کس می تواند: شما و من.... اما کلام الله را نمی توان "تغییر" داد.
+1 امتیاز

چون آزمایش شدن به نهر آب در دو قصه مشابه قرآن و صحیفه داوران آمده، پس این دلیل تحریف شدن یا جابجایی کلمات در تورات و انجیل نیست! چرا که قصص مشابه می تواند در دو زمان مختلف و برای دو پیامبر مختلف رخ دهد و تشابه یک قصه در دو دوران، بهیچ عنوان به منزله غلط بودن یکی و درست بودن دیگری در کتاب اول یا دوم، یا جابجا شدن کلام نیست.

مثلا در چهار صحیفه انجیل، قصه ای مشابه (داستان جماعت و برکت دادن سبد ماهی توسط مسیح) دو بار و در صحیفه های مختلف ذکر شده است. آیا این به معنای متناقض بودن انجیل با خودش است؟ یا به معنای رخ دادن مجدد یک حادثه در دو زمان متفاوت؟ با نگاهی به آیات متوجه می شویم که حادثه ای مشابه اما در زمانی متفاوت رخ داده است:

 آیا هنوزنفهمیده و یاد نیاورده‌اید آن پنج نان و پنج هزارنفر و چند سبدی را که برداشتید؟ و نه آن هفت نان و چهار هزار نفر و چند زنبیلی را که برداشتید؟ (انجیل صحیفه متی فصل 16 آیه 9  و 10)

بوسیله ی
در مورد انجیل حواریون مشاهدات خود را
شهادت داده اند و هر کدام از نگاه خود وقایع را گذارش داده اند
پس اگر در عدد یا روز تفاوت پیش آمده باشد طبیعی است و اتفاقا دلیل بر محکم بودن انجیل است.
این جابه جایی ها در قران نیز اتفاق افتاده
مثلا ترتیب نزول آیات و سوره های قران با ترتیب چیدمان سوره ها فرق دارد.
حتما دلایلی دارد که الله خواسته این گونه ثبت شوند
در این که این تورات و انجیل همان تورات و انجیل زمان محمد است هیچ تردید ندارم.
اما اگر توجه کنید قران به دو مورد اشاره دارد.یکی جا میگوید بعضی کتابی با دست های خود مینویسند و میگویند اینها نیز کلام الله هستند
یا به زبان ساده همان حدیث های که به معصومین جعلی نسبت میدهند تا به بهانه این گونه حدیث ها کلام خدا را انکار کنند
نمونه این تحریفات در آیه ۱۱ سوره نساء کاملا روشن است و شما نیز بسیار خردمندانه پاسخ داده اید
نمونه دیگر خارج کردن کلام الله از مواضع خود است.که در تمام کتابهای آسمانی به چشم میخورد.حتی در قران
خوب میدانیم که کلام الله به ترتیب نزول جمع نگشته بلکه به ترتیب جابه جایی جمع گشته.
و الله میخواهد به ما بگوید هدایت فقط به دست ماست پس اگر هدایت را از ما طلب کنید نگران مابقی داستان نباشید
نظرات شما از چند نظر با قرآن در تضاد است. اول اینکه انجیل مشاهدات حواریون نیست بلکه کلام نازل شده روح الامین بر حواریون در مورد عیسی است که آیات در این مورد زیاد است. دوم اینکه قرآن به همین ترتیب که می بینیم نازل شده و ترتیب نزول با ترتیب سوره های قرآن هیچ تفاوتی ندارد. اگر در هر یک از موارد سوال دارید لطفا پرسشی مجزا برای هر یک باز کنید تا آیات و دلایل ارائه شوند.
دوست عزیز جناب رامشا
انجیل هم دقیقا میفرماید این روح القدس هست که پس از عروج عیسی نبی به شاگردانش تعلیم میدهد.پس متن این انجیل(چهارصحیفه)توسط روح القدس بوده و نه مشاهدات خود حواریون
انجیل یوحنا‏ ۱۴:‏۲۶ - لیکن تسلی دهنده یعنی روح‌القدس که پدر او را به اسم من می‌فرستد، اوهمه‌چیز را به شما تعلیم خواهد داد و آنچه به شما گفتم به یاد شما خواهد آورد.
...