ص = سایه گستردن، سایه بربستن
ر = روی
صر = به عملکرد سایه گستردن بر چیزی، افتادن {آوار شدن} یا سایه بربستن از چیزی، {رها کردن} دلالت دارد.
* با توجه به اینکه ص و ض در لسان وحی یکی هستند به مثال ها زیر از این عملکرد توجه کنید:
.... رِيحًا صَرْصَرًا .... ﴿القمر: ١٩﴾
.... بادی توفنده.... (از بشدت سایه افکندن بر چیزی)
.... اهْبِطُوا مِصْرًا.... ﴿البقرة: ٦١﴾
... به دردسر درآیید..... (از سایه افکندن و افتادن بر چیزی)
... وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ .... ﴿البقرة: ٦١﴾
... و افتاد بر ایشان ذلت و مسکینی.... (از سایه افکندن بر چیزی)
ضَرَبَ لَكُم مَّثَلًا .. ﴿الروم: ٢٨﴾
... انداخت برای شما مثالی را... (از افکندن چیزی بر چیزی)
در آیه 34 سوره نساء:
صرب یا ضرب به "بربستن سایه" دلالت دارد. با توجه به ابتدای آیه که به قائم بودن مرد بر زن و حمایت مرد از زن اشاره دارد، مشخص می شود که منظور از این آخرین مرحله، برداشتن چتر حمایتی از زن است که این عملکرد از "سایه بربستن" نشات گرفته است. بدین ترتیب شاید زن در خلاء حضور و حمایت مرد، به نشوز خود پی برده و اصلاح کند.
تفاوت صرب با قطع در آیات متعدد باید به دقت بررسی شود چرا که تا اینجا صرب به معنای افتادن و سایه انداختن یا بربستن از چیزی است در حالیکه قطع در آیات مختلف معانی مختلفی دارد.