و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز
184 بقره أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

چند روز معدودی را و هر کس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادی از روزهای دیگر را و بر کسانی که روزه برای آنها طاقت‌فرساست؛ لازم است کفّاره بدهند: مسکینی را اطعام کنند؛ و کسی که کارِ خیری انجام دهد، برای او بهتر است؛ و روزه داشتن برای شما بهتر است.
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز
 
بهترین پاسخ

بررسی آیات قرآن معنای یطیقونه را مشخص می گرداند:

رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ... ﴿البقرة: ٢٨٦﴾

پروردگارا! آنچه توان تحمل آن را نداریم، بر ما مقرّر مدار 

قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ ... ﴿البقرة: ٢٤٩﴾

گفتند: ما توان جالوت و سپاهش را امروز نداریم

طاقت در لسان وحی به معنای توان یا تحمل انجام کاری است. به نمونه دیگری از کارکرد مشتق طق در آیات قرآن توجه فرمایید:

...سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ... ﴿آل‌عمران: ١٨٠﴾

... به زودى آنچه كه به آن بخل ورزيده‌اند، روز قيامت طوق گردنشان مى‌شود....

بنابراین:

طق به معنای توان، تحمل یا آن چیزی است که به گردن کسی آویخته می شود.

أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ (184 بقره)

چند روز معدودی را و هر کس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادی از روزهای دیگر را و بر کسانی که توان روزه را دارند یا روزه به گردن ایشان است، فدیه مقرر شده: مسکینی را اطعام کنند؛ و کسی که کارِ خیری انجام دهد، برای او بهتر است؛ و روزه داشتن برای شما بهتر است.

نتیجه:

صیام یا روزه بر گردن همه افراد با ایمان است لیکن پروردگار مقرر کرده که افرادی که روزه به گردن ایشان است (یطیقونه) می توانند صیام یا روزه گرفتن را "فدیه" دهد: یعنی بجای روزه گرفتن، مسکینی را طعام دهد. دقت شود که فدیه به معنای رهاشدن از بند یا طوق یک کاری است. پس بجای روزه گرفتن می توان مسکینی را اطعام کرد و طوق روزه را از گردن باز نمود. یعنی قرآن فرموده که یا روزه بگیرید یا آنرا فدیه بدهید و مسکینی را اطعام کنید. برای همین است که در انتهای آیه فرموده است که اما اگر روزه بگیرید برای خودتان بهتر است. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
...