و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

ترجمه صحیح آیه زیرو واژه امنیت چیست؟واین آیه با توجه به آیات قبل چگونه تحلیل میشود.

 

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿۵۲﴾

انصاریان: و پیش از تو هیچ رسول و پیامبری را نفرستادیم مگر آنکه هرگاه آرزو می کرد [اهداف پاک و سعادت بخش خود را برای نجات مردم از کفر و شرک پیاده کند] شیطان [برای بازداشتن مردم از پذیرش حق] در برابر آرزویش شبهه و وسوسه می انداخت، ولی خدا آنچه را شیطان [از وسوسه ها و شبهه ها می اندازد] می زداید و محو می کند، سپس آیاتش را محکم و استوار می سازد؛ و خدا دانا و حکیم است.

در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
عجب پرانتزهای عجیب و غریبی را انصاریان در متن ترجمه اش چپانده!

1 پاسخ

+3 امتیاز

به شهادت قرآن، این الله حکیم است که کلامش را بر پیامبران القاء می کند:

وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ ﴿النمل: ٦﴾

و حقاً تو قرآن را از سوى حكيمى دانا دريافت مى‌دارى.

همچنین مطابق آیات، شیطان نیز بر انسان القاء می نماید:

لِّيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِّلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ ۗ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ (الحج: 53)

تا آنچه را كه شيطان القا مى‌كند، براى كسانى كه در دلهايشان بيمارى است و [نيز] براى سنگدلان آزمايشى گرداند، و ستمگران در ستيزه‌اى بس دور و درازند. 

... وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَىٰ أَوْلِيَائِهِمْ .... ﴿الأنعام: ١٢١﴾

.... و در حقيقت، شيطانها به متصلین به خود وحی مى‌كنند.... 

پس الله بر انبیاء خود القاء کلام می کند اما شیطان بر همه منجمله انبیاء القاء میکند. 

آیه مورد سوال، یعنی آیه 52 سوره حج فرموده که در مواجهه القاء الهی و القای شیاطین به پیامبران، این الله است که پیروز و غالب است. الله است که القاء شیطان را نابود میکند تا کلامش را محافظت نموده و پابرجا کند. در ادامه و در آیه 53 فرموده که القائات شیطان تنها برای کسانیکه در قلب هایشان مرض و قاسیه است باقی می ماند، نه کسانیکه به الله ایمان داشته و عمل صالح انجام می دهند. با در نظر گرفتن این مهم داریم:

م = مربوط

ن = درون

من= مربوط درون

تمنی = آنچکه در درون می آید، که اشاره به القاء و وحی آیات به قلب انبیاء دارد.

بوسیله ی
...