برای پاسخ به این سوال ابتدا کافی است معنی کلمه "اطراف" را بدانیم.
خداوند در سوره رعد آیه 41 میفرماید:
أَوَلَمْ يَرَوْا۟ أَنَّا نَأْتِى ٱلْأَرْضَ نَنقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا ۚ وَٱللَّهُ يَحْكُمُ لَا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِۦ ۚ وَهُوَ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ [١٣:٤١]
آيا نديدند كه ما به زمين مىپردازيم و از كنارههاى آن مىكاهيم و خدا حكم مىكند و حكم او را هيچ بازپسبرندهاى نيست و او زود حساب است.
همانطور که مشاهده میشود "اطراف" به معنی "کناره ها" یا "جوانب" است. از طرفی در این پست دیدیم که "النهار" از طلوع آفتاب آغاز و تا غروب آفتاب ادامه دارد. حال با توجه به معنی "اطراف" و "النهار" در میابیم که اطراف النهار به دو جانب داخلی و به دو کناره بیرونی روز دلالت دارد. یعنی مراد از دو کناره داخلی، بعد از طلوع و قبل از غروب است و مراد از دو جانب خارجی، قبل از طلوع و پس از غروب است. پس در واقع در انتهای این آیه اوقات نماز جمع بندی میشود چرا که خداوند در انتهای آیه 130 سوره طه میفرماید:
وَمِنْ ءَانَآئِ ٱلَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ ٱلنَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ [٢٠:١٣٠]
پس در "اناء الیل" و "اطراف النهار" تسبیح گوی ،باشد که خوشنود گردی.
بنابراین با توجه به معنی اطراف النهار :
تسبیح بعد از طلوع و قبل از غروب (با توجه به این پست) در طول روز اقامه میشود.
تسبیح قبل از طلوع (با توجه به این پست ) در طول صبح اقامه میشود.
تسبیح بعد از غروب با توجه به (این پست ) در طول "زلفا من الیل" اقامه میشود.
و تسبیح "اناء الیل" (با توجه به این پست ) در شب یا تاریکی مطلق اقامه میشود.
این جمع بندی قرآنی را در آیه 17 و 18 سوره روم میتوان مشاهده کرد.
فَسُبْحَـٰنَ ٱللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ [٣٠:١٧]
وَلَهُ ٱلْحَمْدُ فِى ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَعَشِيًّۭا وَحِينَ تُظْهِرُونَ [٣٠:١٨]
که در این آیه "تمسون" و "تصبحون" دو جانب خارجی روز هستند و "تظهرون" قسمت داخلی روز است که با توجه به این پست همان طرفی النهار می باشد که صلات در آن اقامه می گردد.در نهایت مراد از "عشیا" همان "اناء الیل" است.
پس همانطور که مشاهده میشود این دو آیه بصورت کامل اوقات نماز را جمع بندی میکنند و یکدیگر را تصدیق میکنند.