و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

منطور از فارقلیط در انجیل صحیفه یوحنا فصل 14 آیه 16 چیست؟ آیا به محمد نبی آخرین پیامبر اسلام دلالت دارد؟ 

 و من از پدر سوال می‌کنم و تسلی دهنده‌ای (فارقلیط) دیگر به شما عطا خواهد کرد تا همیشه باشما بماند (انجیل صحیفه یوحنا فصل 14 آیه 16)

 

در انجیل بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

در متن آیه 16 فصل 14 صحیفه یوحنا فرموده:

ואנא אבעא מן אבי ואחרנא פרקלטא נתל לכון דנהוא עמכון לעלם (انجیل صحیفه یوحنا فصل 14 آیه 16)

بسیاری با خط کشیدن ذیل واژۀ (فرقلطا) تلاش می کنند تا کلام را تحریف کنند و دلخواسته های خودشان را به آیه انجیل مرتبط سازند. این در حالی است که آیه بر این صراحت دارد که فرقلطا اعطایی است از جانب خداوند و قرار است که تا همیشه با مومنین بماند: 

 و من از پدر سوال می‌کنم و تسلی دهنده‌ای (فارقلیط) دیگر به شما عطا خواهد کرد تا همیشه با شما بماند (انجیل صحیفه یوحنا فصل 14 آیه 16)

نکته مهم دیگر آن است که این آیه قبل از موت و رستاخیز مسیح از قبر بیان شده است. با نگاهی به دیگر آیات انجیل مشخص میشود که پس از رستاخیز مسیح، بشارت موجود در آیه فوق محقق می گردد و این تسلی دهنده به مومنین اعطا می شود:

وایشان را تعلیم دهید که همه اموری را که به شما حکم کرده‌ام حفظ کنند. و اینک من هر روزه تا انقضای عالم همراه شما می‌باشم.» آمین. (انجیل صحیفه متی فصل 28 آیه 20)

طبق آیه فوق، که پس از رستاخیز بیان شده مشخص می گردد که روح قدوسی که از دهان عیسی از جانب خداوند تکلم می نمود حال مومنین را تا انقضای عالم همراه و یاری خواهد کرد. لذا آنچکه در انجیل صحیفه متی بیان شده در واقع محقق شدن بشارت "تا همیشه با شما بماند" مذکور در انجیل صحیفه یوحنا است.

نتیجه

فرقلطا را می توان به یاری دهنده یا تسلی دهنده ترجمه کرد. لیکن آنچکه اهمیت دارد بشارت انجیل در خصوص ابدی بودن و همیشگی بودن تسلی یا یاری فرقلطا است. این مهم پس از رستاخیز مسیح، محقق می گردد بطوریکه صراحتا می فرماید که اینک تا انقضای عالم همراه شما هستم و شما را یاری خواهم کرد. بنابراین، منظور از فرقلطا همان یاری یا تسلایی است که از جانب خداوند مومنین را در دنیا همراهی می نماید. به این مهم در قرآن و زبور نیز اشاره شده است:

إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقَـٰمُوا۟ تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ ٱلْمَلَـٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا۟ وَلَا تَحْزَنُوا۟ وَأَبْشِرُوا۟ بِٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ نَحْنُ أَوْلِيَآؤُكُمْ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَفِى ٱلْءَاخِرَةِ ۖ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِىٓ أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ (سوره فصلت آیات 30 و 31)

در حقيقت، كسانى كه گفتند: «پروردگار ما الله است»؛ سپس ايستادگى كردند، فرشتگان بر آنان فرود مى‌آيند [و مى‌گويند:] «هان، بيم مداريد و غمين مباشيد، و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد. ما در زندگى دنيا و در آخرت یاری دهنده شماييم، و هر چه دلهايتان بخواهد در [بهشت‌] براى شماست، و هر چه خواستار باشيد در آنجا خواهيد داشت؛ 

و در زبور می فرماید:

 فرشته یهوه گرداگرد ترسندگان او است. اردو زده، ایشان رامی رهاند (مزامیر یا زبور فصل 34 آیه 7)

بنابراین، بشارت انجیل در خصوص فرقلطا، اشاره به همان یاری و همراهی خداوند با مومنین است. این ابدا ربطی به محمد رسول الله که فوت کرد و در قید حیات نیست، ندارد. 

 

بوسیله ی
با سلام و درود
در صحیفه لوقا باب24
آیه:
۴۹و اینک، من موعود پدر خود را برشما می‌فرستم. پس شما در شهر اورشلیم بمانیدتا وقتی که به قوت از اعلی آراسته شوید.»
آیا منظور از این آیه وعده آمدن روح القدس در شهر اورشلیم بر شاگردان بود؟
یعنی قبل از رستاخیر مسیح این تسلی و یاری الله و نزول ملائک برای مومنان وجود نداشته است؟!
...