و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

طبق آیه ۱۳ حجرات هدف از گوناگونی انسان ها این است که یکدیگر را بشناسیم.

حجرات:13 ای مردم، ما شما را از يك مرد و زنی [پدر و مادری] آفريديم و به صورت ملت‌ها يا قبيله‌هائی در آورديم تا يكديگر را بشناسيد [مبادلات فرهنگی پيدا كنيد. اما بدانيد كه] مسلماً گرامي‌ترين شما نزد خدا پرهيزكارترين شماست [برتري‌های نژادی و ديگر برتري‌ها باطل است] و خدا قطعا بسيار دانای باخبر [از جزئيات رفتار شما] است.

طبق باب ۱۱ سفر پیدایش خداوند زبان ها را گوناگون کرد تا توطئه بشر را خنثی کند:

۱و تمام جهان را یک زبان و یک لغت بود. ۲و واقع شد که چون از مشرق کوچ می‌کردند، همواری‌ای در زمین شنعار یافتند و در آنجا سکنی گرفتند. ۳و به یکدیگر گفتند، بیایید، خشتها بسازیم و آنها را خوب بپزیم. و ایشان را آجر به جای سنگ بود، و قیر به جای گچ. ۴و گفتند، بیایید شهری برای خود بنا نهیم، و برجی را که سرش به آسمان برسد، تا نامی برای خویشتن پیدا کنیم، مبادا بر روی تمام زمین پراکنده شویم. ۵و خداوند نزول نمود تا شهر و برجی را که بنی‌آدم بنا می‌کردند، ملاحظه نماید. ۶و خداوند گفت، همانا قوم یکی است و جمیع ایشان را یک زبان و این کار را شروع کرده‌اند، و الآن هیچ کاری که قصد آن بکنند، از ایشان ممتنع نخواهد شد. ۷اکنون نازل شویم و زبان ایشان را در آنجا مشوش سازیم تا سخن یکدیگر را نفهمند.

بالاخره مقصود چه بوده؟!

در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

در آیه 13سوره حجرات، هیچ اشاره ای به زبان تکلم یا لسان انسان ها نشده بلکه به شعوب و قبائل نسل آدم و حوا اشاره شده است:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿الحجرات: ١٣﴾

اى مردم، ما شما را از مرد و زنى آفريديم، و شما را ملّت ملّت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد. در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. بى‌ترديد، خداوند داناى آگاه است.

بنابراین مقایسه کردن آیه 13 حجرات با آیات فصل 11 صحیفه پیدایش که در مورد متفرق شدن زبان تکلم انسان می باشد، مقایسه ای صد در صد اشتباه است. 

اتفاقا قرآن در آیه ای دیگر به اختلاف زبان انسان ها اشاره کرده که این تایید آیات تورات است، نه نقض آن:

وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَ اخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ  وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّلْعَالِمِينَ ﴿الروم: ٢٢﴾

و از نشانه‌هاى [قدرت‌] او آفرينش آسمانها و زمين و اختلاف زبانهاى شما و رنگهاى شماست. قطعاً در اين [امر نيز] براى دانشوران نشانه‌هايى است.

نتیجه

هیچ تناقضی بین قرآن و تورات، پیرامون موضوع اختلاف زبان انسان ها وجود ندارد و هر دو کتاب یکدیگر را تصدیق میکنند. 

بوسیله ی
...