و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

در نیمه ی اول سفر خروج بارها میخوانیم که خداوند دل فرعون را سخت کرد.یا خدا به حضرت موسی وعده میدهد که من دل فرعون را سخت خواهم کرد.آیا فرعونی که از پیش تعیین شده بود دلش باید سخت گردد چیزی بر گردنش است؟!!!

و من دل فرعون را سخت می‌کنم، و آیات وعلامات خود را در زمین مصر بسیار می‌سازم. 4 وفرعون به شما گوش نخواهد گرفت، و دست خودرا بر مصر خواهم‌انداخت، تا جنود خود، یعنی قوم خویش بنی‌اسرائیل را از زمین مصر به داوریهای عظیم بیرون آورم (تورات صحیفه پیدایش فصل 7 آیات 3 و 4)

 

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

در قرآن هم می فرماید:

خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿البقرة: ٧﴾

الله بر دلهاى آنان، و بر شنوايى ايشان مُهر نهاده؛ و بر ديدگانشان پرده‌اى است؛ و آنان را عذابى دردناك است.

مطابق آیه فوق، این خود الله است که بر قلب و دل انسان (منجمله فرعون و فرعونیان) مهر نهاده است. اما آیا الله بیخود و بی جهت یا از روی لجبازی و جبر بر روی قلب کسی مهر می نهد؟ پاسخ "خیر" است، چرا که مطابق قرآن، الله بر دل احدی مهری نمی نهد مگر آنان که بواسطه کفر خودشان مسبب این مهر و موم زدن شده باشند:

أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ﴿الجاثية: ٢٣﴾

پس آيا ديدى كسى را كه هوس خويش را اله خود قرار داده و الله او را دانسته گمراه گردانيده و بر گوش او و دلش مُهر زده و بر ديده‌اش پرده نهاده است؟ آيا پس از الله چه كسى او را هدايت خواهد كرد؟ آيا پند نمى‌گيريد؟

بنابر آیه فوق، اگر کسی دلخواسته های خود را مبنا کند و آیین و دینش بر اساس کلام غیرالله باشد، اتوماتیک وار بر قلب و گوش و چشمش مهر زده می شود. به عبارت دیگر، کردار و رفتار و سخنان انسان است که سبب شکل گیری زنگار بر روی قلب ها می شود و این قانون توسط الله وضع شده است:

كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿المطففين: ١٤﴾

اینطور نیست، بلكه (بواسطه) آنچه مرتكب مى‌شدند، زنگار بر دلهايشان بسته است.

نتیجه

کفر و گردنکشی فرعون در برابر دستورات خداوند و پیامبری موسی، باعث شد تا الله دل فرعون را سخت گرداند. اگر فرعون دستورات خداوند را قبول میکرد، دیگر پروردگار بر قلب و دل او مهری نمیزد. پس الله نه از روی لجبازی یا جبر، بلکه به واسطه اعمال انسانها ایشان را گمراه می نماید و اگر الله کسی را گمراه کند، مگر بغیر از الله کسی می تواند آن فرد را به هدایت بازگرداند؟

وَمَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن وَلِيٍّ مِّن بَعْدِهِ ..... ﴿الشورى: ٤٤﴾

و هر كه را الله گمراه کند، پس از الله يار [و ياور]ى نخواهد داشت، ...

بوسیله ی
ممنون از پاسخ کاملتون
با سلام
ممنون از پاسخ قانع کننده از طریق خود کلام وحی
...