و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز

طبق آیات زیراز تورات، آیا گناه پدر و مادر پای فرزندان و نسل بعد نوشته می شود؟

۵نزد آنها سجده مکن، و آنها را عبادت منما، زیرا من که یهوه، خدای تو می‌باشم، خدای غیور هستم، که انتقام گناه پدران را از پسران تا پشت سوم و چهارم از آنانی که مرا دشمن دارند می‌گیرم. 

۶و تا هزار پشت بر آنانی که مرا دوست دارند و احکام مرا نگاه دارند، رحمت می‌کنم. 

طبق این حکم اگر کسی که اجداد بدی داشته و بخواهد خوب باشد و اعمال نیکو انجام دهد آیا میتواند به زندگی زاهدانه دست یابد؟ اگر موفق  شود به زندگی پرهیزگارانه دست یابد انتقام خداوند سرجایش است؟(تمام سوال برای عکس حالت برقرار است)

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+5 امتیاز
 
بهترین پاسخ

به متن آیه 5 از فصل 20 صحیفه خروج تورات مقدس دقت فرمایید:

לא תשתחוה‪1‬‏ להם ולא תעבדם כי אנכי יהוה אלהיך אל קנא פקד עון אבת על בנים על שלשים ועל רבעים לשנאי (تورات صحیفه خروج فصل 20 آیه 5)

... زیرا من که یهوه، خدای تو می‌باشم، خدای غیور هستم، که انتقام گناه پدران را از پسران تا پشت سوم و چهارم از آنانی که مرا دشمن دارند می‌گیرم.... (تورات صحیفه خروج فصل 20 آیه 5)

مطابق آیه فوق از تورات مقدس، گناه پدر و مادر به پای فرزندان نوشته نمیشود. چرا که خداوند صرفا از کسانی انتقام می کشد که "دشمن" خداوند باشند. بنابراین، یهوه با هیچکس پدر کشتگی ندارد و گناه والدین بهیچ وجه به پای نسل بعد نوشته نمی شود، مگر کسانیکه بجای پیروی از کلام خداوند از پدر و مادر گمراه خود تبعیت نمایند که در آنصورت بخاطر دشمنی شان با خداوند مورد عذاب الهی واقع می گردند.

قرآن نیز در قالب قصۀ "پسر نوح پیامبر" به این مهم اشاره فرموده و به ما می آموزد که پسر پیامبر بودن و رابطه نَسَبی داشتن با پیامبر خدا نیز انسان خاطی را از انتقام و عذاب الهی حفظ نمی کند. همانطور که پسر نوح پیامبر نیز هلاک گردید:

وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلَا تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ قَالَ سَآوِي إِلَىٰ جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ ۚ قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَن رَّحِمَ ۚ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ ۖ وَقِيلَ بُعْدًا لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ وَنَادَىٰ نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ ۖ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ ۖ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۖ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ قَالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ ۖ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُن مِّنَ الْخَاسِرِينَ (سوره هود آیات 42 تا 47)

و آن [كِشتى‌] ايشان را در ميان موجى كوه‌آسا مى‌بُرد، و نوح پسرش را كه در كنارى بود صدا زد: «اى پسر من، با ما سوار شو و با كافران مباش.» گفت: «به زودى به كوهى پناه مى‌جويم كه مرا از آب در امان نگاه مى‌دارد.» گفت: «امروز در برابر فرمان خدا هيچ نگاهدارنده‌اى نيست، مگر كسى كه [خدا بر او] رحم كند.» و موج ميان آن دو حايل شد و [پسر] از غرق‌شدگان گرديد. و گفته شد: «اى زمين، آب خود را فرو بر، و اى آسمان، [از باران‌] خوددارى كن. و آب فرو كاست و فرمان گزارده شده و [كشتى‌] بر جودى قرار گرفت.» و گفته شد: «مرگ بر قوم ستمكار.» و نوح پروردگار خود را آواز داد و گفت: «پروردگارا، پسرم از كسان من است، و قطعاً وعده تو راست است و تو بهترين داورانى.» الله فرمود: «اى نوح، او در حقيقت از كسان تو نيست، او كردارى ناشايسته است. پس چيزى را كه بدان علم ندارى از من مخواه. من به تو اندرز مى‌دهم كه مبادا از نادانان باشى.» گفت: «پروردگارا، من به تو پناه مى‌برم كه از تو چيزى بخواهم كه بدان علم ندارم، و اگر مرا نيامرزى و به من رحم نكنى از زيانكاران باشم.» 

در ادامه، آیه ششم از باب 20 صحیفه خروج تورات مقدس می فرماید که یهوه الله صرفا به کسانی رحم میکند که "دوست" خداوند باشند و "احکام او را اجرا نمایند" :

و تا هزار پشت بر آنانی که مرا دوست دارند و احکام مرا نگاه دارند، رحمت می‌کنم (تورات صحیفه خروج فصل 20 آیه 6)

 بنابراین، اعمال صالح و کارهای خیر پدر و مادر نیز بهیچ عنوان به پای فرزندان نوشته نمیشود. بلکه دوستی خداوند صرفا با کسانی است که احکام خداوند را اجرا می نمایند.  

قرآن در این خصوص نیز با مثالی به ما می آموزد که حتی همسر فرعون نیز تحت تاثیر کفرورزی های فرعون قرار نگرفت، هرچند شوهرش فرعون از شدیدترین دشمنان خداوند بود:

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿التحريم: ١١﴾

و براى كسانى كه ايمان آورده‌اند، الله، همسر فرعون را مثل آورده، آنگاه كه گفت: «پروردگارا، پيش خود در بهشت خانه‌اى برايم بساز، و مرا از فرعون و كردارش نجات ده، و مرا از دست مردم ستمگر برهان.»

نتیجه

نه گناه پدر و مادر به پای فرزندان نوشته می شود و نه کارهای خیر والدین به حساب فرزندان واریز می شود. ملاک قضاوت خداوند میزان تبعیت و پایبندی هر فرد به کلام وحی است، نه چیزی غیر. و آنچکه سبب نجات هر انسان است، ایمان به کلام الله و انجام احکام کتاب الله است، نه داشتن نسبت فامیلی با صالحین یا ظالمین!

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
سلام ...خب اگر قرار نیست هیچ آثاری از اعمال گناه یا نیک از پدر و مادر به نسل های بعد منتقل بشه و هرکس صرفا نتیجه اعمال خودش رو میبینه ! ، چرا خداوند نتیجه دشمنی رو تا پشت سوم و چهارم تعمیم میده ، اما نتیجه ی دوستی رو تا پشت هزارم ؟!
وقتی همه چی به عملکرد فردی هرکس برمیگرده خب نه تنها نمی بایست به تعمیم گستره ی آثارشون به نسل های بعد اشاره میشد ، بلکه حتی نمی بایست  با هم فرق داشته باشن اما میبنید که فرق دارن ؟؟!!!
+2 امتیاز

برای فهم بیشتر این آیات تورات فقط کافیست فصل هیجدهم کتاب حزقیال را با دقت بخوانیم:

حزقیال ۱۸:

۱و کلام خداوند بر من نازل شده، گفت،

۲شما چه کار دارید که این مَثَل را دربارهٔ زمین اسرائیل می‌زنید و می‌گویید، پدران انگور ترش خوردند و دندانهای پسران کند گردید.

۳خداوند یهوه می‌گوید، به حیات خودم قَسَم که بعد از این این مثل را در اسرائیل نخواهید آورد.

۴اینک همه جانها از آن منند چنانکه جان پدر است، همچنین جان پسر نیز، هردو آنها از آن من می‌باشند. هر کسی که گناه ورزد او خواهد مرد.

۵و اگر کسی عادل باشد و انصاف و عدالت را بعمل آورد،

۶و بر کوهها نخورد و چشمان خود را بسوی بتهای خاندان اسرائیل برنیفرازد و زن همسایه خود را بی‌عصمت نکند و به زن حایض نزدیکی ننماید،

۷و بر کسی ظلم نکند و گرو قرضدار را به او ردّ نماید و مال کسی را به غصب نبرد، بلکه نان خود را به گرسنگان بدهد و برهنگان را به جامه بپوشاند،

۸و نقد را به سود ندهد و ربح نگیرد، بلکه دست خود را از ستم برداشته، انصاف حقیقی را در میان مردمان اجرا دارد،

۹و به فرایض من سلوک نموده و احکام مرا نگاه داشته، به راستی عمل نماید، خداوند یهوه می‌فرماید که آن شخص عادل است و البتّه زنده خواهد ماند.

۱۰امّا اگر او پسری ستم‌پیشه و خونریز تولید نماید که یکی از این کارها را بعمل آورد،

۱۱و هیچکدام از آن اعمال نیکو را بعمل نیاورد بلکه بر کوهها نیز بخورد و زن همسایه خود را بی‌عصمت سازد،

۱۲و بر فقیران و مسکینان ظلم نموده، مال مردم را به غصب ببرد و گِروْ را پس ندهد، بلکه چشمان خود را بسوی بتها برافراشته، مرتکب رجاسات بشود،

۱۳و نقد را به سود داده، ربح گیرد، آیا او زنده خواهد ماند ؟ البتّه او زنده نخواهد ماند و به سبب همه رجاساتی که بجا آورده است خواهد مرد و خونش بر سرش‌خواهد بود.

۱۴و اگر پسری تولید نماید که تمامی گناهان را که پدرش بجا می‌آورد دیده، بترسد و مثل آنها عمل ننماید،

۱۵و بر کوهها نخورد و چشمان خود را بسوی بتهای خاندان اسرائیل برنیفرازد و زن همسایه خویش را بی‌عصمت نکند،

۱۶و بر کسی ظلم نکند و گرو نگیرد و مال احدی را به غصب نبرد بلکه نان خود را به گرسنگان دهد و برهنگان را به جامه پوشاند،

۱۷و دست خود را از فقیران برداشته، سود و ربح نگیرد و احکام مرا بجا آورده، به فرایض من سلوک نماید، او به سبب گناه پدرش نخواهد مرد، بلکه البتّه زنده خواهد ماند.

۱۸و امّا پدرش چونکه با برادران خود به شدّت ظلم نموده، مال ایشان را غصب نمود و اعمال شنیع را در میان قوم خود بعمل آورد او البتّه به سبب گناهانش خواهد مرد.

۱۹لیکن شما می‌گویید چرا چنین است؟ آیا پسر متحمّل گناه پدرش نمی‌باشد؟ اگر پسر انصاف و عدالت را بجا آورده، تمامی فرایض مرا نگاه دارد و به آنها عمل نماید، او البتّه زنده خواهد ماند.

۲۰هر که گناه کند او خواهد مرد. پسر متحمّل گناه پدرش نخواهد بود و پدر متحمّل گناه پسرش نخواهد بود. عدالت مرد عادل بر خودش خواهد بود و شرارت مرد شریر بر خودش خواهد بود.

۲۱و اگر مرد شریر از همه گناهانی که ورزیده باشد بازگشت نماید و جمیع فرایض مرا نگاه داشته، انصاف و عدالت را بجا آورد او البتّه زنده مانده نخواهد مرد.

۲۲تمامی تقصیرهایی که کرده باشد به ضدّ او به یاد آورده نخواهد شد بلکه درعدالتی که کرده باشد زنده خواهد ماند.

۲۳خداوند یهوه می‌فرماید، آیا من از مردن مرد شریر مسرور می‌باشم؟ نی بلکه از اینکه از رفتار خود بازگشت نموده، زنده ماند.

۲۴و اگر مرد عادل از عدالتش برگردد و ظلم نموده، موافق همه رجاساتی که شریران می‌کنند عمل نماید آیا او زنده خواهد ماند؟ نی بلکه تمامی عدالت او که کرده است به یاد آورده نخواهد شد و در خیانتی که نموده و در گناهی که ورزیده است خواهد مرد.

۲۵امّا شما می‌گویید که طریق خداوند موزون نیست. پس حال ای خاندان اسرائیل بشنوید، آیا طریق من غیر موزون است و آیا طریق شما غیر موزون نیست؟

۲۶چونکه مرد عادل از عدالتش برگردد و ظلم کند در آن خواهد مرد. به سبب ظلمی که کرده است خواهد مرد.

۲۷و چون مرد شریر را از شرارتی که کرده است بازگشت نماید و انصاف و عدالت را بجا آورد، جان خود را زنده نگاه خواهد داشت.

۲۸چونکه تعقّل نموده، از تمامی تقصیرهایی که کرده بود بازگشت کرد البتّه زنده خواهد ماند و نخواهد مرد.

۲۹لیکن شما ای خاندان اسرائیل می‌گویید که طریق خداوند موزون نیست. ای خاندان اسرائیل آیا طریق من غیر موزون است و آیا طریق شما غیر موزون نیست؟

۳۰بنابراین خداوند یهوه می‌گوید، ای خاندان اسرائیل من بر هریک از شما موافق رفتارش داوری خواهم نمود. پس توبه کنید و از همه تقصیرهای خود بازگشت نمایید تا گناه موجب هلاکت شما نشود.

۳۱تمامی تقصیرهای خویش را که مرتکب آنهاشده‌اید از خود دور اندازید و دل تازه و روح تازه‌ای برای خود ایجاد کنید. زیرا که ای خاندان اسرائیل برای چه بمیرید؟

۳۲زیرا خداوند یهوه می‌گوید، من از مرگ آنکس که می‌میرد مسرور نمی‌باشم. پس بازگشت نموده، زنده مانید.

 

بوسیله ی
با تشکر
Surah Luqman, Verse 33:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَّا يَجْزِي وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ

ای مردم! تقوای الهی پیشه کنید و بترسید از روزی که نه پدر کیفر اعمال فرزندش را تحمّل می‌کند، و نه فرزند چیزی از کیفر (اعمال) پدرش را؛ به یقین وعده الهی حقّ است؛ پس مبادا زندگانی دنیا شما را بفریبد، و مبادا (شیطان) فریبکار شما را (به کرم) خدا مغرور سازد!
...