و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

باتوجه به آیات زیر و آیات متعدد دیگر دلیل انجام انواع قربانی اعم از قربانی سوختنی و گناه و سلامتی و جنبانیدنی...چه بوده است؟ مگر بنی اسرائیل کار و زندگی نداشتند؟ که همه ی وقت خود را به این اعمال و احکام انبوه دیگر میگذراندند؟

۲۴و این همه را به دست هارون و به دست پسرانش بنه، و آنها را برای هدیۀ جنبانیدنی به حضور خداوند بجنبان. 

۲۵و آنها را از دست ایشان گرفته، برای قربانی سوختنی بر مذبح بسوزان، تا برای خداوند عطر خوشبو باشد، زیرا که این قربانی آتشین خداوند است. 

۲۶و سینۀ قوچ قربانی تخصیص را که برای هارون است گرفته، آن را برای هدیۀ جنبانیدنی به حضور خداوند بجنبان. و آن حصۀ تو می‌باشد. (تورات صحیفه خروج۲۹)

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

اولا قرآن دلیل وجود انواع قربانی ها در تورات را بیان فرموده:

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِّيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ ﴿الحج: ٣٤﴾

و براى هر امتى مناسكى قرار داديم، تا نام الله را بر چهارپایانی كه روزى آنها گردانيده ياد كنند. پس [بدانيد كه‌] خداى شما خدايى يگانه است، پس به [فرمان‌] او گردن نهيد. و فروتنان را بشارت ده.

بر اساس آیه فوق، این الله است که مناسک قربانی کردن چهارپایان در تورات را مشخص کرده و اینکه هر امتی می بایست بر اساس کتاب خویش، به آن مناسک گردن نهد تا فروتنانه احکام و دستورات الله اطاعت شوند. قرآن در آیه ای دیگر صریحا می فرماید که قربانی کردن چهارپایان فربه برای الله، از "شعائر الله" است و کسانیکه شعائر الله را خاصالنه برای الله پاس می دارند، تقوای قلب خویش را ابراز می کنند:

وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَٰلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿الحج: ٣٦﴾

و چهارپایان فربه را براى شما از [جمله‌] شعاير خدا قرار داديم: در آنها براى شما خير است. پس نام خدا را بر آنها -در حالى كه برپاى ايستاده‌اند- ببَريد و چون به پهلو درغلتيدند از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل‌] و به بينوا[ى غير سائل ]بخورانيد. اين گونه آنها را براى شما رام كرديم، اميد كه شكرگزار باشيد.

ثانیا، آنچکه یهوه الله می پسندد، خضوع و خشوع است نه آوردن انواع قربانی! 

خداوندا لبهایم را بگشا تا زبانم تسبیح تو را اخبار نماید. 16 زیرا قربانی را دوست نداشتی و الا می‌آوردم، قربانی سوختنی را پسند نکردی. 17 قربانی های خدا، روح شکسته است. خدایا دل شکسته و کوبیده را خوار نخواهی شمرد (صحیفه مزامیر فصل 51 آیات 15 تا 17)

مطابق آیات فوق از صحیفه مزامیر (زبور)، نه جنباندن گوشت یا خوشه های گندم هدف تورات است و نه سوزاندن پی و چربی گاو و گوسفند و بز یا خوشه های جو بر روی آتش! آنچکه مقبول خداوند است، تقوایی است که از آن به دل شکسته و کوبیده در برابر خداوند تعبیر شده است. 

نتیجه

همانطور که قرآن فرموده است تمامی دستورات تورات شامل (انواع قربانی کردن ها) از شعائر الله است و این الله است که مناسک مختلفی (از جمله انواع قربانی) را برای هر امتی در تورات و انجیل و قرآن مشخص فرموده است. هدف از آوردن انواع قربانی در قرآن و تورات، سنجش میزان پایبندی انسان به کلام الهی می باشد. یهوه الله، نه به سوزاندن گوشت علاقه دارد، نه به جنباندن بافه های گندم و جو. بلکه میزان علاقمندی و پایبندی انسان به اجرای احکام کلام وحی و خضوع و خشوع در برابر تورات و انجیل و قرآن را مد نظر دارد. بنابراین تمامی دستورات تورات شامل (انواع قربانی کردن ها) از شعائر الله است و هر کس که شعائر الله را پاس بدارد، تقوای قلبی اش را به خداوند ابراز کرده است:

ذَٰلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ ﴿الحج: ٣٢﴾

اين است [فرايض خدا] و هر كس شعاير الله را بزرگ دارد در حقيقت، آن [حاكى‌] از پاكى دلهاست.

بوسیله ی
...